Først vil jeg klart anbefale dig at tilmelde dig et bogførings kursus for begyndere. Selv hvis du bestemmer dig for at købe dig til bogføringshjælp, så er det uundværligt for en selvstændig at have et basalt kendskab til bogføring.
Nå, ang. dit spørgsmål: først vil jeg lige liste basis ordene op, da jeg kan se at du ikke helt har styr på dem, og første problem derfor kan være at vi misforstår hinanden.
Købsmoms = momsen som din virksomhed betaler når du køber vare, aktiver osv.
Salgsmoms = momsen som din virksomhed modtager når du sælger vare, aktiver osv.
Momsdifference = Forskellen mellem din købsmoms og din salgsmoms.
Momsperiode = Enten halvårlig, eller kvartalsvis momsperiode. Dette er den periode der går mellem momsafregningerne. I dit tilfælde er det kvartalsvis og en periode vil derfor, som Glen, nævner være eks. Jan, feb. marts.
Momsafregning = Ved en periodes afslutning skal du enten betale penge til SKAT eller du får penge tilbage fra SKAT. Dette kommer an på om din købsmoms eller salgsmoms er størst. Hvis din købsmoms er størst får du momsdifferencen tilbage fra SKAT. Og hvis din salgsmoms er størst skal du betale momsdifferencen til SKAT.
Momsregnskab = Det regnskab der holder øje med momsen. Regnskabet består af 3 kontier. Købsmoms kontoen, Salgsmoms kontoen og Momsafregning.
Eks.
Du har 3 jan. Købt vare til 100 kr. + 25 kr. i moms (købsmoms = 25 kr.), du bogføre de 25 kr. i venstre side (debet siden) på købsmoms kontoen.
5 jan. Sælger du nogle vare til 20 kr. + 5 kr. i moms (salgsmoms = 5 kr.), du bogføre de 5 kr. i højre side (kredit siden) på salgsmoms kontoen.
Du har ikke andre køb eller salg i første periode (jan. feb. og marts) og vil periodens afslutning overføre du derfor summen fra købsmoms og salgsmoms kontiene til momsafregnings kontoen.
Altså bogføre du 25 kr. i højre side på købsmoms (venstre og højre side på denne konto er nu lige store og den er derfor i nul) og de 25 kr. bøgføre du så i venstre side på momsafregningskontoen.
Du bogføre endvidere 5 kr. i venstre side på salgsmoms kontoen (igen er også denne konto i nul, da højre og venstre side nu er lige store) og bogføre de 5 kr. i højre side på momsafregningskontoen.
De 2 kontoer købsmoms og salgsmoms er nu begge i nul. Og på momsafregningskontoen står der 25 kr. i venstre side og 5 kr. i højre side. Forskellen på de to sider (20 kr.) er din momsdifference, og da venstre side er størst betyder det at du skal have penge tilbage fra SKAT (20 kr.).
4 april får du så de 20 kr. af SKAT og du bogføre disse i højre side på momsafregningskontoen (den er nu også i nul, da de to sider er lige store) og i venstre side på bank kontoen (eller hvor du nu har fået pengene fra SKAT).
Jeg håber at det giver mening, ellers er du velkommen til at skrive igen. Men tillad mig igen at anbefale dig et kursus i basal bogføring.
Mvh.
Benjamin