Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skat og moms på velgørenhed

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 1. Aug 07
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 12:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle

Er der nogen der ved noget om regler for moms og skat når man donere penge til velgørenhed??

Tilmeldt 16. Jan 06
Indlæg ialt: 535
Skrevet kl. 16:09

Hvis det er over 500kr pr år, kan du trække det fra som en udgift. Det er som en vare der skal lægges moms på, således at du rent faktisk betaler 625kr.

Fx har røde kors 3 forskellige støttepakker for virksomheder, 3000, 5000 og 10.000. Når du betaler dem ryger der 25% moms oven i.

Som privatperson kan du trække det fra i skat, sålænge du stadig donerer 500kr om året.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 09:14

Det er ikke helt rigtigt hvad der bliver sagt her:

• Det er kun den del udover 500 kr. der kan fratrækkes (men det bliver lavet om fra og med 2012).
  • men for at indgå i ovenstående opgørelse skal gaven til den enkelte forening udgøre mindst 500 kr.  

Husk også at det er et ligningsmæssigt fradrag med begrænset fradragsværdi (ca. 34% faldende tl 25% frem til år 2019)  

Glem det med momsen. Hvis der er moms på hvad jeg ikke tror så indgår det i fradragsbeløbet (der kan ikke afløftes moms på gaver).

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:11

Hej!

Det er helt sikkert ikke moms på!

Thomas, hvor har du dog dette fra?

/peter 

Fra Kolding
Tilmeldt 20. Nov 09
Indlæg ialt: 117
Fra  Smartstrøm.dk Skrevet kl. 10:30

Hejsa!

Det kunne jeg også godt tænke mig at vide? ;D

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:45

Peter - Revisor:
Det er helt sikkert ikke moms på!

Johhh, det er der.

Baggrunden er, at eksempelvis DRK leverer en reklameydelse til erhvervssponsoren. De almentnyttige organisationer kan reelt selv vælge om de vil momse sådanne pakker jf. ML § 13, stk. 1, nr. 22.

Og det har DRK valgt: http://www.drk.dk/stoet+roede+kors/erhverv/bliv+erhvervspartner/%c3%b8konomi+og+fradragsmuligheder

Fordelen for eksempelvis DRK er, at momsregistrerede partnere kan fratrække momsen som købsmoms og dermed er momsen ingen belastning. Samtidigt giver den momsbelagte omsætning organisationen mulighed for selv at få nogle fradrag.

Det er et basalt opitmeringsspørgsmål hvad der bedst kan betale sig set over ét.

Vh
Lars

Tilmeldt 1. Aug 07
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 10:55

Hej

og tak for jeres besvarelse, er dog faret lidt vild og tror jeg må være lidt mere konkret..

Det drejer sig om fremstilling af nogle armbånd hvor overskuet går til velgørenhed....  Dvs. de bliver solgt til en given pris, men hvad kan trækkes fra altså hvor meget af prisen kan gives til velgørenhed? kan momsen på varen doneres/trækkes fra i regnskabet?

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:56

O.K. Lars!

Tak!

/peter

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:13

Hej DK

Det er lidt mere kompliceret end bare som så. Der er mange "kombinationsmuligheder" som hver for sig kan give en forskellig udgang.

• Sælger du i eget navn/forærer du smykkerne til organisationen ?
  • Sælges de løbende eller i forbindelse med et arrangement ?
  • Hvem modtager pengene ?
  • Hvordan er modtagers momsmæssige status ?
  • Hvad får du "retur" - er det ren godgørenhed eller får du omtale/reklame ?

Der jeg vil hen er faktisk ikke, at jeg vil have dig til at svare på ovenstående her på Amino. Jo det må du da gerne Smile - men forstå mig ret, det er ikke er spørgsmål man kan svare så entydigt på, at det er specielt velegnet til Amino. Og derfor vil jeg personligt holde mig fra at svare dig ud over dette indlæg.

Et godt råd er, hvis der er tale om en af de landsdækkende store organisationer, så tag en snak med dem om, hvordan I gør det bedst for alle parter.

En lille historie om, hvor galt det kan gå, hvis man ikke undersøger tingene til bunds.

Jeg havde en gang en kunde, som stillede et program gratis til rådighed for en masse organisationer. Programmet havde en listepris, men det var i og for sig bare en facade, for programmet blev altid solgt med en rigtigt god rabat.

Virksomheden blev afkrævet moms af værdien af de programmer den stillede gratis til rådighed (beregnet ud fra listeprisen) - og tabte sagen med et brag, da den blev påklaget. Så vidt jeg husker snakker vi om en kvart mille i moms. Penge der måtte anses som tabt.

Vh
Lars

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)