En bankgaranti er billigere end et lån, lad mig lave et eksempel: Et traditionelt banklån koster måske 8 % det er sammensat af 2 ting, den rente som pengeinstituttet typisk kan låne pengene til i nationalbanken måske 3 %, så er der bankens fortjeneste og risikoafdækning på de 5 %. Ud fra ovenstående eksempler bør en bankgaranti således kun koste 5 % mod lånets 8 % + afdrag.
Bankgarantien vil typisk tælle med i din låneramme på samme måde som lån, når banken opgør dit samlede engagement.
Jeg forstår ikke dit sidste spørgsmål, men tror du tænker om banken vil/kan finansiere afståelsummen fra salg af din forretning til en ny køber ? I princippet er bankerne "ligeglade" med hvad de låner penge ud til, når bare der er sikkerhed og likviditet til tilbagebetaling. I dit tilfælde er det køberen af din forretning, som vil skulle godkendes til lånet til afståelsessummen, du kan måske vælge at stille op som kautionist, hvis der er problemer for køberen, men pas på med at kautionere for andre og særligt personer du ikke kender (går ud fra du ikke kender køberen af din forretning personligt).
tak for svar. Jeg vil bare ved om bankerne regner banke garanti som almindeline lån, og nu ved jeg at de gør.
Ang. afståelse af butiken lokalen, jeg kunne se du har slet ikke forståed mig, lade mig formulere anden mår.
Jeg vil leje en butiks lokale på 125 m2, de vil gerne have 200.000 kr som afståelse summen. Butiks er virkelig flot indrettet og derer to vindues og døre er gardinere med rulle nitte, som alene har kosted 80.000 (har set regning) afsåelse er inkl. 80.000...d.v.s 200.000 ialt
Det jeg har bede min bank er at finsnsere 200.000 mod erhvers pant i afståelse.
Jeg har set eksempler på at banken har finansieret afståelsessummer, det har været ved igangværende forretninger, som har kunnet fremvise pæne regnskaber fra tidligere ejer.
Det foregår på den måde at banken får en allonge til lejekontrakten, hvor de får indtrædelsesret i lejekontrakten i tilfælde af at lånet skulle risikere at blive misligholdt, så vil de overtage forretningen og videresælge den.
Det er banken som træffer beslutningen, det vil de gøre i en helhedsbetragtning udfra ovenstående og en vurdering af dine økonomiske forhold iøvrigt.
Men under alle omstændigheder er afståelsessum altid til forhandling, regner med at du prøver at forhandle summen ned, for tiden er markedet generelt i købers favør (nu kender jeg ikke lige din branche, der kan være undtagelser).