Jeg mangler en mere forståelig udgave af loven om skjulte optagelser af samtaler. Dette skal bruges til en klarligning om mulighed for at optage trusler mod dørmænd og vagter da vi oftes åbenbart skal stå med bevisbyrden om at det er sagt således at vi skal føle os truet på livet. PT sørger jeg det således at jeg som normal menneske kan forstå det da vi skal lave en APV om hvad vi vil gøre af tiltage i sådanne tilfælde. Og jeg er usikker på om vi kan udstyr dørmænd med digitale diktafoner og om det overhovede kan bruges til politiet og ved en evt retsag. |
Det er ulovligt at aflytte og optage andres samtaler, hvis der bruges et apparat og ikke er givet samtykke (straffeloven § 263, stk.1, nr.3). Lytning ved dørene, der sker uden udstyr, er lovlig.
Det er lovligt at optage samtaler, som den pågældende selv deltager i. Journalister bruger f.eks. ofte at optage interviews. Det er hensynsfuldt at oplyse det, men ikke et lovkrav.
Kilde: http://www.update.dk/cfje/Lovbasen.nsf/ID/LB02515122
Hvis jeg var dig, ville jeg nok forhøre mig hos netop en journalisthøjskole, da de må kende den lovgivning ganske godt, og mon ikke de gerne vil hjælpe dig, og ellers kan give dig et hint til hvor du får mere viden omkring området.