Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Egen virksomhed kontra barselsregler

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. Feb 10
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 21:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg er i den lykkelige situation, at jeg er gravid samtidig med at jeg planlægger opstart af egen virksomhed. i den forbindelse trænger en masse spørgsmål sig på, som jeg håber, at I Aminoer kan hjælpe mig med....

Nuværende situation: Ansat på 3. år i en virksomhed, hvor jeg er berettiget til barsel med fuld løn i 4 uger før fødslen og 20 uger efter fødslen. Derefter kan der tages forældreorlov (dagpengesats).

Fremtidsplan: Starte ApS med min mand, når Erhvervs- og Selskabsstyrelsens nye regler træder i kraft (først i marts??). Det skal lige nævnes, at der ikke er regler mod at ”arbejde ved siden af” i det firma, hvor jeg er ansat.

Jeg kommer til at skulle gå på barsel i midt september og efter endt barsel er det min plan at arbejde som ansat i vores eget firma, således at jeg kan få en større frihedsgrad, så det er nemmere at få hverdagen med den lille ny til at hænge sammen. Dvs. jeg vil ikke vende tilbage til den virksomhed, hvor jeg pt. er ansat, men i stedet arbejde som ansat i mit og mandens ApS.

Spørgsmål:

Er jeg overhovedet berettiget til forældreorlov med dagpengesats, når jeg samtidig ejer et ApS (hvor vi håber, at der kommer lidt penge i kassen allerede fra opstarten – her vil arbejdet naturligvis foregå om aftenen/i weekenden, da vi begge arbejder fuldtids). Eller kan jeg udelukkende benytte mig af barsel med fuld løn fra det firma, hvor jeg er ansat?

Hvis det sidste er tilfældet, hvordan står jeg så stillet mht. varsel – det er sådan, at man som gravid skal give firmaet besked senest to uger efter fødslen om, hvornår man kommer tilbage. Kan man allerede her sige, at det gør man ikke – uden at miste hele barslen (normalt er opsigelsesvarslet ”løbende måned, 30 dage”) eller skal man sige, at man forventer at være tilbage, når de xx måneder er gået og så vente med at sige op, så det passer med det almindelige opsigelsesvarsel?

Hvis jeg helt selv kan bestemme, vil drømmescenariet være, at jeg, udover barslen med fuld løn, vil have ca. 5 måneder med dagpenge, så den lille vil være omkring 10 mdr., inden den skal i vuggestue. Men vil det i såfald overhovedet være tilladt at lave noget som helst i vores eget firma imens (hvor jeg på dette tidspunkt vil stå som ejer og ikke ansat)?

Hvis ikke, er den eneste mulighed for at kunne beholde den lille hjemme, til den er ca. 10 måneder og samtidig at lave lidt i virksomheden, så at blive ansat i vores eget firma allerede fra den dato, hvor barsel med løn ophører, og så bare få det bedste ud af det, samtidig med man passer den lille derhjemme (det vil jo næppe blive til ret mange timers fokuseret arbejde dagligt)?

På forhånd tak for Jeres hjælp.

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)