Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Love om erstatningskrav i forbindelse med is og sne

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 1. Sep 08
Indlæg ialt: 1468
Skrevet kl. 22:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg sidder og tænker hvad man kan få i erstatning hvis man falder og brækker benet og skal ligge på hospitalet i 5 - 6 dage.

B.la. på min skole bliver der ikke saltet eller fjernet is. Folk glider og falder og slår sig - og i værste tilfælde som skete i dag, en der brækkede benet.

Jeg skal nok passe ekstra godt på, men vil vide hvad man kan få i erstatningskrav?
Det ville ikke være svært at kunne dokumentere en tabt omsætning/profit på 40-50.000 kr. hvis jeg faldt og skulle ligge derinde og kede mig. Eller endnu mere hvis man var lidt kreativ.

Kan man få det?
Jeg ved de har pligt til at gøre det på offentlige parkeringspladser, men det skider de på. Ligesom så meget andet.

Tror mange godt kunne tænke sig at vide det, specielt iværksættere. Mange kan det altså lave et stort tab for. 

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 22:33

For det første er det den skadeslidte der har bevisbyrden og for det andet er det svært at dokumentere et præcis tab af arbejdsfortjeneste som selvstændig, så jeg vil forvente at det kan blive et langsommeligt slagsmål i retten hvis det er noget en skadeslidt ønsker at forfølge.

Snerydning sker jo trods alt ikke øjeblikkeligt men er jo en process og i det her mere eller mindre ekstreme vejr i forhold til normale danske forhold vil jeg forvente at en dommer vil tage det med i sine betragtninger når en sådan sag skal vurderes.

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Tilmeldt 1. Sep 08
Indlæg ialt: 1468
Skrevet kl. 22:37

Anders Christensen:

For det første er det den skadeslidte der har bevisbyrden og for det andet er det svært at dokumentere et præcis tab af arbejdsfortjeneste som selvstændig, så jeg vil forvente at det kan blive et langsommeligt slagsmål i retten hvis det er noget en skadeslidt ønsker at forfølge.

Snerydning sker jo trods alt ikke øjeblikkeligt men er jo en process og i det her mere eller mindre ekstreme vejr i forhold til normale danske forhold vil jeg forvente at en dommer vil tage det med i sine betragtninger når en sådan sag skal vurderes.

Ja - det bliver nok ikke svært at få bevisbyrden, med 650 elever og et brækket ben.. Vi er enige i at det måske er svært at dokumentere et tab som selvstændig, men så må man jo kæmpe - Som med alt muligt andet.

Det burde ske øjeblikkeligt - Eller i sådan et omfang det er forsvarligt at gå rundt, hvor man skal. Hvis de ikke kan leve op til det, burde de lukke skolen i de dage.

Men er det muligt at bære et krav? Hvor kan man læse om tidligere sager? 

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 22:43

Tabt arbejdsfortjeneste + svig og smerte. Udfordringen er at dokumentere den tabte arbejdsfortjeneste....

Jeg fik lige lagt 6 måneder til min studietid, da en bil kappede mig på en cykelsti. Det var stort set gratis for billisten - for der kunne ikke gøres et konkret tab - men alene et antal dage, med arme i gibs mv.....

Så Simon.... Du har slet ikke råd til at være i skolegården!Wink

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:08

Hej

Tabt arbejdsfortjeneste - Driftstab m.v. er i princippet ikke så svært at opgøre, idet der findes helt faste retningslinier for opgørelsesmetoden, herunder indregning af de såkaldte "sparede omkostninger".

Det er juraen, som jeg finder problematisk, idet det her handler meget om, hvordan og hvorledes en ulykke er sket, eks. sne på vejen, hvis du kan se sneen, ja så må du jo også forvente, at der kan være glat, ergo du skal passe på. Hvordan man så løfter bevisbyrden for, at det er den snerydningspligtige, der skal erstatte, eller du havde det forkerte fodtøj på eller .......

Det sidste er så, og kun hvis du får ret i erstatningspørgsmålet, er så tilkendelse af svie og smerte m.v., som ikke kommer pr. automatik, men selvfølgelig er lettere, når man en gang har fået retten på sin side.

Med venlig hilsen

Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 00:33

Simon:

Det burde ske øjeblikkeligt - Eller i sådan et omfang det er forsvarligt at gå rundt, hvor man skal. Hvis de ikke kan leve op til det, burde de lukke skolen i de dage.

Simon - skamme dig.

Nu giver du alle os husejere dårlig samvittighed.

Er du klar over, hvor hårdt det er at rydde sne Confused

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 12:35

Espresso:

Simon - skamme dig.

Nu giver du alle os husejere dårlig samvittighed.

Er du klar over, hvor hårdt det er at rydde sne Confused

Et skilt med "Isen er usikker" ved hver ende af dit fortorv skulle kunne få folk over på den anden side af gaden?

P.S. Jeg er glad for at bo ude på landet hvor der blot er en grusvej der ikke skal skovles :-)

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 17:25
Tilmeldt 23. Aug 09
Indlæg ialt: 116
Skrevet kl. 18:41

Som Tonny er inde på så er der deciderede satser for blandt andet svie og smerte. Jeg har ikke lige slået dem op men jeg kan garantere for at de ikke er smerten værd, det er virkeligt småpenge vi snakker om.

Mht tabt arbejdsfortjeneste så skal det naturligvis dokumenteres at man har mistet penge på at ligge i sengen med et brækket ben - denne bevisbyrde kan naturligvis løftes, men når man som selvstændig ikke har faste indtægter er det straks lidt sværere. derudover har man som skadesramt også en tabsbegrænsningspligt - dvs man kan ikke bare læne sig tilbage og "nyde" sit brækkede ben. Man skal rent faktisk forsøge at undgå de tab som man risikerer at blive påført pga uarbejdsdygtigheden. Dvs kan du hyre en vikar som begrænser dit tab - ja så skal du gøre det. er du i stand til at spille computer hjemme i sengen under sygdomsperioden, ja så er du nok også i stand til at besvare et par arbejdsmails m.m....

I øvrigt var der et par kommentarer om at det ikke er alle uryddede steder som berettiger til erstatning hvis man kommer til skade. Dette er korrekt.  Man skal, når man bevæger sig ud i vinteren, være opmærksom på de risici der forekommer - dvs kunne du have forudset at der var glat og/eller havde en vis egen skyld i at du gled og brækkede benet så kan erstaningen nedsættes eller helt bortfalde. Dette betyder dog ikke at man som husejer skal undlade at rydde foran huset, og man kan heller ikke skrive at "isen er usikker" da sådanne ansvarsfraskrivelser er ubrugelige - til gengæld er det god humor og folk vil nok passe ekstra på når de passerer din ejendom Big Smile

Anders

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)