Hej DK
Det er lidt mere kompliceret end bare som så. Der er mange "kombinationsmuligheder" som hver for sig kan give en forskellig udgang.
- Sælger du i eget navn/forærer du smykkerne til organisationen ?
- Sælges de løbende eller i forbindelse med et arrangement ?
- Hvem modtager pengene ?
- Hvordan er modtagers momsmæssige status ?
- Hvad får du "retur" - er det ren godgørenhed eller får du omtale/reklame ?
Der jeg vil hen er faktisk ikke, at jeg vil have dig til at svare på ovenstående her på Amino. Jo det må du da gerne
- men forstå mig ret, det er ikke er spørgsmål man kan svare så entydigt på, at det er specielt velegnet til Amino. Og derfor vil jeg personligt holde mig fra at svare dig ud over dette indlæg.
Et godt råd er, hvis der er tale om en af de landsdækkende store organisationer, så tag en snak med dem om, hvordan I gør det bedst for alle parter.
En lille historie om, hvor galt det kan gå, hvis man ikke undersøger tingene til bunds.
Jeg havde en gang en kunde, som stillede et program gratis til rådighed for en masse organisationer. Programmet havde en listepris, men det var i og for sig bare en facade, for programmet blev altid solgt med en rigtigt god rabat.
Virksomheden blev afkrævet moms af værdien af de programmer den stillede gratis til rådighed (beregnet ud fra listeprisen) - og tabte sagen med et brag, da den blev påklaget. Så vidt jeg husker snakker vi om en kvart mille i moms. Penge der måtte anses som tabt.
Vh
Lars