Men, ja det kan godt være at linkkataloger ikke får ligeså stor betydning som de har haft hidtil. Dog tror jeg heller ikke på at linkkataloger i fremtiden fuldstændig bliver uden betydning.
Selvfølgeligt skal man ikke satse sin søgemaskineoptimering kun på links til linkkataloger, da der er mange faktorer som har en højere betydning. Men en link fra andre hjemmeside til ens egen hjemmeside HAR en betydning, uanset hvad!
Links fra sider som har relevant indhold, vægter selvfølgeligt højere, men det er jo logisk nok.
Fedt indlæg på din blog Mikkel, det burde alle næsten læse...
Tak, når jeg ser på trafikstatistikkerne nærmer vi os :)
> Dog tror jeg heller ikke på at linkkataloger i fremtiden fuldstændig bliver uden betydning.
Kataloger som Yahoo, Best Of The Web, ODP og ganske få andre vil nok fortsat have en vis betydning i Google - de vil modtage organisk trafik og de vil have linkværdi. Men for LANGT hovedparten af alle andre link-kataloger - herunder stort set alt hvad der findes i Danmark, er jeg meget sikker på vil miste det meste. Jeg tror de fleste ryger helt ud af Google og de vil i alle fald helt miste deres linkværdi (evnen til at videregive linkværdi til andre) og blive helt usynlige i søgeresultaterne.
Det ER allerede sket i store dele af udlandet - Danmark er bare lidt bagefter. Så min forudsigelse bygger ikke bare på det rene tankespin - forudsigelsen bygger faktisk på en blanding af historisk fakta og så nogle private samtaler med Google-folk jeg kender :)
Det er i øvrigt langt fra første gang vi har set en sådan udvikling. Tilbage i 90'erne var "FFA" (Free For All) et MEGET udbredt fænomen. De er fuldkommen døde i dag (mange af jer kender dem sikekrt slet ikke).
Det er i øvrigt langt fra første gang vi har set en sådan udvikling. Tilbage i 90'erne var "FFA" (Free For All) et MEGET udbredt fænomen. De er fuldkommen døde i dag (mange af jer kender dem sikekrt slet ikke).
Er der egentlig den store forskel på FFA og linkkataloger? Det er jo næsten samme princip - eller?
Er der egentlig den store forskel på FFA og linkkataloger? Det er jo næsten samme princip - eller?
Der er forskel på den måde de fungerer på og det formål FFA'erne havde var lidt anderledes en link-katalogerne i dag. Men de er dog ens på det punkt, at der i begge tilfælde er tale om samlinger af links med en MEGET ringe redaktionel indsats, sortering og kategorisering og med deraf følgende meget lille værdi for brugerne.
Der er forskel på den måde de fungerer på og det formål FFA'erne havde var lidt anderledes en link-katalogerne i dag. Men de er dog ens på det punkt, at der i begge tilfælde er tale om samlinger af links med en MEGET ringe redaktionel indsats, sortering og kategorisering og med deraf følgende meget lille værdi for brugerne.
Ok - jeg forstår. Jeg synes også at huske at ét af deres store formål var høst af emailadresser til spam og des lignende. Men det gør nogle linkkataloger sikkert også i dag.
Ok - jeg forstår. Jeg synes også at huske at ét af deres store formål var høst af emailadresser til spam og des lignende. Men det gør nogle linkkataloger sikkert også i dag.
Ja, det var nok mere udbredt dengang end nu - men helt stoppet er det ikke :)
På rene danske kataloger med danske målgrupper er den fare nok ikke så stor da email spam lovgivningen er så stram her. I USA er det en anden historie - der må de som bekendt godt spamme folk, hvis bare de kan framelde sig (sådan lidt forenklet udtrykt i forhold til Can Spam Act lovgivningen ...)