Jeg vil på det allerallerallerkraftigste fraråde at bruge gigahost. Ja, det er billigt og det kører fint.. når det kører. Men i samme øjeblik der opstår problemer, er der overordentlig stor risiko for at du hænger med røven i vandskorpen.. noget så eftertrykkeligt endda.
Jeg har selv skrevet om mine erfaringer når noget går galt på min blog (som jeg ikke opdaterer mere). Min konklusion er at hvis man kan leve med usikkerheden om hvad der egentlig sker når uheldet er ude, er gigahost et "fint" valg. Er det ikke tilfældet, bør man undgå dem.
I øvrigt garanterer de ingen backup af kundedata, så det er man faktisk heller ikke berettiget til at pive over. Men deres ekstreme grad af inkompetence er foruroligende.
Som regel på de billige er der ikke backup af dine data i tilfælde af, at du selv laver ged i den, men de har en internt hvis en server dør, hacker angreb m.v. Hvilket er sket for gigahost et par gange.
Da jeg skulle flytte lukkede de for alt mail m.v.føør tid så jeg ikke kunne nå at få en backup og de ville ikke udlevere den heller ikke selvom der dengang stod at man have ret til det mod et gebyr
Næsten alt indholdet på en af mine kunders servere (hos Gigagost) blev slettet af en gruppe hackere før jul. Gigahost havde "heldigvis" en 2-3 uger gammel backup liggende. Jeg blev faktisk chokeret over at finde ud af at de ikke tager daglig backup, og især ærgerlig idet jeg lige selv havde bestilt hos Gigahost. :-/
Gigahost lover ingen backup af filer. Det står ingen steder i deres forretningsbetingelser at de tager backup. Ergo kan man heller ikke pive over at de ikke gør det.
Gigahost foretager under normale forhold løbende backup af alt materiale der ligger på Gigahosts servere
for at minimere skaderne i tilfælde af et mekanisk nedbrud. Dog er Gigahost er ikke forpligtet til at
foretage denne backup af det materiale (og software) der ligger på Gigahosts servere (inkl. e-mails) og
opfordrer kunden til også selv at sikre en backup af sine data.
Det er værd at lægge mærke til at "normale forhold" ikke er defineret nærmere.. så det kan betyde hvad som helst, hvilket også forstærkes af af de selv nævner de ingen forpligtelse har. Endvidere skriver de specifikt at det er i forhold til mekaniske nedbrud - ikke hackerangreb, selvforskyldte fejl og lign.