Hej Teamup,
Der er vist ikke nogle enkle svar på dine spørgsmål, det kommer f.eks. an på, hvilken slags reklamebureau du vil lave, er det f.eks. web, DM, annoncer, skilte, tv eller bare det hele. Så det bliver lidt generelt, men jeg har da et par bud baseret på mine 13 år i branchen som tekstforfatter på forskellige (større) bureauer.
Hvordan får reklamebureauer solgt deres produkter til deres kunder? Der er flere metoder, og det afhænger især af forholdet til kunden. Er det en eksisterende kunde taler man sammen jævnligt, reagerer på ting i markedet, kommer selv med forslag, men ellers holder man sig for det meste til en marketingplan, man i fællesskab har lagt for året. Det afgørende her er det personlige kendskab til kunde og produkt, som man hele tiden udbygger og kommer med mere præcise og bedre løsninger til kunden.
Nye kunder, new bizz, som jo nok er der du starter, der er der generelt to måder at angribe på. 1) Man laver en løsning uopfordret, og inviterer kunden til en diskussion af den. Denne model kan godt virke useriøs på større virksomheder med marketingafdeling, da du jo ikke kender deres behov, målgrupper osv., dvs. løsningen er højest sandsynlig ikke lige i skabet. Men over for mindre virksomheder, som måske ikke har tænkt på reklame for sig selv, kan det være med til at gøre det hele mere konkret. 2) Du kontakter kunden og beder om at høre nærmere om deres behov for ud fra dette at lave et oplæg. Her finder du også ud af, om de allerede er i et "bureauforhold" og om de er interesserede i at skifte - så er du tidligere salgsmand, er dette nok vejen for dig. Og skaf så nogle cases, som du kan fortælle om.
Hvordan finder firmaer ud af hvilken værdi et "reklameprodukt" har for
dem - skilte, tv reklamer, busser, digitale osv. osv.? Er der en formel?
Ja, der er jo ingen garantier med reklame. Selv et sponsorat af Vild Med Dans kan skuffe, hvis man ikke har det relevante produkt. Så værdien er ofte svær at måle (der er dog trafiktal på web, læsertal, seertal osv. - og så målinger af indtjening i kampagneperiode osv.) For at svare direkte: Du skal selv fortælle dem værdien, for den varierer alt efter kampagnetryk, medievalg, produktet, andre kampagner/tilbud, er det image eller taktisk osv. Jeg har ikke mødt en formel, men overordnet er medier som tv, outdoor, busser osv. gode til at skabe opmærksomhed, mens annoncer og webbannere der linker til websitet giver mulighed for at uddybe informationen.
Hvordan finder firmaer selv ud af hvilken form for reklame de vil anvende?
Det gør du for dem. Du vejleder med din medieindsigt, for det kan godt være at Jensen Sko altid har drømt om et banner nede på stadion, men pengene er måske bedre givet ud ved trappen på stationen hvor alle slider deres sko? Du har overblikket over dine muligheder og over priserne på de enkelte medier. Men naturligvis har nogle kunder deres faste ting som messebrochuren osv.
Håber at dette hjalp lidt, ellers er du velkommen til at tage fat i mig. Held og lykke med projektet
mvh
Jacob