Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af "moms retur" - hjælp!

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)
Tilmeldt 29. Jul 08
Indlæg ialt: 194
Skrevet kl. 18:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa,

Jeg vil lige høre, om der er en, som kan hjælpe mig?  Smile

Den driller lidt med momsen

Hvis jeg betaler for en ydelse (købs moms) i fx september 09 og skat giver mig penge retur i oktober eller november 09 (salgs moms?). Hvordan bogføres dette mest overskueligt, såfremt dette nu er den eneste momsaktivitet, som har været i de tre måneder? (Jeg sidder og taster alt ind i et Excel ark).

Det jeg tænker er, at hvis jeg fx bogfører kr. 3.000 i købs moms i september 2009, men så bogfører skats ”moms retur” som salgsmoms i oktober 2009, vil dette ligne, at jeg har haft en indtægt i oktober 2009, hvilket jeg ikke har, da der er tale om tilbageførelse af moms…

Håber at der er en flink sjæl som kan hjælpe mig? Og du må lige sige til, hvis ovenstående ikke giver mening...  Smile

.

Fra Birkerød
Tilmeldt 14. Oct 08
Indlæg ialt: 127
Fra  Biztrader.dk gratis virksomhedsbørs Skrevet kl. 19:06

Måske lidt rodet, men tror jeg ved hvad du mener.

I september måned har du en udgift (lad os nu bare sige kr. 125)

Denne består af kr. 100 til omkostningen og kr. 25 til moms.

Rent bogførigsteknisk skal denne bogføres debit kr. 100 på omkostningen og debit kr. 25 på momsen, kredit 125 hvor du nu engang har betalt for denne ydelse.

Når momsen så kommer retur (du har indberettet kr. 25 i indgående moms IKKE UDGÅENDE MOMS) skal denne bogføres kredit 25 på indgående moms og kr. 25 i banken, eller hvor du nu modtager pengene.

Giver det mening ?

Biztrader.dk opret gratis salgs annoncer inden for køb og salg af virksomheder. Gratis online virksomhedsbørs.

Tilmeldt 29. Jul 08
Skrevet kl. 19:38

Glenn Nielsen:

Måske lidt rodet, men tror jeg ved hvad du mener.

I september måned har du en udgift (lad os nu bare sige kr. 125)

Denne består af kr. 100 til omkostningen og kr. 25 til moms.

Rent bogførigsteknisk skal denne bogføres debit kr. 100 på omkostningen og debit kr. 25 på momsen, kredit 125 hvor du nu engang har betalt for denne ydelse.

Når momsen så kommer retur (du har indberettet kr. 25 i indgående moms IKKE UDGÅENDE MOMS) skal denne bogføres kredit 25 på indgående moms og kr. 25 i banken, eller hvor du nu modtager pengene.

Giver det mening ?

Hej Glenn,

Jeg syntes stadig, at det er lidt svært at forstå. Ved ikke hvorfor?

I mit Excel ark har jeg ladet mig inspirere af:

http://www.letmoms.dk/Letmoms_basis_oversigt_big.asp

Jeg har derfor svært ved, at skulle overføre det du siger, til mit regnskab. Jeg kan ikke få det til at passe ind?

.

Fra Birkerød
Tilmeldt 14. Oct 08
Fra  Biztrader.dk gratis virksomhedsbørs Skrevet kl. 19:44

Du placere købebeløbet ex.moms i venstre side og så placere du momsbeløbet(under indgående moms i højre side)

Nu ved jeg ikke om det er en meget simpel virksomhed du har, med meget få transaktioner, men jeg vil nok ikke på sigt, anbefale et sådan system hvis der skal noget volumen på.

Biztrader.dk opret gratis salgs annoncer inden for køb og salg af virksomheder. Gratis online virksomhedsbørs.

Tilmeldt 29. Jul 08
Skrevet kl. 20:02

Glenn Nielsen:

Du placere købebeløbet ex.moms i venstre side og så placere du momsbeløbet(under indgående moms i højre side)

Nu ved jeg ikke om det er en meget simpel virksomhed du har, med meget få transaktioner, men jeg vil nok ikke på sigt, anbefale et sådan system hvis der skal noget volumen på.

Hej Glenn,

Der har ikke rigtig været noget aktivitet i 2009. Derfor skal det hele bare være simpelt.

I 2010 forventes en større indtjening, så der vil jeg nok bruge summasummarum eller en bogfører...

Men tilbage til mit spørgsmål. Smile Når jeg bogfører indgående moms (retur moms) en anden måned end den udgående moms (købs moms), kan dette ikke skabe forvirring? Det skal jo gerne fremgå af regnskabet, at der sker en udligning?  Smile

.

Fra Birkerød
Tilmeldt 14. Oct 08
Fra  Biztrader.dk gratis virksomhedsbørs Skrevet kl. 20:06

Nej det skaber ikke en forviring. Momsen hænger på den dato der er på selve fakturaen, helt uafhængigt af betalingstidspunktet eller andet.

Hvis du f.eks. er kvaralsmoms (jeg ved ikke hvad du er) sammentælles perioden jan, feb, mart.

Herefter april, maj, juni, herefter juli, august, september, herefter oktober, november, december.

Tilmeldt 29. Jul 08
Skrevet kl. 20:22

Glenn Nielsen:

Nej det skaber ikke en forviring. Momsen hænger på den dato der er på selve fakturaen, helt uafhængigt af betalingstidspunktet eller andet.

Hvis du f.eks. er kvaralsmoms (jeg ved ikke hvad du er) sammentælles perioden jan, feb, mart.

Herefter april, maj, juni, herefter juli, august, september, herefter oktober, november, december.

Hej Glenn,

Tak for info.  Smile Jeg afregner pr. kvartal (mener dog dette er / bliver ændret snart...). 

Ok, så bogfører jeg bare retur momsen i den måned jeg fik den af skat, selvom dette måtte være i 4 kvartal og fakturaen er fra 3 kvartal.

.

Tilmeldt 23. Aug 06
Indlæg ialt: 360
Skrevet kl. 21:17

Først vil jeg klart anbefale dig at tilmelde dig et bogførings kursus for begyndere. Selv hvis du bestemmer dig for at købe dig til bogføringshjælp, så er det uundværligt for en selvstændig at have et basalt kendskab til bogføring.

Nå, ang. dit spørgsmål: først vil jeg lige liste basis ordene op, da jeg kan se at du ikke helt har styr på dem, og første problem derfor kan være at vi misforstår hinanden.

Købsmoms = momsen som din virksomhed betaler når du køber vare, aktiver osv.

Salgsmoms = momsen som din virksomhed modtager når du sælger vare, aktiver osv.

Momsdifference = Forskellen mellem din købsmoms og din salgsmoms.

Momsperiode = Enten halvårlig, eller kvartalsvis momsperiode. Dette er den periode der går mellem momsafregningerne. I dit tilfælde er det kvartalsvis og en periode vil derfor, som Glen, nævner være eks. Jan, feb. marts.

Momsafregning = Ved en periodes afslutning skal du enten betale penge til SKAT eller du får penge tilbage fra SKAT. Dette kommer an på om din købsmoms eller salgsmoms er størst. Hvis din købsmoms er størst får du momsdifferencen tilbage fra SKAT. Og hvis din salgsmoms er størst skal du betale momsdifferencen til SKAT.

Momsregnskab = Det regnskab der holder øje med momsen. Regnskabet består af 3 kontier. Købsmoms kontoen, Salgsmoms kontoen og Momsafregning.

Eks.

Du har 3 jan. Købt vare til 100 kr. + 25 kr. i moms (købsmoms = 25 kr.), du bogføre de 25 kr. i venstre side (debet siden) på købsmoms kontoen.

5 jan. Sælger du nogle vare til 20 kr. + 5 kr. i moms (salgsmoms = 5 kr.), du bogføre de 5 kr. i højre side (kredit siden) på salgsmoms kontoen.

Du har ikke andre køb eller salg i første periode (jan. feb. og marts) og vil periodens afslutning overføre du derfor summen fra købsmoms og salgsmoms kontiene til momsafregnings kontoen.

Altså bogføre du 25 kr. i højre side på købsmoms (venstre og højre side på denne konto er nu lige store og den er derfor i nul) og de 25 kr. bøgføre du så i venstre side på momsafregningskontoen.

Du bogføre endvidere 5 kr. i venstre side på salgsmoms kontoen (igen er også denne konto i nul, da højre og venstre side nu er lige store) og bogføre de 5 kr. i højre side på momsafregningskontoen.

De 2 kontoer købsmoms og salgsmoms er nu begge i nul. Og på momsafregningskontoen står der 25 kr. i venstre side og 5 kr. i højre side. Forskellen på de to sider (20 kr.) er din momsdifference, og da venstre side er størst betyder det at du skal have penge tilbage fra SKAT (20 kr.).

4 april får du så de 20 kr. af SKAT og du bogføre disse i højre side på momsafregningskontoen (den er nu også i nul, da de to sider er lige store) og i venstre side på bank kontoen (eller hvor du nu har fået pengene fra SKAT).

Jeg håber at det giver mening, ellers er du velkommen til at skrive igen. Men tillad mig igen at anbefale dig et kursus i basal bogføring.

Mvh.

Benjamin

Tilmeldt 29. Jul 08
Skrevet kl. 21:35

Benjamin:

Først vil jeg klart anbefale dig at tilmelde dig et bogførings kursus for begyndere. Selv hvis du bestemmer dig for at købe dig til bogføringshjælp, så er det uundværligt for en selvstændig at have et basalt kendskab til bogføring.

Nå, ang. dit spørgsmål: først vil jeg lige liste basis ordene op, da jeg kan se at du ikke helt har styr på dem, og første problem derfor kan være at vi misforstår hinanden.

Købsmoms = momsen som din virksomhed betaler når du køber vare, aktiver osv.

Salgsmoms = momsen som din virksomhed modtager når du sælger vare, aktiver osv.

Momsdifference = Forskellen mellem din købsmoms og din salgsmoms.

Momsperiode = Enten halvårlig, eller kvartalsvis momsperiode. Dette er den periode der går mellem momsafregningerne. I dit tilfælde er det kvartalsvis og en periode vil derfor, som Glen, nævner være eks. Jan, feb. marts.

Momsafregning = Ved en periodes afslutning skal du enten betale penge til SKAT eller du får penge tilbage fra SKAT. Dette kommer an på om din købsmoms eller salgsmoms er størst. Hvis din købsmoms er størst får du momsdifferencen tilbage fra SKAT. Og hvis din salgsmoms er størst skal du betale momsdifferencen til SKAT.

Momsregnskab = Det regnskab der holder øje med momsen. Regnskabet består af 3 kontier. Købsmoms kontoen, Salgsmoms kontoen og Momsafregning.

Eks.

Du har 3 jan. Købt vare til 100 kr. + 25 kr. i moms (købsmoms = 25 kr.), du bogføre de 25 kr. i venstre side (debet siden) på købsmoms kontoen.

5 jan. Sælger du nogle vare til 20 kr. + 5 kr. i moms (salgsmoms = 5 kr.), du bogføre de 5 kr. i højre side (kredit siden) på salgsmoms kontoen.

Du har ikke andre køb eller salg i første periode (jan. feb. og marts) og vil periodens afslutning overføre du derfor summen fra købsmoms og salgsmoms kontiene til momsafregnings kontoen.

Altså bogføre du 25 kr. i højre side på købsmoms (venstre og højre side på denne konto er nu lige store og den er derfor i nul) og de 25 kr. bøgføre du så i venstre side på momsafregningskontoen.

Du bogføre endvidere 5 kr. i venstre side på salgsmoms kontoen (igen er også denne konto i nul, da højre og venstre side nu er lige store) og bogføre de 5 kr. i højre side på momsafregningskontoen.

De 2 kontoer købsmoms og salgsmoms er nu begge i nul. Og på momsafregningskontoen står der 25 kr. i venstre side og 5 kr. i højre side. Forskellen på de to sider (20 kr.) er din momsdifference, og da venstre side er størst betyder det at du skal have penge tilbage fra SKAT (20 kr.).

4 april får du så de 20 kr. af SKAT og du bogføre disse i højre side på momsafregningskontoen (den er nu også i nul, da de to sider er lige store) og i venstre side på bank kontoen (eller hvor du nu har fået pengene fra SKAT).

Jeg håber at det giver mening, ellers er du velkommen til at skrive igen. Men tillad mig igen at anbefale dig et kursus i basal bogføring.

Mvh.

Benjamin

Hej Benjamin,

Tak for dit indlæg, som var meget beskrivende. Smile Det hjalp en del.

Jeg ville bare helst holde det meget simpelt, da der har været meget lidt aktivitet. Dvs. undgå flere kontoer, med hver deres regnskab. Dette kan påbegyndes, ved større regnskabsmæssig aktivitet.

Er det slet ikke muligt at holde det simpelt, ligesom i linket længere oppe i denne tråd? (så længe aktiviteten er meget lav).

Jeg vil overveje din anbefaling, angående bogføring.

.

Tilmeldt 23. Aug 06
Indlæg ialt: 360
Skrevet kl. 22:12

Selvstændig01:

Jeg ville bare helst holde det meget simpelt, da der har været meget lidt aktivitet. Dvs. undgå flere kontoer, med hver deres regnskab. Dette kan påbegyndes, ved større regnskabsmæssig aktivitet.

Er det slet ikke muligt at holde det simpelt, ligesom i linket længere oppe i denne tråd? (så længe aktiviteten er meget lav).

Hej

Jo, det kan godt holdes så enkelt.

Men bemærk at linket slet ikke viser nogen bogføring. det viser blot en opgørelse over kontierne købsmoms, salgsmoms og momsafregning (momsafregning kalder de for indberetning).

Hvis du vælger at holde det på denne simple måde i starten (og det kan jeg godt forstå hvis du gør), så er den mest enkle mde at "bogføre" spøgsmålet ang. penge tilbage fra SKAT ved blot at bogføre beløbet i venstre side på bank kontoen (som beskrevet i mit eks.) og så blot skrive Penge modtaget ud for 1. kvartal Indberetning. (der hvor der i linket står kr. (5.195,20))

Mvh.

Benjamin

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)