Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Spørgsmål vedr. opstart af Investeringspartnerskab

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 27. Mar 05
Indlæg ialt: 54
Skrevet kl. 20:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har et par spørgsmål ang. et investeringspartnerskab, jeg har planer om at starte:
 
Planen er som sagt at starte et investeringspartnerskab. Det foregår ved at investorer indbetaler kapital til et depot, som jeg så råder over (fuldmagt) i en given periode, hvorefter investorerne får betalt indskud +/- avance/tab tilbage. Jeg går derfor og overvejer, hvilken selskabsform/partnerskab, jeg skal starte, så det gøres smartest rent juridisk og skattemæssigt. Jeg leder efter en dansk model af det, der hedder et "limited partnership" i USA, men synes ikke rigtig jeg har kunnet finde noget, der matcher 100%. (http://en.wikipedia.org/wiki/Limited_partnership)
 
Jeg har fundet en dansk selskabsform, der hedder "partnerskab", men det kræver, så vidt jeg kan læse, at man har en kapital på min. kr. 500.000, hvilket jeg nok får svært ved at skrabe sammen, i hvert fald til den første pulje. Er det evt. muligt at omgå denne regel, uden at det er ulovligt? (se nederst: http://www.innofactory.dk/view/Article/45/) - Har også set lidt på den, der hedder "kommanditselskab", og den passer måske i virkeligheden bedre? Hvad er forskellen helt præcist på et kommanditselskab og et partnerskab?
 
Jeg vil derfor høre, om nogen herinde har en god idé til, hvilken selskabsform der er mest fordelagtig for mig. Derudover vil jeg gerne vide lidt om, hvordan det rent skattemæssigt påvirker selskabet/partnerskabet samt investorerne. Jeg har læst at investorerne i et "partnerskab" beskattes personligt af partnerskabets overskud, og at partnerskabet ikke er omfattet af selskabsskattelovene, men til gengæld af aktieselskabsloven og årsregnskabsloven. Hvad betyder det på alm. dansk? 
 
Jeg er selvfølgelig interesseret i at finde den mest simple måde at starte dette partnerskab op på, så hvis det er muligt/lovligt at starte noget sådant uden at stifte selskab, vil det også være smart.
 
 
Håber nogen kan hjælpe, det vil jeg virkelig sætte pris på!

Mvh Thomas

Fra Slagelse
Tilmeldt 8. Oct 09
Indlæg ialt: 36
Skrevet kl. 21:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej 

Thomas 

Kan ikke huske de præcise regler, men når du skal have andre folks penge ind i dit depot, er reglerne meget strenge. Jeg ville nok lige snakke med finanstilsynet  .

Angående hvilken type selskab du vil bruge ville jeg nok kigge meget på hvordan formuepleje gør, da de er nogle af de dygtigste i Danmark til at forvalte penge.

Noget af det vigtigste for at folk vil investere hos dig er du har en lang track record, og kan bevise den.

Personligt ville det ikke virke betrykkende  for mig, hvis du ikke bruger en af de mest anerkendte selskabs former 

Vi levere minirenseanlæg på hele sjælland

Tilmeldt 27. Mar 05
Indlæg ialt: 54
Skrevet kl. 21:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jeppe

Tak for et godt indlæg. Jeg tror jeg vil følge dit råd m.h.t. at kontakte Finanstilsynet, det kan være de kan hjælpe.

M.h.t. regler vedr. forvaltning af andres penge, ved jeg, at der i USA er store forskelle på reglerne, alt efter hvilken form for partnerskab man opretter. Men du har helt ret i at jeg skal have undersøgt reglerne på dette område også (her kan Finanstilsynet, som du nævner), også hjælpe). Jeg har dog valgt at dele det lidt op, således at jeg først ser på de forskellige selskabsformer/partnerskaber, derefter kigger jeg på de regler, der er pålagt de aktuelle selskabsformer og partnerskaber.

Mht. trackrecord har du helt ret. Det er dog ikke det vigtigste for mig lige nu, da det i første omgang kommer til at dreje sig om familie og venner, der skal med som partnere. Andre har selvfølgelig også mulighed for det, men det er ikke noget jeg regner med til at starte med. Det svarer også lidt på det sidste, du nævner med, at jeg skal vælge en af de mest brugte selskabsformer. Det bliver det nu nok alligevel under alle omstændigheder, da de sikkert også er de mest hensigtsmæssige at bruge i denne sammenhæng.

Endnu engang tak for godt input, og skriv endelig i tråden igen, hvis du har mere.

Mvh Thomas

Tilmeldt 22. Jul 08
Indlæg ialt: 241
Skrevet kl. 00:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Thomas.

Den idé du beskriver, er for mig ikke ny, da langt de fleste danske tilbyder denne type service.

Har du en særligt twist på ydelse, således at den kan konkurrere med de etablerede banker/investeringsselskaber?

 

Tilmeldt 27. Mar 05
Indlæg ialt: 54
Skrevet kl. 00:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Thor

Nej, du har helt ret, idéen er bestemt ikke ny!

Min "særlige tvist" er, at jeg slår bankernes performance med en solid strategi Smile

Min store fordel i.f.t. banker og investeringsforeninger er, at jeg er uafhængig, dvs. jeg tjener ikke kurtage o.l. ved at handle frem og tilbage, tværtimod er min eneste gulerod, at jo større et afkast jeg skaber til investorerne, jo større et afkast får jeg selv. Jeg investerer selv kapital i partnerskabet.

Når det er sagt, så vil det første partnerskab højst sandsynligt kun komme til at bestå af familie og venner, da de er de eneste, der kender til min hidtidige performance. Andre er selvfølgelig velkommen, men det er ikke noget, jeg satser på i første omgang., da folk selvsagt ikke kender til mine resultater. Det, at det kun er familie og venner gør også, at jeg ikke behøver at komme frem med et særligt tvist for at overbevise dem. De er allerede overbevist.

Har du har forstand på opstart af lignende partnerskaber, hører jeg meget gerne fra dig, og ligeledes fra andre, der skulle læse dette.

Mvh Thomas

Tilmeldt 22. Jul 08
Indlæg ialt: 241
Skrevet kl. 00:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Thomas.

Som det tidl. blev beskrvet, så mener jeg bestemt også at du vil blive underlagt strenge regler fra finanstilsynet og Erhvervs & Selskabsstyrelsen.

Samtidig få du gives vis kun lov til at drive denne type forretning, såfremt du/I kan stille en betydelig sikkerhed mod tab, og så skal det drives i selskabsform. Prøv at kikke på hjemmesiden for nogle af de nuværende aktører på markedet - Finansielle virksomheder, beskriver som oftest deres restriktioner, regler og Corporate Governance.

Umiddelbart er det altid interessant med uafhængige aktører der kommer ind på et eksisterende marked, spørgsmålet er selvfølgelig om du/I kan opbygge den nødvendige tillid hos kunderne.

Dog tror jeg bestemt at jeg kan hjælpe dig i forholds til dit spørgsmål omkring partnerskaber.

Du er velkommen til at kontakte mig på e-mail tm@virksomhedsguide.net hvor vi kan fortsætte dialogen - Ganske uforpligtende naturligvis.

Mvh Thor Mønsted

Tilmeldt 27. Mar 05
Indlæg ialt: 54
Skrevet kl. 01:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Thor

Det lyder rigtig spændende, jeg sender dig en mail her om lidt.

Andre er selvfølgelig stadig mere end velkomne til at byde ind i dialogen!

Mvh Thomas

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)