Hej.. I en verden hvor der allerede findes en hav af tøjbutikker sigter jeg mod at åbne min egen. Butikken adskiller sig dog meget fra andre, hvilket gør at jeg håber på stor succes. Men lige nogle spørgsmål! Man hører jo tit at avanceprocenten på tøj er meget høj. Gælder dette også hvis jeg nu f.eks kun køber 25 stk af de samme sko hos producenten og intet mere end det - hvis ja! Hvor billigt er tøjet i forhold til butikspriserne? Hvordan kommer man i kontakt med producenterne? Er der eventuelt nogle som står med gode kontakter til producenter såsom Acne og lignende og for den skyld også Canada Goose. Altså tøj i mellem de allerdyreste og de mindre dyre? På forhånd tak :) |
Tøjbranchen har kun en høj avance hvis du kan finde ud af at købe rigtigt ind. Normalt ganger du med 2,5. En bluse der koster 100 kr. eks. moms koster så 250 kr. inkl. moms i butikken. Er du god til at købe ind kan du have et gennemsalg på måske 60% i snit. Resten ryger på udsalg - og hvis du kigger udsalgspriser pt starter mange ud med både 40 og 50%. Allerede der tjener du så intet på resten af varerne.
Du har samme avance uanset hvor mange styks du køber. Bedre hvis du kan forhandle ved høje indkøb.
Een ting du skal være opmærksom på for at få succes er at du ikke skal gøre dette for selv at få fyldt garderoben op. Det skal være interessen og ikke mindst lysten til at drive forretning der skal være igangsættende hos dig. Godt købmandsskab kan læres - men mest af alt via lang tids erfaring. Det koster hvis man ikke har viden - så det er vigtigt at du indhenter viden.
Producenterne finder du på modemessen eller via deres websites.
Vær opmærksom på at mange af de dyre mærker enten ikke ønsker at sælge online - eller har et maks antal netbutikker de tager ind. Kendte mærker sælger - ikke kendte sælger sjældent online.
Derudover har de fleste en grænse for at man skal lave et minimumskøb. Dvs. du kan højst sandsynligt ikke plukke 7 styles ud og tage en af hver.
Returprocenten på voksentøj er typisk mellem 10 og 15% online. Hvis kunden sender alt retur skal du også refundere fragten.
Bruger du adwords skal du regne med at ca 2 ud af 100 kunder lægger et køb. Undersøg hvor dyrt et klik er på de mærker du ønsker at forhandle.
Det er et meget konkurrencepræget marked - så husk at undersøge hvad det er som vil adskille dig fra de andre. Og vær meget kritisk :·)
Held og lykke med det hele. Håber du kunne bruge lidt af ovenstående.