Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Amino og en iværksætter er kommet i klemme, hvad gør vi?

Side 1 ud af 21 (205 indlæg)
Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12287
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 14:52
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Vi har fået et advokatbrev fra en journalist der oplyser os om, at en af Amino'erne har krænket hans ophavsret.
Han har fundet denne artikel:

http://www.startvaekst.dk/pressemeddelelse

på Startvækst og har kopieret den ind på Amino.
Vi har med det samme fjernet den, men nu kræver journalistens advokat, at vi oplyser hvem der har sat den ind. 

Jeg syntes det er ufatteligt småligt, at en hjælpsom og måske naiv iværksætter evt. skal betale erstatning, fordi han har prøvet at hjælpe andre iværksættere. Men sådan er loven og sådan er det.

Vi er dog ikke glade for at oplyse noget, uden at vi bliver tvunget til det.

Så hvad gør vi bedst i denne sag?

Dbh Martin

Nb. Indlægget er rettet til, da jeg i første omgang fik oplyst at advokaten krævede et konkret beløb, det er der ikke tale om. 

Fra København
Tilmeldt 30. May 06
Indlæg ialt: 992
Fra  Firmafon Skrevet kl. 14:55
Hvor mange stjerner giver du? :

I har vel kun pligt til at oplyse det hvis der forfinder en dommerkændelse. Så løsningen er vel at kræve en dommerkændelse for at udlevere informationerne?

Fra Odense
Tilmeldt 2. Aug 08
Indlæg ialt: 2966
Skrevet kl. 14:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Smid navnet ud på journalisten så vi ved hvem vi skal undgå og start med at samle penge ind til den regning. jeg smider 100 kroner i puljen.

Det er da for langt ud at en Journalist vil trække det igennem advokat og skidt og møg.

 

Hvad for en paragraf nævnte han? Jeg har tit den idé om når advokater ikke nævner paragrafer og pis og lort, så har man en god sag selv :) og jeg har snart prøvet et par forskellige advokater :P

hvordan prissætter han at artiklens værdi 7000-8000 kroner for den tid den har været oppe ? altså hvordan definere man det?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Martin

Ja man ved snart ikke, hvad man skal sige til sådanne oplevelser.

Jeg har lige hoppet lidt rundt inde på Starvækst, og for mig er det en offentlig hjemmeside med det formål at hjælpe iværksættere og nystartede virksomheder. Herunder et hav af gode råd og downloads uden restriktioner, som kan anvendes i sin virksomhed eller andet.

Det fremgår intet sted i hjemmesiden, at kopiering af tekster eller lignende ikke er tilladt, ja jeg ved godt, at der er noget der hedder ophavsret, men lægger man sine tekster på en offentlig hjemmeside, så må man nok også påregne, at den kan blive anvendt og kopieret.

Iøvrigt er Startvækst et projekt under Erhvervs- og Byggestyrelsen, så spørgsmålet er, om man skal have fat i Dem for at få klargjort regleren på hjemmesiden.

Jeg ved eks. at jeg fra tid til anden både kopier og henviser til denne side, især da det er en udmærket indgangsvinkel til de loklae væksthuse.

Jeg er ikke sikker på, at den pågældende journalist eller advokat kan få ret til sit krav, men nu er jeg heller ikke jurist.

Med venlig hilsen

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12287
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 15:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Niklas:

I har vel kun pligt til at oplyse det hvis der forfinder en dommerkændelse. Så løsningen er vel at kræve en dommerkændelse for at udlevere informationerne?

Det er også det vi har meddelt dem, men jeg er helt ærligt ikke klar over om den holder.

Dbh Martin 

Fra Mageløs, Odense
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 958
Skrevet kl. 15:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Tonny Skov Pedersen:

Det fremgår intet sted i hjemmesiden, at kopiering af tekster eller lignende ikke er tilladt, ja jeg ved godt, at der er noget der hedder ophavsret, men lægger man sine tekster på en offentlig hjemmeside, så må man nok også påregne, at den kan blive anvendt og kopieret.

Den holder desværre ikke - ophavsretten gælder, uanset om man skriver det eller ej, samt hvor og hvordan en tekst/et billede/et stykke musik/andet publiceres.

Jeg har desværre ingen gode bud på hvordan det forholder sig juridisk, men jeg er glad for, at I ikke uden kamp vil oplyse brugerens informationer.

Tilmeldt 11. Nov 08
Indlæg ialt: 270
Skrevet kl. 15:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Nu ser det jo ud til at vedkommende der har skrevet/kopieret det er 14 år gammel og mon ikke den oplysning kan få journalisten til at se igennem fingrene med denne sag, nu når indlægget også er blevet slettet (dog ikke i Google Cache endnu).

Men ellers så har der jo været masser af tråde herinde med harme iværksættere der er kede af at få stjålet både produktbilleder og tekster fra deres projekter - og lige så mange gode råd til hvordan man så skal angribe tilbage med advokat + bål og brand. Men dobbelt moral kan jo være dobbelt så godt Wink

/Arco

Fra Roskilde
Tilmeldt 24. Aug 06
Indlæg ialt: 4506
Fra  Istol.dk Skrevet kl. 15:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Ja det er sgu både surt og syndt.

Jeg har absolut ingen juridisk viden, men jeg ved (fra min kortfattiget erfaring med advokater) at advokater er hurtige til at sende breve ud, med tekster / krav der er opstillet af deres klient - uden at det på nogen måde har hold i lovens paragraffer. Fordelen er jo at de fleste tror på teksten i brevet, så længe det er stilet fra en advokat.

Så i første omgang kan du jo bede om en præcisering af deres krav, og hvorfor de mener du er berettiget til at udlevere oplysninger. Bed dem gerne være så specifik som mulig, og lad dem forstå at du ikke har tænkt dig at gøre det let for dem. Er advokaten hyret af journalisten, og betaler han selv, så kan han nok ret hurtigt regne ud at en stridig modpart hurtigt kan komme til at koste mange advokat-timer.

Hilsen Morten

- p.s. jeg fik faktisk en bedre idé. Tilbyd journalisten at han kan blive ekspert-blogger herinde, hvor han kan blogge om tekster, ophavsrettigheder etc, og samtidig få sit navn eksponeret Stick out tongue

Fra Esbjerg Ø
Tilmeldt 27. Nov 06
Indlæg ialt: 112
Skrevet kl. 15:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg smider også gerne 100 kr ind i en pulje, hvis der bliver oprettet en sådan for at hjælpe den uheldige ( han har handlet i en god og hjælpsom ånd)

Med venlig hilsen: Jesper Boesen Nielsen

                                 Innoactive

                                www.innoactive.dk

    

Fra København
Tilmeldt 2. Aug 09
Indlæg ialt: 81
Skrevet kl. 15:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Virker som en lidt underlig sag

En offentlig hjemmeside med en vejledning til pressemeddelelser!

Teksten er fra bogen PR og pressehåndbog for attraktioner af Torben Plank, men siden udarbejdet af journalist xxx.

Alle har vel fået deres betaling, for hvad de har bidraget med...

UPS kom til at copy paged "PR og pressehåndbog...." Er det så og en krænkelse af ophavsretten???

HVOR SMÅLIG KAN MAN VÆRE????

Også set i lyset af målgruppen - Danmarks fremtid - iværksætterne.

Tror det ville være en god idé at tage fat i Erhvervs- og Byggestyrelsen, og få deres kommentar.

Side 1 ud af 21 (205 indlæg)