Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan gavekort trækkes fra?

Side 1 ud af 3 (22 indlæg)
Tilmeldt 10. Nov 09
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 23:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg sider med et mindre problem, jeg vil til at give nogle gavekort ud men ja, jeg ved ikke 100% om det kan ladesig gøre at trække dette fra.

Hvis man kan det hvordan skal jeg enligt bogføre et brugt gavekort og hvad infomartion skal jeg bruge, for vil gå ud fra man skal kunne dokumentere det i sit regnskab.

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 00:15

Det kommer an på:

1. Er det gavekort til din egen forretning eller til en anden?
2. Hvor store beløb er gavekortene på?
3. Hvem skal have gavekortene? Kunder, ansatte, samarbejdspartnere - andre?

Dbh
Anette Sand
http://anettesand.dk

Tilmeldt 10. Nov 09
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 00:19

Hej Anette

1) Gavekortet bliver fra min virksomhed til andre virksomhedere.

2) Beløbet er en værdi af 750 kr. og op til 3.500 kr.

3) Gavekortet bliver enten gidet i konkurrencer eller via mund til mund som kunde pleje.

Fra Skørping
Tilmeldt 29. Sep 07
Indlæg ialt: 668
Fra  X-Cite ApS Skrevet kl. 07:36

Hvis der er tale om en konkurrence, så skal der betales 17,5% gevinstafgift af det beløb der overstiger 200 kr. Så hvis gavekortet er på 750 kr., så skal der betales 17,5% af 550 kr.

Hvis det bliver givet væk, så er der vel tale om en gave, på lige fod med f.eks. firmajulegaver. Modtageren skal dermed betale skat af gaven hvis værdien overstiger ca. 700 kr. Jeg skriver ca. 700 kr. for jeg kan ikke huske det præcise beløb. Om det er anderledes med gaver, når modtageren er en virksomhed, det ved jeg ikke, så det må de andre aminoer svare på ;-)

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 09:45

Det sidste svar holder så ikke:

- Vi er ikke inde i reglerne om lotteriafgift da "lotteriet" næppe er godkendt.

- reglerne for firmajulegaver og den administrative bundgrænse gælder kun i forhold til ansatte medarbejdere. 

For virksomheden der giver vil det være repræsentation med begrænset fradragsret og ikke reklame (ubegrænset fradrag) da gavekortene ikke gives indenfor en ubestemt kreds så begrænset fradragsret (25%).

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 09:57

Hej Paris

Som Bent nævner kan det være, at der kun er 25% fradragsret. Det er i det tilfælde, hvor gavekortene er ligestillet med andre gaver, som du giver til dine kunder eller potentielle kunder for at skabe en omsætning.

Hvis gavekortene i virkeligheden er en slags skjult rabat (køb for xx kr. og få yy), kan der være andre regler.

Det er altså svært at svare præcist på dit spørgsmål uden at kende hele historien.

Dbh
Anette Sand

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 10:03

Enig - Der kan være tale om en skjult rabat i forbindelse med varekøb og så vil der være 100% fradragsret.   

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:16

Skattekonsulenterne:

Det er så heller ikke helt fuldstændigt, Bent.

Gevinstafgiftsloven gælder ikke kun lotterier - herunder lotterier, der kræver tilladelse, men alle "offentlige bortlodninger".

Det afgørende er, om bortlodningen er "offentlig eller ej" - dvs. om deltagerne er begrænset til en lukket kreds eller om alle kan deltage. Med offentlig menes ikke, at det er "Det Offentlige" som afholder konkurrencen.

Med de oplysninger der er, så er jeg nok enig i din konklusion, men ikke i forudsætningen. Konkurrencer afholdt blandt kendte forretningsforbindelser er ikke offentlige.

Hvorfor så være petitesserytter, når vi nu er enige i konklusionen ?

Fordi det nemlig er en meget udbredt misforståelse, at gevinstafgiftsloven kun gælder lotterier som kræver godkendelse - den dækker væsentligt videre.

En anden udbredt misforståelse er, at den der afholder udlodningen kan frigøre sig for betaling af afgiften ved at meddele, at afregning af afgift er en sag mellem vinder og SKAT. Den holder ikke i forhold til gevinstafgiftslovens § 4. Og er det en konkurrence for forbrugere/private tør jeg næsten godt lægge hovedet på blokken på, at den der afholder konkurrencen IKKE vil kunne gøre krav gældende overfor vinderen.

Vh
Lars

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 10:20

Der er vi helt enige Lars men det er for mig at se ret åbenbart at der her ikke er tale om et offentligt lotteri eller noget der kan komme i nærheden af det, så den del udelod jeg.

Fra Skørping
Tilmeldt 29. Sep 07
Indlæg ialt: 668
Fra  X-Cite ApS Skrevet kl. 10:20

Skattekonsulenterne:

Det sidste svar holder så ikke:

- reglerne for firmajulegaver og den administrative bundgrænse gælder kun i forhold til ansatte medarbejdere. 

For virksomheden der giver vil det være repræsentation med begrænset fradragsret og ikke reklame (ubegrænset fradrag) da gavekortene ikke gives indenfor en ubestemt kreds så begrænset fradragsret (25%).

Hej Bent

Mht. lotteri så kommer det vel an på præmisserne. Jeg formoder at du tænker på blanket 29.021 omkring afgift af gevinster.

Hvis konkurrencen er gratis og åben for alle, så kræver det ikke nogen godkendelse, men der skal betales afgift som beskrevet tidligere. Hvis konkurrencen ikke er gratis eller ikke er åben for alle, så kræver det så vidt jeg ved en godkendelse, som du også refererer til. Men dette har vel ikke betydning for afgiften?

Enten er konkurrencen lovlig og så skal der betales afgift, eller også er konkurrencen ulovlig og så skal den enten stoppes eller indhentes godkendelse.

Kan du give mig ret i det, eller har du en anden holdning?

Side 1 ud af 3 (22 indlæg)