Hej Bjarke,
Da der kom så meget arbejde i det med udvikling af
CMS systemet, og da det er langt sjovere at være 2 om tingende, er vi nu 2 der skal dele formuen, og når man også skal betale
skat af det, syntes jeg at 3-4000 kr.- for en hjemmeside er meget lidt i forhold til hvor meget vi gør ud af det.
Set i relation til salgsprisen er det ikke relevant hvor mange i er om at udvikle det/hvor mange i er der skal dele, idet man må formode at de implicerede parter udfører et stykke arbejde du ellers selv skulle have udført. Derfor skulle den tid du selv skal skyde i jo gerne være tilsvarende lavere (eller forhåbentligt endnu lavere)
Meeen - der findes jo masser af gratis systemer hvor der med garanti er lagt flere timer i end i har lagt i jeres projekt, så i skal virkeligt kunne noget som andre ikke kan - dvs. i nytænkning, funktionalitet, support osv.
Jeg kigger helst ikke på timelønnen, det ville være et skræmmende lavt resultat,
Hvis du ikke mener at timelønnen kan bære arbejdet hjem, så kunne det være at du i stedet skulle tage et studiejob hvis det giver mere. Det lyder lidt som om i bare skal have nogle penge i kassen til at supplere SU'en - hvilket også er fint nok, men måske var timerne så bedre brugt et andet sted.
Når det så er sagt, og ovenstående udsagn er helt forkert, og i rent faktisk vil lave en levedygtig virksomhed, så har i jo muligheden for, mere eller mindre, at sælge det samme system flere gange, så udviklingsomkostningerne bliver fordelt over antallet af systemer i sælger.
Men der er jo flere faktorer end lige det hvis jeres anstrengelser skal lykkes (se længere nede).
kigger på den månedlige indkomst, og så vil jeg nå derhen hvor jeg ikke behøves at tage SU
lån
Jamen så er det jo et simpelt regnestykke 
SP=(K*(100/P)*I)/A
hvor
SP=Systemprisen ex. moms.
K=Kaptitalbehovet pr. måned efter skat
P=Personskat
A=Antallet af solgte systemer pr. måned
I=Antallet af involverede personer
Problemet er bare at sådan kan i ikke gøre det op. Der er jo ret mange ting der kommer ind i billedet.
Først de umiddelbare :
1. Installation hos kunden
2. Support.
3. Marketingsudgifter
4. Øvrige udgifter
Og så de mere langsigtede :
5. Afskrivning på udviklingen set i relation til systemets levetid
6. Videreudvikling af systemet
Hvis vi nu antager at det har taget 500 timer at udvikle, og i gerne vil have 500 kroner i timen, så har systemet kostet 250000 at udvikle. Hvis så systemet har en levetid på et år (på den tid er der kommet konkurrerende produkter der kan det samme for en lavere pris- eller jeres system lever ikke op til dagens krav), så skal disse udviklingsomkostninger deles mellem de systemer i kan nå at sælge (dvs. 30 på et år). Herefter skal i til at vurdere hvor mange timer i skal sprøjte i videreudvikling for at beholde jeres markedsandele.
Og som Allan siger, så er det du ser herinde ikke nødvendigvis et udtryk for hvad tingene koster - MEN - for at rive mere hjem kræver det at i kan løfte opgaven. Intet kommer gratis.
Med hensyn til support, så ser jeg som kunde det største problem her. I skal kunne supportere systemet, i skal installere 2-3 systemer om måneden, i skal videreudvikle og fejlrette (med et nyt system vil der jo være en del af dette i starten) og så skal i passe jeres studier oveni. Det lyder ikke sansynligt at i kan klare alle disse ting inden for døgnets 24 timer.
Og så er der sikkert 200 andre ting jeg ikke har taget med her....
Pointen er at hvis i ikke kan levere noget som er bedre end andre til en pris som gør at i selv kan holde det ud - så skal i lave noget andet.
mvh
Jan