Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er noget små sur på Microsoft

Side 4 ud af 4 (39 indlæg)
Fra Albertslund
Tilmeldt 17. Jan 06
Indlæg ialt: 633
Fra  AgerCon Skrevet kl. 22:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Jacob Ipsen:
nu har du fortalt en del om dit opensource system, og jeg er da som gammel erp konsuletn intraseret i at vide hvordan det forholder sig med Saldi og egen udvikling,

Der er generelt tre typer SALDI-installationer:

1. Vores egne med webtjenester til kunder og brugere
  2. På kundens servere, hvor vi står for installation, opgradering og support
  3. Andre som har hentet SALDI og installeret den selv på egen server m.v.

Det er ikke muligt selv at egenudvikle til webtjenesten direkte.

Det er i realiteten kun muligt at egenudvikle, hvis man har egen installation af SALDI. Hvis kunden ønsker det, kan vi godt oprette et område til dette, så man ikke uforvarende kommer til at ændre på det reelle regnskab.

Dem, som selv har hentet ned, kan jo også selv sætte sådant et område op.

Hvis man kun udvikler til sig selv - altså sin egen juridiske enhed, så behøver man ikke at kigge nærmere på licensbetingelserne.

Hvis man videreudvikler og giver eller sælger det til andre, så er man forpligtet til at gemme rettelser i tre år, så nogen af dem, der har fået eller købt det, kan få koden på forlangende for en pris, som ikke er højere end omkostningerne til udlevere denne.

Det normale er at give det videreudviklede tilbage til det originale projekt, så de kan varetage disse forpligtelser, hvis de vil optage koden, som en del af det samlede projekt. Dette kan også ses som en tak for det eksisterende produkt, som man ønsker bliver endnu bedre, så endnu flere støtter op om det såvel økonomisk som med andre bidrag.

Jacob Ipsen:
, og hvad så med opgraderinger ? bliver det ikke et rent helvede.

Hvis man får sin kode med som en del af det oprindelige projekt, bliver de jo en del af opgraderingerne.

Hvis man ikke giver sin kode tilbage til projektet, skal man så selv sørge for, at det man har udviklet passer sammen med opdateringerne. Og det kan blive en helvede.

Jacob Ipsen:

og næste spørgsmål hvem har ansvaret ?
Normalt er det ERP huset der har ansvaret for tilretninger, også i forbindelse med opgraderinger.
her kan alle pille, har alle så ansvaret ?

Vi har ansvaret for vores kunder. Det vil sige punkt 1 og 2 i ovenstående liste.

Resten har vi ingen forpligtelser eller ansvar overfor. Men vi gør dog vores bedste for at det ikke skal give problemer for dem, som selv har installeret eller bruger en anden databaseserver end anbefalet (anbefaler PostgreSQL, men MySQL understøttes også).

Jacob Ipsen:
hvordan har i sikret den del ?

Det er en del af licensen GNU General Public License.

Den garanterer ikke, at softwaren og dermed også opdateringer virker. Hvilken producent eller distributør af software gør det i deres standardlicens?

Så hvis du ikke har andre aftaler med producenten eller distributøren, er det licensen, som er gældende.

Jacob Ipsen:
er det kun jer der må udvikle videre på SALDI ? 

Nej, og licensen er også vores kunders sikkerhed for, at SALDI kan fortsætte uanset, hvad der sker med virksomheden bag, da kildekoden er tilgængelig.

Vi tager løbende kopi af såvel alle regnskaber som al kildekode til flere lokationer flere gange dagligt.

Hvis du vil være endnu mere sikker, så sørg for at tage egen sikkerhedskopi af dit regnskab inde fra SALDI samt hente al kildekoden fra ftp://ftp.saldi.dk/saldi/seneste

Så hvor forskelligt er det i forhold til det normale for ERP-markedet?

Med venlig hilsen
Claus Agerskov

Tilmeldt 16. Mar 06
Indlæg ialt: 851
Skrevet kl. 00:08

Kim Villumsen:
mens det gamle C4 (Concorde)'s koder er blevet generet via et gammelt program skrevet af Erik Damgaard

Det kan jeg bekræfte, for jeg har godt nok lavet koder til mange firmaer i det program. Der er dog andre Damgaard Data programmører der efterfølgende løbende har ændret i programmet :-)

XAL koder blev ganske rigtigt også dannet af en speciel programmeret XAL applikation, men hvad de andre programmer gælder, så er det efter min tid, så det ved jeg ikke :-)

Det var sgu tider den gang i Landemærket i Kbh.

Tilmeldt 16. Mar 06
Indlæg ialt: 851
Skrevet kl. 00:12

Er det i øvrigt muligt at køre SALDI på en Windows Server (2003/2008) med MySQL og PHP installeret ?

Fra Albertslund
Tilmeldt 17. Jan 06
Fra  AgerCon Skrevet kl. 10:38

Kaffe & Co:
Min anke går ikke så meget på om hvem der anvender hvilke produkter men på at man som konkurrende virksomhed skal træde meget varsom og have styr på sin argumentation når man skal kritisere sin modpart.

Det kan jeg godt se - og har taget det til mig.

Kaffe & Co:
Igen Claus hvor dælen ved du fra at MS anvender SAP til C5 koder? -  og har det nogen relevans hvis det forholder sig sådant?
.

Kort: Jeg ved det ikke, fik det blot at vide af forhandleren (Senere tilføjelse: og efter lige at have læst Kim Villumsens indlæg, så tror jeg det heller ikke længere). Tja, nok mere interessant end relevant.

Kaffe & Co:
... håber at SALDI må ha' masser af sucess :-)

Tak, og i lige måde.

Med venlig hilsen
Claus Agerskov

Fra Albertslund
Tilmeldt 17. Jan 06
Fra  AgerCon Skrevet kl. 10:52

IT-Konsulenten:
Er det i øvrigt muligt at køre SALDI på en Windows Server (2003/2008) med MySQL og PHP installeret ?

Måske.

Der vil være enkelte dele, som ikke fungere, da der bliver benyttet systemkald eksempelvis til generering af PDF-filer.

Men vi yder ingen hjælp, da SALDI er udviklet på og til Linux - og det er der vores ekspertise ligger.

Du kan dog også søge og spørge inden på SALDI Forum (brugernavn og adgangskode Saldi med stort S og resten med småt).

Med venlig hilsen
Claus Agerskov

Fra Albertslund
Tilmeldt 17. Jan 06
Fra  AgerCon Skrevet kl. 11:02

Kim Villumsen:
Den 1. marts 2010 indførte MS så et helt ny system OrdreCentral, som er baseret på en MS SQL applikation.

Tusind tak for denne oplysning.

Det var netop sådan en løsning baseret på Microsoft SQL, jeg havde forventet - og ikke en baseret på C5, som nogen har troet, at jeg mente.

Jeg undskylder mange gange, den misinformation jeg er komme med (dog i god tro).

Undskyld Embarrassed

Med venlig hilsen
Claus Agerskov

Fra Vanuato
Tilmeldt 24. Apr 09
Indlæg ialt: 1458
Fra  Kaffes Skrevet kl. 11:05

Claus Agerskov/SALDI:

Det var netop sådan en løsning baseret på Microsoft SQL, jeg havde forventet - og ikke en baseret på C5, som nogen har troet, at jeg mente.

Det var vist nu SAP, som er ærke rival til Microsoft, du nævnte at sidst nævnte skulle anvende - men der er efterhånden også en temmelig ligegyldig diskussion :-D

/Søren

Fra Albertslund
Tilmeldt 17. Jan 06
Fra  AgerCon Skrevet kl. 13:00

Kaffe & Co:

Claus Agerskov/SALDI:

Det var vist nu SAP, som er ærke rival til Microsoft, du nævnte at sidst nævnte skulle anvende - men der er efterhånden også en temmelig ligegyldig diskussion :-D

Bare lige for at slå det helt fast. Jeg var overrasket over SAP (som viste sig at være forkert), da jeg havde forventet en Microsoft SQL-løsning. Kommunikation er svært ;v)

Med venlig hilsen
Claus Agerskov

Fra Vanuato
Tilmeldt 24. Apr 09
Indlæg ialt: 1458
Fra  Kaffes Skrevet kl. 13:59

Claus Agerskov/SALDI:

Kaffe & Co:

Claus Agerskov/SALDI:

Bare lige for at slå det helt fast. Jeg var overrasket over SAP (som viste sig at være forkert), da jeg havde forventet en Microsoft SQL-løsning. Kommunikation er svært ;v)

Med venlig hilsen
Claus Agerskov

Jeps og så viste det sig endda at være en MSSQL server som MS anvendte, så nu behøver du slet ikke være overrasket over noget, da virkeligheden faktisk var ganske forudsigelig uden alt for mange fjer.  :-)

/S

Side 4 ud af 4 (39 indlæg)