Hmm det startede med at lyde ganske simpelt, men er blevet lidt mere forvirret efter diverseindlæg.
Kan jeg lige så godt lade mig momsregistrere når jeg er igang som en foreslår?
Eller er det faktisk et krav at man skal registreres for et eller andet (fx moms) for overhovedet at få et CVR-nr som en anden nævner?
Hvis nogen kunne læse mit første indlæg og fortælle mig hvordan jeg åbner det jeg gerne vil. (Der er allerede kommet gode svar og tak for dem, men synes billedet blev lidt mudret undervejs i tråden)
Ved jeg skrev at det skulle være så simpelt som overhovedet muligt, men momsregistrering vil vel være ok. Det jeg gerne vil undgå er bare at rode med B-skat.
Du må ikke opkræve moms, hvis du ikke er momsregistreret. Du skal skrive på din faktura, at du ikke er registreringspligtig, da din omsætning er under 50.000 kr årligt.
Man kan ikke trække moms fra, når man ikke er momsregistreret, men der er muligvis nogle skattemæssige fradrag. Kontakt SKAT da det er forskelligt fra person til person.
Håber du kunne bruge nogle korte og kontante svar.
Jeg er helt med på at jeg ikke må opkræve moms medmindre jeg er momsregistreret.
Fik også fint forklaret af Tonny det med at angive på mine fakturaer at der ikke er lagt moms på fakturabeløbet.
Mit spørgsmål går mere på at om, når man alligevel skal igang, lige så godt kan lade sig momsregistrere, så man får de fordele der følger med.
Der var sågar en længere oppe i tråden der skrev at det kan være en nødvendighed at lade sig momsregistrere, da man skal registreres for et eller andet, for overhovedet at kunne få et CVR-nr.
og som nybegynder i faget "egen virksomhed", kunne det være rart hvis nogen kunne svare "endegyldigt" på hvad der er rigtigt og forkert. Kan godt være jeg er smånaiv i denne forbindelse, men var sikker på at der var nogle helt stramme retningslinier ang. det at starte virksomhed, som var til at forholde sig til.
Hvis mit spørgsmål er: Jeg skal have et firma for at kunne skrive fakturaer til andre firmaer. Jeg omsætter for mindre end 50.000 om året. Præcist hvad gør jeg?
1) får oprettet CVR-nr og bliver momsregistreret? (fordi man skal registreres for "et eller andet" for at få et CVR-nr og/eller fordi det giver visse fordele at være momsregistreret)?
2) kan jeg undgå at rode med b-skat. Kan jeg som folk skriver bare opgive firmaets netto-overskud og så blive personlig beskattet af det?
3) hvis jeg bliver momsregistreret, hvordan fungerer det så med afregning af moms?
Vær opmærksom på at dine private kunder ikke kan trække den moms fra du lægger på din faktura. Alt andet lige betyder det, at din konkurrenceevne bliver dårligere i forhold til dine private kunder.
For momsregistrerede virksomheder er det i princippet ligegyldigt om du er momsregistret eller ej. De kan fratrække momsen.
Du skal derfor lave lidt hjernegymnastik og finde ud af om din fordel ved at kunne fratrække moms på dine egne indkøb modsvarer ulempen ved at dine privatkunders regning bliver 25% større.
Mvh. Martin
www.Guldnumre.dk - Få dig et unikt mobilnummer. Et guldnummer huskes af alle!