Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skyldnererklæring hvor lang må de gå ?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Puerto De La Duquesa
Tilmeldt 13. Jul 09
Indlæg ialt: 3506
Fra  DesignYOU - Kreative løsninger Skrevet kl. 12:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle

Jeg har en ven i familien som er i gæld til begge øre, nu han han modtaget et par skyldnererklæringer fra forskellige inkasso firmaer, som han så skal underskrive og sende tilbage.

Problemet er er bare jeg syntes de er lige lovlige skarpe i deres "krav"

Der står bl.a:

undertegnede transporterer herved alle mine rettigheder til overskydende arbejdsmarkedsbidrag, personskat, person-/firmaskat eller selskabsskat samt moms.

Spørgsmålet er så fra min side må de det ?

/allan

Tilmeldt 20. Mar 09
Indlæg ialt: 78
Skrevet kl. 12:50

DesignYOU:
Spørgsmålet er så fra min side må de det ?

Ja!

Der kan godt gøres udlæg i overskydende skat, moms mv. Dette betyder, at den overskydende skat bliver udbetalt direkte til udlægshaveren.

Malene

Fra Puerto De La Duquesa
Tilmeldt 13. Jul 09
Fra  DesignYOU - Kreative løsninger Skrevet kl. 13:02

Malene:
Der kan godt gøres udlæg i overskydende skat, moms mv. Dette betyder, at den overskydende skat bliver udbetalt direkte til udlægshaveren.

Jeg er nu stadig i tvivl om dette er lovligt.  Er  ret sikker på at det kun er offentlig myndighed som har disse beføjelser?

/allan

Tilmeldt 20. Mar 09
Indlæg ialt: 78
Skrevet kl. 13:12

DesignYOU:
Jeg er nu stadig i tvivl om dette er lovligt.  Er  ret sikker på at det kun er offentlig myndighed som har disse beføjelser?

Det er fuldt lovligt. Vi minder altid vores advokat om gøre dette når vi har sager i fogedretten. Prøv at google eksempelvis "udlæg i overskydende skat" -  det vil helt sikkert give dig mange hits.

http://gaeld.com/default.asp?Action=Details&Item=212

Tilmeldt 4. Jul 09
Indlæg ialt: 868
Skrevet kl. 15:45

Han er ikke forpligtet til at underskrive disse, så lang tid de kun er fra inkassofirmaer, som kommer direkte til ham uden om retssystemet.

Et udlæg kan først "pålægges" ham, hvis ellers han ikke frivilligt indgår "skyldnererklæring", i retten eller anden offentlig myndighed med lignende bemyndigelse.

En fordel ved at tiltræde en frivillig ordning, hvis man er enig i kravet, er at så spares udgiften til retsafgifterne mv..

Bagdelen ved disse frivillige ordninger er at sagen afsluttes uden om retten, og debitor mister muligheden for rettens bedømmelse af sagen.

Hvis han er meget langt ude, skal han passe på ikke at tilgodese nogle kreditorer frem for andre.

De bedste hilsener

Finn

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 17:27
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Allan,

Det er korrekt som Malene er inde på at det er lovligt at indgå en aftale om transport af evt. overskydende skat mv - og det er korrekt, som Finn nævner, at han ikke er tvunget til at skrive under.

Reglerne der giver mulighed for transport af overskydende skat findes i Kildeskattelovens § 62, stk. 5:

"Krav på tilbagebetaling af overskydende skat m.v. kan ikke overdrages før udløbet af det indkomstår, kravet vedrører. Aftaler om sådanne overdragelser er ugyldige."

Det vil sige at din ven med andre ord ikke i 2010 gyldigt give sin kreditor transport i hans overskydende skat for 2010 eller senere, men kun for 2009 eller tidligere indkomstår. Med andre ord. Det der er i risikozonen er en evt. overskydende skat for indkomståret 2009.

Henrik

Fra Puerto De La Duquesa
Tilmeldt 13. Jul 09
Fra  DesignYOU - Kreative løsninger Skrevet kl. 23:15

Henrik Krogh:
Det vil sige at din ven med andre ord ikke i 2010 gyldigt give sin kreditor transport i hans overskydende skat for 2010 eller senere, men kun for 2009 eller tidligere indkomstår. Med andre ord. Det der er i risikozonen er en evt. overskydende skat for indkomståret 2009.

Hej Henrik

Takker for info, det giver så et andet billede som jeg bedre kan forholde mig tilSmile

/allan

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)