Jeg har et spørgsmål det ikke har kunnet lykkedes mig at finde svar på - derfor håber jeg der sidder et par kyndige seo folk med forstand på duplicate content og link kataloger.
Hvis man har skrevet en artikel og derefter lagt den på sit site, hvordan lægges den så bedst in i artikel kataloger som fx http://www.onpart.dk/? I sær i henhold til duplicate content. Skal man virkelig skrive artiklen om eller kan man godt bare adde den som den står på sitet?
Glæder mig til at høre svar
Head of SEO & Owned Media i Group M | Blogger om SEO, e-handel, online marketing, content marketing og sociale medier.
Du skal skrive en ny unik tekst pr. link katalog du tilmelder dig. Det gælder sådan set uanset hvor på nettet du lægger tekster ind, så skal de være unikke HVER gang, ellers ryger du lige i DC fælden.
Er godt klar over at man skal skrive en unik tekst hver gang man tilføjer sitet til et link katalog, MEN det er artikler jeg mener. Dem kan man jo ikke bare sådan skrive om.
Head of SEO & Owned Media i Group M | Blogger om SEO, e-handel, online marketing, content marketing og sociale medier.
Du slipper ikke for at skrive den om. Artikelkatalogerne er heller ikke interesserede i duplicate content og vil sandsynligvis afvise din artikel, hvis du tilføjer den. Graden af variation kan diskuteres, men jeg vil råde dig til at bibeholde en stor forskel på især det du allerede har liggende på dit site og det du tilføjer rundt omkring.
Så det kan ikke rigtig betale sig at lægge artikler ind i linkkataloger - altså hvis man skal skrive dem helt om alligevel?
Jo, fordi det hjælper jo på din placering i Google, hvilket også er årsagen til at man gør det.. Men kan ikke huske %-satsen på hvor meget den skal adskille sig fra den oprindelige tekst, fordi hvis man tilmelder sig 100 steder, kan det godt blive lidt tungt til sidst :)
Så det kan ikke rigtig betale sig at lægge artikler ind i linkkataloger - altså hvis man skal skrive dem helt om alligevel?
Generelt er værdien af linkkataloger forsvindende lille og vil nok blive endnu mindre i de kommende år da der efterhånden er så utrolig mange dårlige, spammy kataloger på nettet. Se bare hvor mange nye kataloger som er blevet lanceret her på amino i det seneste år. De fleste bygget på de samme eller lignende scripts.
Der er dog den fordel ved at bruge artikler til at lave linkbuilding at man kan arbejde mere med de ord som ligger omkring selve linket men som ikke er selve ankerteksten. Det giver bedre muligheder for kontekstualisering af de indgående links.
Det man skal huske på når man taler duplicate content er at Google og andre søgemaskiner ser på andre ting end bare det rent tekstmæssige. En anden faktor er f.eks. linkstrukturen. Er der links sat ind i teksten og er det de samme ord som bruges som ankertekst. Tror ikke at google har noget problem med at du f.eks, genbruger et afsnit på nogle linier eller rykker rundt på dem da man ikke kan undgå at der vil være ens tekst på en hjemmeside.
Mange linkkataloger kræver at artiklerne er unikke således at de ikke bonges for duplicate, hvilket er helt rimeligt da de også skal have noget ud af det.
Hvorfor vil du tilføje dem til kataloger? er det for at give dine undersider linkjuice, eller er det fordi du tror folk rent faktisk læser disse kataloger for at for info om sider?
Hvis det er for linkjuice, så skriver du bare et kort referat af artiklen.
Hvis det er for at få læsere, så kommer de altså ikke fra linkataloger, tror ikke der findes nogle der rent faktisk søger info i kataloger, det er i hvert fald meget få..
Hvis det er for linkjuice, så skriver du bare et kort referat af artiklen.
- Okay, bare den side jeg henviste til der har gjort det muligt også at inkludere hele artiklen. Og sådan er det vidst på de fleste sider hvor man kan lægge sin artikel ind.
Nis Rønlund Jensen:
Hvis det er for at få læsere, så kommer de altså ikke fra linkataloger, tror ikke der findes nogle der rent faktisk søger info i kataloger, det er i hvert fald meget få..
- Der har du helt ret :)
Vil ikke påstå den er forsvindende lille. Jeg tror nu stadig på at google bruger katalogerne (self nogle med mere værdi en andre) til at rangere websites. Men mener da du har ret i det synspunkt at værdien bliver mindre løbende.