Vi har en hjemmeside hvor man gratis har nogle ydelser og andre betaler man for. I den sammenhæng fik vi en ung webmaster til at lægge artikler ind, baseret på aktiviteter i et område. Han fik lagt 3 - 4 artikler op, som var kopieret fra et andet online site, tekst og billeder, samt link til sitet og kilde angivelse. Jeg bad ham om at slette dem med det samme, da det formentlig er i strid med ophavsretten, hvilket han bekræftede med det samme at det var sket. Samtidig er det ikke vores politik at tage fra andre sites. 14 dage senere modtager jeg et brev fra en advokat, hvor nyhedssitet kræver erstatning for disse artikler. 10.000 per stk. Jeg har forklaret, at der var sket en fejl, og at alle artiklerne er blevet slettet (2 gange). Men nu er vi så blevet stævnet for beløbet. Det viser sig så at der er gået noget galt, enten med en backup i forbindelse med restore af sitet, eller at de ikke er blevet slettet som oprindeligt aftalt. Hvordan står vi i denne sag? Jeg har som chef bedt om, at de blev slettet og fjernet hvilket de blev. De har været på i max 24 timer i første omgang, og er så tilsyneladende kommet frem igen ved en fejl. Som sagt det har på ingen måde været intentionerne at "stjæle" fra andre. Lige nu er sitet i sin opstart så i omtalte periode er det få brugere der har været inde - jeg ved ikke om det har nogen betydning. |
Thomas,
Det er ikke mange dage siden jeg stødte på en dom, hvor et on-line medie var blevet dømt til at betale erstatning fordi en vikar havde fået lagt nogle artikler op på nettet uberettiget. Historien og forløbet er stor set som din beskrivelse.
Jeg vil lige prøve at ransage hovedet for i hvilken sammenhæng jeg læste afgørelsen. Hvis det lykkes smider jeg det lige et link....
Henrik