Aktiekurserne er steget meget mere end der er begrundelse for i virksomhedernes regnskaber og forventninger til fremtiden! den posetive stemning på børserne kan næsten kun begrundes med rigelig likviditet som skal placeres alle andre steder end i udlån til virksomheder og iværksættere! Men det undrer mig at investorerne fuldkommen ignorer de skuffende og meget negative økonomiske nøgletal? Jeg ser stadig flere signaler der varsler kursfald, og alligevel er man vidne til at der opbygges en enorm aktieboble.
Når hver mand uden viden og erfaring handler aktier skal man være mere på vagt end nogensinde, det er tegn på at kurstigningerne mere bygger på spekulation end velbegrundede investerings strategier. Er der nogen der har gode grunde til at kurserne skal fortsætte med at stige? Anders Mikkelsen |
Anders Mikkelsen, Nr1:Aktiekurserne er steget meget mere end der er begrundelse for i virksomhedernes regnskaber og forventninger til fremtiden! den posetive stemning på børserne kan næsten kun begrundes med rigelig likviditet som skal placeres alle andre steder end i udlån til virksomheder og iværksættere! Men det undrer mig at investorerne fuldkommen ignorer de skuffende og meget negative økonomiske nøgletal?
Jeg ser stadig flere signaler der varsler kursfald, og alligevel er man vidne til at der opbygges en enorm aktieboble.
- Arbejdsløsheden stiger enormt, og lang mere end regeringen havde forudset.
- Forbrugernes tillid og virksomhedernes forventninger til fremtiden er historisk lav.
- Alligevel varsler regeringen stramninger i økonomien allerede fra 2011, det fremmer ikke just optimismen.
- De første meldinger om forventningerne til regnskaberne for 2009 er dystre.
- landbruget er dybt forgældet og de fleste landbrug er på randen af en konkurs.
- Alligevel er der rkord stor handel med aktier af private investorer.
Når hver mand uden viden og erfaring handler aktier skal man være mere på vagt end nogensinde, det er tegn på at kurstigningerne mere bygger på spekulation end velbegrundede investerings strategier.
Er der nogen der har gode grunde til at kurserne skal fortsætte med at stige?
Hej Anders
Personligt tror jeg ikke "aktieboblen" brister foreløbig, hvorfor så det?
Jo, investorerne (dem der tilbage efter krisen) har ikke så forfærdeligt mange muligheder tilbage!
Investeringer i obligationer er med den rekordlave rente ikke særligt attraktiv, og bankerne er pt. ved at komme sig ovenpå "finanskrisen" (som de iøvrigt selv var primus motor for at starte).
For mig at se er risikoen ved investering i aktier stadig høj, men har investoren en rimelig kapital som grundlag, så er der til gengæld store gevinster i fremtiden.
Jeg opfatter følgelig de samme signaler, som du også henviser til omkring arbejdsløshed, økonomiske stramninger m.v., men når nu den første løn udbetales ultimo januar og februar, så er jeg ikke i tvivl om, at forbrugertilliden vender igen. Dette igen med et øget forbrug til følge, hvorfor jeg også hæfter mig ved forudsigelserne om den netop overstået julehandel, hvor de var meget dystre. Alligevel slog julehandelen alle rekorder, og vort elskede Dankort har aldig glødet så meget som i julen 2009.
Jeg er i hvert fald optimistik f.s.v. angår fremtiden, og ser flere lyspunkter jvf. ovenstående, bevares der er stadig knaster, som skal tilrettes. Lidt politik må også indføjes, og det er ganske enkelt, at kommer socialkammeraterne til, så skal vi virkelig holde fast i tegnebogen, særligt boligejere og bilejere for de vil være øretævernes holdeplads
Med venlig hilsen