Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

301 Redirect og DNS-Records

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 26. Mar 09
Indlæg ialt: 964
Skrevet kl. 21:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg har for længe siden købt a.dk med tilhørende webhotel. Her har jeg nu et Wordpress site kørende. Efterfølgende vil har jeg købt b.dk, og vil hellere have dette som hoveddomæne og helst undgå at droppe for meget på Google.

Min DNS-records at sat op som i skemaet herunder.

Er det nok at oprette de 3 A-records,MX record og de to CNAME records på domæne b.dk og lave en 301 redirect til b.dk på domæne a.dk ?

- eller er der andet der skal til for at få det til at virke ?

mvh

Jan

DNS       Type   TTL   Prioritet  Værdi
a.dk      NS     3600  -          ns1.x.com 
a.dk      NS     3600  -          ns2.x.com 
*.a.dk    A      3600  -          19.4.11.24   
a.dk      A      3600  -          19.4.11.24   
www.a.dk  A      3600  -          19.4.11.24   
a.dk      MX     3600  10         mail.x.com   
mail.a.dk CNAME  3600  -          mail.x.com   
mysql.a.dk CNAME 3600  -          mysql.x.com     

DNS       Type   TTL   Prioritet  Værdi
b.dk      NS     3600  -          ns1.x.com 
b.dk      NS     3600  -          ns2.x.com   

Tilmeldt 8. Nov 07
Indlæg ialt: 718
Skrevet kl. 00:57

Du blander DNS og redirects sammen. Det er to vidt forskellige ting.

Sørg for at DNS'en for b.dk er sat op på samme måde som a.dk. 301 redirects laver du fra a.dk til b.dk vha htaccess eller php (eller noget tredje).

Ovenstående forudsat at der er oprettet vhosts for begge domæner på den pågældende server.

Edit: faktisk var det det du skrev.  Yes, sørg for at a.dk og b.dk har samme DNS opsætning og at de er oprettet på samme server. Derefter flytter du indholdet fra a.dk til b.dk og laver du en .htaccess fil der redirecter al indhold på a.dk til b.dk.

Tilmeldt 26. Mar 09
Indlæg ialt: 964
Skrevet kl. 15:40

Martin van de Belt:

Edit: faktisk var det det du skrev.  Yes, sørg for at a.dk og b.dk har samme DNS opsætning og at de er oprettet på samme server. Derefter flytter du indholdet fra a.dk til b.dk og laver du en .htaccess fil der redirecter al indhold på a.dk til b.dk.

Hej Martin,

Tak for svaret. Nu dukker der et nyt spørgsmål op: jeg har jo kun et hotel - som ligger på een IP. Så efter at jeg opretter ovennævnte DNS records, peger både a og b på den IP.

Så laver jeg et redirect fra a til b (der er en funktion på Webhotellet der kan lave den redirect - og jeg vil tro at den gør det i htaccess - men ellers kan jeg jo selv gøre det i htaccess).

Jeg vil lige sikre mig at jeg har forstået det rigtigt :

Så nu sker der det at :

1. En klient vil gerne besøge a.dk. - der laves et DNS opslag og klienten bliver sendt hen på IP'en der står  i DNS recorden.

2. Klienten rammer serveren på IPen. Serveren ser at det var a.dk som klienten ville hen på, men fortæller klienten med en 301-redirect at den skal gå på b.dk i stedet.

3. Klienten laver nu en forespørgsel på b.dk og DNS'en sender den til samme IP.  Serveren ser at forespørgslen var på b.dk og sender den videre til index-filen.

Er det korrekt forstået ?

Hvorvidt der er opsat vhosts kan udbyderen vel kun svare på - eller er det noget jeg kan teste ?

(jeg vil næsten gå ud fra at der er opsat vhosts, da det bare er et standard-billighotel - og jeg tvivler på at jeg har fået min egen server for en 10'er om måneden Wink)

mvh

Jan

Fra København
Tilmeldt 22. Jan 09
Indlæg ialt: 1760
Fra  Buehøjgård Møbler Skrevet kl. 18:05

Hej

Skriv til din webhotel udbyder at de skal sætte dit webhotel for a.dk til også fremover at svare på b.dk, således at der svares for begge domæner.

Så skulle det være løst, forudsat du opsætter resten på htaccess eller lign. niveau på selve webhotellet.

Din flow beskrivelse lyder korrekt, sådan overordnet set mht. server/klient response.

Tilmeldt 8. Nov 07
Indlæg ialt: 718
Skrevet kl. 20:11

Technocowboy:

Så nu sker der det at :

1. En klient vil gerne besøge a.dk. - der laves et DNS opslag og klienten bliver sendt hen på IP'en der står  i DNS recorden.

2. Klienten rammer serveren på IPen. Serveren ser at det var a.dk som klienten ville hen på, men fortæller klienten med en 301-redirect at den skal gå på b.dk i stedet.

3. Klienten laver nu en forespørgsel på b.dk og DNS'en sender den til samme IP.  Serveren ser at forespørgslen var på b.dk og sender den videre til index-filen.

Er det korrekt forstået ?

Hvorvidt der er opsat vhosts kan udbyderen vel kun svare på - eller er det noget jeg kan teste ?

Korrekt.

Ja, det er det - men hvis begge domæner er oprettet hos din udbyder, så vil jeg næsten gå ud fra at der også er oprettet vhosts. Du kan teste det ved at ændre i din egen hosts-fil (se nederst).

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)