For at få et korrekt billede af vareforbrug contra varesalg har jeg valgt at benytte styklister i Summa, men er det en korrekt måde at gøre det på rent bogføringsmæssigt? Senariet er følgende: Jeg indkøber en vare, derudover skal jeg betale punktafgifter og transport. Eksempel: Indkøb af vare: 20,00 Punktafgift 1: 1,60 Punktafgift 2: 4,61 Transport: 3,00 Disse bogføres så under vareforbrug, under henholdsvis Vareforbrug, punktafgifter og transport. Når jeg så skal sælge varen, har jeg valgt at lave en stykliste, som består af henholdsvis en vare, punktafgift 1. punktafgift 2 og transport. Denne stykliste bliver så trukket fra et regulært varenummer, således at varenummer 1, henter stykliste 1, og tillægges avance. Men er dette en korrekt måde at gøre det på, eller skal diverse afgifter + transport tillægges indkøbsprisen, og figurere i det almindelige varekontoblad? |
Det er en ualmindelig måde at gøre det på. De fleste bruger varekartoteket til at holde styr på, hvor mange varer, de har på lager. Hvilket vil sige, at varekøbet føres ind i kartoteket, og derfra trækker man så også varerne, efterhånden som de bliver forbrugt. Punktafgifter, (emballage) og fragt bliver så behandlet særskilt, ikke i varekartoteket men som en almindelig finansbogføring.
Men der er ikke noget forkert i det, du gør, og du har den fordel af den lidt omstændige procedure, at du har et nøjagtigt billede af dit forbrug af f.eks. transport. Til gengæld vil dine punktafgifter ikke blive trukket fra i det år, du har afholdt udgiften, så der skal reguleres noget dér, når du kommer til årsregnskabet.