Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Brister aktieboblen?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Herning
Tilmeldt 8. Dec 09
Indlæg ialt: 585
Skrevet kl. 12:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Aktiekurserne er steget meget mere end der er begrundelse for i virksomhedernes regnskaber og forventninger til fremtiden! den posetive stemning på børserne kan næsten kun begrundes med rigelig likviditet som skal placeres alle andre steder end i udlån til virksomheder og iværksættere! Men det undrer mig at investorerne fuldkommen ignorer de skuffende og meget negative økonomiske nøgletal?

Jeg ser stadig flere signaler der varsler kursfald, og alligevel er man  vidne til at der opbygges en enorm aktieboble.

• Arbejdsløsheden stiger enormt, og lang mere end regeringen havde forudset.
  • Forbrugernes tillid og virksomhedernes forventninger til fremtiden er historisk lav.
  • Alligevel varsler regeringen stramninger i økonomien allerede fra 2011, det fremmer ikke just optimismen.
  • De første meldinger om forventningerne til regnskaberne for 2009 er dystre.
  • landbruget er dybt forgældet og de fleste landbrug er på randen af en konkurs.
  • Alligevel er der rkord stor handel med aktier af private investorer.

Når hver mand uden viden og erfaring handler aktier skal man være mere på vagt end nogensinde, det er tegn på at kurstigningerne mere bygger på spekulation end velbegrundede  investerings strategier.

Er der nogen der har gode grunde til at kurserne skal fortsætte med at stige?

Anders Mikkelsen

Nr1 Økonomikontoret

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:51

Anders Mikkelsen, Nr1:

Aktiekurserne er steget meget mere end der er begrundelse for i virksomhedernes regnskaber og forventninger til fremtiden! den posetive stemning på børserne kan næsten kun begrundes med rigelig likviditet som skal placeres alle andre steder end i udlån til virksomheder og iværksættere! Men det undrer mig at investorerne fuldkommen ignorer de skuffende og meget negative økonomiske nøgletal?

Jeg ser stadig flere signaler der varsler kursfald, og alligevel er man  vidne til at der opbygges en enorm aktieboble.

• Arbejdsløsheden stiger enormt, og lang mere end regeringen havde forudset.
  • Forbrugernes tillid og virksomhedernes forventninger til fremtiden er historisk lav.
  • Alligevel varsler regeringen stramninger i økonomien allerede fra 2011, det fremmer ikke just optimismen.
  • De første meldinger om forventningerne til regnskaberne for 2009 er dystre.
  • landbruget er dybt forgældet og de fleste landbrug er på randen af en konkurs.
  • Alligevel er der rkord stor handel med aktier af private investorer.

Når hver mand uden viden og erfaring handler aktier skal man være mere på vagt end nogensinde, det er tegn på at kurstigningerne mere bygger på spekulation end velbegrundede  investerings strategier.

Hej Anders

Personligt tror jeg ikke "aktieboblen" brister foreløbig, hvorfor så det?

Jo, investorerne (dem der tilbage efter krisen) har ikke så forfærdeligt mange muligheder tilbage!

Investeringer i obligationer er med den rekordlave rente ikke særligt attraktiv, og bankerne er pt. ved at komme sig ovenpå "finanskrisen" (som de iøvrigt selv var primus motor for at starte).

For mig at se er risikoen ved investering i aktier stadig høj, men har investoren en rimelig kapital som grundlag, så er der til gengæld store gevinster i fremtiden.

Jeg opfatter følgelig de samme signaler, som du også henviser til omkring arbejdsløshed, økonomiske stramninger m.v., men når nu den første løn udbetales ultimo januar og februar, så er jeg ikke i tvivl om, at forbrugertilliden vender igen. Dette igen med et øget forbrug til følge, hvorfor jeg også hæfter mig ved forudsigelserne om den netop overstået julehandel, hvor de var meget dystre. Alligevel slog julehandelen alle rekorder, og vort elskede Dankort har aldig glødet så meget som i julen 2009.

Jeg er i hvert fald optimistik f.s.v. angår fremtiden, og ser flere lyspunkter jvf. ovenstående, bevares der er stadig knaster, som skal tilrettes. Lidt politik må også indføjes, og det er ganske enkelt, at kommer socialkammeraterne til, så skal vi virkelig holde fast i tegnebogen, særligt boligejere og bilejere for de vil være øretævernes holdeplads Whisper

Med venlig hilsen

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15050
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 12:52

Anders Mikkelsen, Nr1:

Aktier har i mange år været spekulation, og ik noget der forholder sig reelt til de firmaer, som det hele omhandler. Hvis et firma ik er nær så optimistisk, som en BANK SÆLGER (kaldes også analytikker, fordi ja......), så mister de værdi eller deres rating nedjusteres.
Dvs det er ik længere det virksomhederne præstere, som er det afgørende, nej det er hva de evt muligvis og perhaps i fremtiden kan præsterer, som er alfa omega.

Dertil kommer den totale medie påvirkning. Den ene dag er verden sund og rask, og dagen efter er finansnkrisens store klo træng langt ind i selskabernes pengetanke. Ja up and down og up and down... Komisk men medierne har ualmindelig meget magt!

Så der er ingen tvivl om, at der vil komme en ny nedtur af en eller anden karakter. Hvor stor eller lille den bliver, er uvist, men den kommer...

Tilmeldt 24. Jun 07
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 12:57

Tonny Skov Pedersen:

Jo, investorerne (dem der tilbage efter krisen) har ikke så forfærdeligt mange muligheder tilbage!

Råvarer! Den mest sikre investering i verden...

Tonny Skov Pedersen:

Investeringer i obligationer er med den rekordlave rente ikke særligt attraktiv, og bankerne er pt. ved at komme sig ovenpå "finanskrisen" (som de iøvrigt selv var primus motor for at starte).

Hvilke banker? De fleste banker er overlevet på ren statstilskud, og der kommer en regning, som der skal betales. Den betaler ik ret mange pt, men når den kommer, så skal du se ragnerok!

Tonny Skov Pedersen:

Jeg opfatter følgelig de samme signaler, som du også henviser til omkring arbejdsløshed, økonomiske stramninger m.v., men når nu den første løn udbetales ultimo januar og februar, så er jeg ikke i tvivl om, at forbrugertilliden vender igen. Dette igen med et øget forbrug til følge, hvorfor jeg også hæfter mig ved forudsigelserne om den netop overstået julehandel, hvor de var meget dystre. Alligevel slog julehandelen alle rekorder, og vort elskede Dankort har aldig glødet så meget som i julen 2009.

Spørgsmålet er pt kun hvornår inflationen tager fat. Man kan ik printe penge uden inflation til følge... Og de har ved at sætte markedskræfterne ud af spil, kunne holde denne på afstand. Meeeeeen den ligger og venter, og så bliver der kaos!

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:31

Hej

Nu deler jeg ikke helt dit sortsyn på dette område.

Der er rigtig mange penge i omløb hos den almindelige borger, så spørgsmålet er kun, hvordan de bliver sendt ud og arbejde.

Som selvstændig erhvervsdrivende ser vi helst, at vort forbrugssamfund bliver sat op i gear, hvorved vi alle får en bedre indtjening, med det resultat at stigningen i reallønnen overstiger inflationen. Bevares dette kan ikke fortsætte i det uendelige, og derfor har du helt ret i

Der skal ryddes op og justeres en gang imellem, hvorfor en krise eller boligmarked der krakker er en velkommen hændelse, når økonomien er ved at vokse ind i himlen.

Eks. sidder jeg selv i en ejendom, der har tabt næsten 25 % i markedsværdi på de sidste 2 år, men indenfor de næste 2 år, så er ejendommens markedsværdi højere end det tab, der pt. er på ejendommen Big SmileSurprise Så vil der være de vanlige sortseere, som vil kalde en jubelidiot eller lignende, men se på historien gennem de sidste 30 år, så vil man lægge mærke til rutschebanen op og ned, og så en gang "BUM", så står det stille, men vi kommer igang igen og meget bedre.

That's life Big SmileCool Om vi vil det eller ej

Hilsen

Fra Herning
Tilmeldt 8. Dec 09
Indlæg ialt: 585
Skrevet kl. 15:22

Hej Tony

Jeg er ikke uenig med dig i at forbruger tilliden nok skal komme tilbage i 2010. men det ændrer ikke ved at virksomhedernes værdi ikke svarer til de aktuelle kursstigninger. og derfor tror jeg at der kommer en voldsom justering af kurserne, også fordi der er så mange privat investorer som bliver bange og sælger så snart kurserne dykker med mere end måske 10 - 15% over et par dage. og så tror jeg at lavinen skrider. Vi får se!

Anders Mikkelsen

Nr1 Økonomikontoret

Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1187
Skrevet kl. 17:06

Der er en hel del selskaber som er steget uforholdsvis meget, men der findes nu stadig "glemte" selskaber på børsen, som man kan tage fat i. Det spændende er jo netop at få købt aktier i selskaber hvor du betaler en lav K/I, og med en lav P/E. Herudover skal man dog også lige vurdere selskabets fremtidsudsigter :)

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:24

Anders Mikkelsen, Nr1:

Hej Tony

Jeg er ikke uenig med dig i at forbruger tilliden nok skal komme tilbage i 2010. men det ændrer ikke ved at virksomhedernes værdi ikke svarer til de aktuelle kursstigninger. og derfor tror jeg at der kommer en voldsom justering af kurserne, også fordi der er så mange privat investorer som bliver bange og sælger så snart kurserne dykker med mere end måske 10 - 15% over et par dage. og så tror jeg at lavinen skrider. Vi får se!

Hej igen

Nu skal man jo tage i betragtning, at de fleste aktier og selskaber grundet finanskrisen og dermed mangel på investorerog likviditet, er og har været stækt undervurderede. Derfor er der ansolut grundlag for, at aktiemarkedet vil stige, og jeg er ikke af den opfattelse, at vi pt. har en aktieboble.

Investeringerne i aktier vil tage endog meget til i 2010, ene og alene af den grund at obligationsmarkedet og markedsrenten er historisk lav (nærmest til grin), så investorerne her (de institutionelle investorer - ATP m.fl.) flytter investeringerne over i aktier igen.

Hermed kører hele cyklussen igen, og hvem ved så, hvor højt vi når denne gang og hvor lang til der går. Huh?

Mit bud er en svag stigning på ejendomsmarkedet i 2010, og de næste 2-3 år vil dette marked rejse sig igen. F.s.v. angår aktiemarkedet og arjbejdsløsheden vil den samme tendens gøre sig gældende ca. 1 år efter. Men det er kun baseret på, hvordan det tidligere er gået. Og lidt politik skal der også ind, idet vi desværre nok i denne periode skal have de "røde" på banen, så vi alle kan se, at det absolut slet ikke nytter noget, tværtimodWink

Så kommer der en periode, hvor der igen skal ryddes op, og så er vi tilbage ved udgangspunktet, forhåbentligt ikke lige så langt nede, som vi var i 2009.

Dejligt man er i et erhverv, som stort set er uberørt af kriser og lignende Big SmileCool

Med venlig hilsen

Tilmeldt 24. Jun 07
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 20:06

Tonny Skov Pedersen:

Nu deler jeg ikke helt dit sortsyn på dette område.

Hvis basal markedsøkonomi er sortsyn, så okay... Ellers er det lidt en lusy kommentar at smide!

Tonny Skov Pedersen:

Der er rigtig mange penge i omløb hos den almindelige borger, så spørgsmålet er kun, hvordan de bliver sendt ud og arbejde.

Hvor? Alle de værdier, som har været der de sidste 10-15 år, er aktiegevindster og boligprisstigninger, som er væk med et...
Dertil kommer enorme startsunderskud...

Tonny Skov Pedersen:

Som selvstændig erhvervsdrivende ser vi helst, at vort forbrugssamfund bliver sat op i gear, hvorved vi alle får en bedre indtjening, med det resultat at stigningen i reallønnen overstiger inflationen. Bevares dette kan ikke fortsætte i det uendelige, og derfor har du helt ret i

Det er jo lige præcist det er der problemet... Forbrug uden formål! Sælg mere, sælg mere og sælg mere... Forbrugsdelen er jo sygdommen i det samfund vi lever i...

Tonny Skov Pedersen:

Eks. sidder jeg selv i en ejendom, der har tabt næsten 25 % i markedsværdi på de sidste 2 år, men indenfor de næste 2 år, så er ejendommens markedsværdi højere end det tab, der pt. er på ejendommen Big SmileSurprise Så vil der være de vanlige sortseere, som vil kalde en jubelidiot eller lignende, men se på historien gennem de sidste 30 år, så vil man lægge mærke til rutschebanen op og ned, og så en gang "BUM", så står det stille, men vi kommer igang igen og meget bedre.

2 år? Tror du selv på den? Det eneste der reelt vil kunne opfylde din teori, er hyperinflation, men så udhuler du jo bare din værdi...

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:23

Fashion-Seller:

Hvis basal markedsøkonomi er sortsyn, så okay... Ellers er det lidt en lusy kommentar at smide!

Jeg er ikke sikker på, hvad du mener med basal markedsøkonomi? Jeg kan dog kun konstatere, at forbruget er på vej op, at ejendomsmarkedets fald er begyndt at vende o.s.v..

Fashion-Seller:

Det er jo lige præcist det er der problemet... Forbrug uden formål! Sælg mere, sælg mere og sælg mere... Forbrugsdelen er jo sygdommen i det samfund vi lever i...

Nu er det jo engang sådan, at man bliver ikke lykkelig af at være rig, men det hjælper! Eller det er ulige meget lettere at have problemer, når det ikke er pengene/økonomien!?!

Fashion-Seller:

2 år? Tror du selv på den? Det eneste der reelt vil kunne opfylde din teori, er hyperinflation, men så udhuler du jo bare din værdi...

Ja, sådan er vi jo forskellige, og det synes jeg netop er en fordelene ved det samfund vi lever, men vi kan jo også gøre som kineserne før i tiden, hvor vi så alle går Kansan arbejdstøj og har samme mening, som den statsstyrede medievirksomhed.

Vi kan jo alle have vores bud på fremtiden, hvor vi så kan konstatere, hvem der har ret, når vi kommer til fremtiden.

Iøvrigt bliver jeg for en god ordens skyld nødt til at indskyde, at den opfattelse, du har af vort samfund og fremtiden ikke just er lyst eller optimistisk, og hvis jeg giver dig en, som du opfatter som "lousy" kommentar, siger det mere om dig end om mig.

Beklager, hvis jeg fornærmede dig, det var absolut ikke meningen.

Med venlig hilsen

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)