Hej Aminoer. Jeg har set mig varm på et kontorlejemål, men der er så mange undtagelser i kontrakten, at jeg finder den lidt uoverskuelig. Hvad synes i f.eks om: § 3... Parterne er enige om, at lejer ikke fra det lejede skal drive en virksomhed, hvis stedlige forbliven i ejendommen er af væsentlig betydning og værdi for virksomheden. Lejemålet er derfor ikke omfattet af Erhvervslejeloven § 62. § 5. ... Fremlejegiver kan opsige lejemålet efter Erhvervslejeloven § 14, hvis parterne ikke kan nå til enighed om de fremtidige lejevilkår efter at være gået frem efter reglerne i Erhvervslejeloven § 14, jfr. lejekontrakten § 8. Fremlejegiver kan endvidere opsige lejemålet efter erhvervslejelovgivningens til enhver tid gældende regler, for tiden Erhvervslejeloven § 61, stk. 2. Varsel ved opsigelse fra fremlejegivers side er 3 måneder til fraflytning den 1. i en måned. Opsigelsesvarslet er dog seks måneder, når opsigelse sker efter Erhvervslejelovens § 14, og 1 år, når opsigelse sker, fordi fremlejegiver ønsker selv at benytte det lejede. Erhvervslejeloven §§ 66 og 67 skal ikke gælde for lejemålet. Hvis fremlejegiver opsiger fremlejetager i henhold til erhvervslejeloven § 61, stk. 2 eller §14, stk. 8 har fremlejetager ikke krav på erstatning for evt. tab eller godtgørelse for evt. goodwill. § 7... Erhvervslejeloven § 13, stk. 4 skal ikke gælde for lejemålet, og regulering til markedsleje skal gennemføres fuldt ud på det varslede ikrafttrædelsestidspunkt uden fordeling af reguleringen over fire år. Ved regulering til markedsleje skal markedslejen ansættes under hensyntagen til lokalernes anvendelsesmuligheder og ikke til den aftalte anvendelse. Fremlejegiver er berettiget til at kræve vilkårene for lejeaftalen ændret i overensstemmelse med reglerne i Erhvervslejeloven § 14 med den virkning, at fremlejegiveren kan opsige fremlejetageren, hvis parterne ikke efter en forhandling er nået til enighed om de fremtidige lejevilkår. Fremsættelse af krav, evt. indsigelse fra fremlejetager, forhandling mellem parterne og opsigelse skal ske efter reglerne i Erhvervslejeloven § 14, stk. 5-8. § 15... Al indvendig vedligeholdelse, herunder eventuel udskiftning af punkterede thermoruder påhviler fremlejetageren, medens udvendig bygningsvedligeholdelse, påhviler fremlejegiveren. Det bemærkes, at den indvendige vedligeholdelse ikke blot dækker maling og tapetsering, men ligeledes vedligeholdelse af gulve, gulvbelægning, vinduer, døre, låse, haner samt sanitære og elektriske installationer af enhver art. Fremlejegiver er berettiget til når som helst at besigtige det lejede, for at konstatere om fremlejetager overholder den nævnte vedligeholdelsespligt.
Jeg vil være meget taknemmelig for at høre din holdning til en eller flere af ovenstående paragraffer. Jeg vil også meget gerne høre om der er punkter, jeg selv skal sørge for at få med i kontrakten. Mange hilsner Miriam |
Hej
Umiddelbart vil jeg mene at lejen skal ligge under markedslejen, og at du især skal være opmærksom på om installationerne (EL-VVS) og bygningsforholdene iøvrigt overholder de gældende lovkrav.
Michael