Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fradrag for computer der er købt før start?

Side 2 ud af 3 (24 indlæg)
Tilmeldt 1. Dec 09
Indlæg ialt: 109
Skrevet kl. 18:47
Hvor mange stjerner giver du? :

PETER .... jo det er lovligt

lige så vel som det er lovligt at starte op uden moms til du når 50.000 i omsætning

jeg har lige selv benyttet den mulighed.

så min firma computer blev købt i september måned fordi jeg skulle lave database på den inden jeg kunne starte op, og min revisor har sagt jeg ville være dum hvis jeg kaldte det for min  egen udgift, den hører til i firmaet og er trukket fra efter gældende regler

Lars

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:53

Det er ikke lovligt.....det er SKAT der afgør, om du vil få fradrag.

Så er din revisor forkert på den. Der er ingen lovhjemmel!!!

Din revisor burde have sagt, SKAT giver fradrag normalt, men iflg. loven

er der først fradrag fra momsregistreringsdatoen.

Ja...SKAT gør det normalt..........men er ikke tvunget til det iflg. loven. 

/peter

Tilmeldt 1. Dec 09
Indlæg ialt: 109
Skrevet kl. 19:00

som du sikkert også selv kan læse på deres side er det lovligt at bruge de første 6 måneder som opstarts periode

og giver retten til at trække det indkøbte fra (forudsat man kan bevise det kun er til firmabrug) samtidig giver det retten til at nå 50000 i omsætning inden en moms registrering er lovpligtig.

test det selv på www.skat.dk

de har jo fat i den lange ende, det er jo dem der laver reglerne jeg lever bare efter dem

Lars

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:01

Hej alle

Reglerne omkring fradrag før virksomhedsstart fremgår af SKAT's vejledning jvf. dette link http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=137945&vId=202438&i=20#i137945 

Herfra citeres følgende:

"Udgifter til at starte virksomheden

Inden du starter for alvor og dermed får indtægter, har du som regel en række udgifter til at få din virksomhed startet. Etableringsudgifter, der typisk er engangsudgifter, vil man normalt ikke kunne få fradrag for, men i mange tilfælde kan man afskrive på dem og derigennem få fradrag. Andre af startudgifterne vil du under visse omstændigheder kunne få fradrag for hvis udgifterne afholdes i 2009, og du starter virksomhed i 2009 eller 2010. Det gælder fx for udgifter til advokat, revisor og markedsundersøgelser. Fra 2010 er denne mulighed ophævet.

Normalt har du også fradrag for udgifter til fx husleje, telefon, løn eller reklame. Udgifterne skal have karakter af sædvanlige løbende driftsudgifter, som det har været nødvendigt at afholde, umiddelbart inden du starter din virksomhed.

Du har i praksis fradrag for mange af de udgifter, du har til at få din virksomhed i gang. Sørg dog for at gemme regninger mv. for dine indkøb. Kommer din virksomhed aldrig i gang, kan du derimod, som udgangspunkt, ikke få fradrag for startudgifterne og må så senere regulere for fradragene.

Normalt kan du skattemæssigt set fradrage de nødvendige driftsudgifter, du har haft i perioden op til virksomhedens start, men jo tættere på starten udgifterne er afholdt, desto større er sandsynligheden for, at du får fradrag for dem. Udgifter afholdt mere end 6 måneder før virksomhedens start vil normalt ikke blive godkendt.

Hvornår din virksomhed er startet, kan være svært at vurdere, men du kan tage udgangspunkt i følgende:

• Driver du fx et pizzabageri, en butik eller lignende, er du startet, når du har åbnet forretningen for kunderne.
  • Køber du en allerede fungerende virksomhed, er det tidspunktet for overtagelsen, der er afgørende.
  • Producerer din virksomhed varer, er den startet, når produktionen sættes i gang.

Driftsmidler mv., du selv skyder ind i virksomheden
Hvis du indskyder driftsmidler, som du hidtil kun har brugt privat, kan du skattemæssigt afskrive på værdien af driftsmidlerne. Værdien skal du opgøre som handelsværdien på det tidspunkt, hvor du overfører driftsmidlerne til brug i virksomheden."

Så burde det være helt klart, og ja, Peter har ret i, at der ikke er en deciceret lovhjemmel, men at det i stor grad er op til SKAT´s skøn.

Med venlig hilsen

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 19:46

Jeg tillader mig lige at låne nedstående citat fra Lars Gosvig ( fra tråden http://www.amino.dk/forums/t/73802.aspx?PageIndex=2)

""Det er ikke momsregistreringen som udløser momspligten - det er momspligten, som udløser momsregistreringen".

Det der ligger i det er, at en momsregistrering ikke er afgørende for pligten til at betale moms - eller fratrække momsen af sine omkostninger.

Der jeg vil hen er, at hvis det kan godtgøres/sandsynliggøres, at en udgift er afholdt med henblik på at skabe en momspligtig indtægt, så skal SKAT acceptere, at momsen af denne fradrages som købsmoms."

I samme tråd "nørdes" der lidt over INZO-dommen som reelt fastslår, at begrebet økonomisk virksomhed også omfatter afholdelsen af forberedende udgifter. Det vil sige, at du reelt kan trække din momsregistrering tilbage til det tidspunkt, hvor du har afholdt din første udgift.

Min bemærkning om at sørge for netop ikke at fakturere uden moms er for at man ikke sender et signal til SKAT om at man selv har den opfattelse at der drives ikke registreringspligtig aktivitet.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:52

Hej Henrik

Flot indlæg Yes Helt enig

Hilsen

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:39

Lyder godt. Men er stadig i tvivl om det er muligt da jeg skal bruge den 50/50? Ændre dette noget eller gælder ovenstående også her?

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:10

Jo..momsen på de 50% vil du så kune fradrage.

/peter

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:53

Peter - Revisor:

Jo..momsen på de 50% vil du så kune fradrage.

/peter

Jeps, enig Yes

Hilsen

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 14:20

Jeg er meget enig i Lars bemærkninger. Herudover skal man jo holde sig for øje at anvisningerne i Ligningsvejledningen kun omfatter Skat og ikke moms.   

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 2 ud af 3 (24 indlæg)