Jeg overvejer at starte en mindre virksomhed op, som skal bestå af en simpel ydelse. Jeg vil gerne hjælpe private og muligvis mindre virksomheder med at lave deres computere, netværk osv. Mit spørgsmål er derfor, er det nødvendigt at momsrestrere mig? Jeg har læst mig til at hvis man ikke omsætter for så meget så er det ikke nødvendigt, og når dette blot vil være en sidebeskæftigelse til mit nuværende studie, regner jeg ikke med at det bliver særlig mange kronner der kommer til at blive omsat for.
Er der generelt andre regler jeg skal tage højde for?
Du skal momsregistreres hvis du forventer en omsætning på mere end kr. 50.000,- indenfor 12 måneder. Hvis din omsætning forventes at være under dette, er det ikke nødvendigt.
Hvis du omsætter for mindre end 50.000 kr. årligt og ikke er momsregistreret, skal du bare indberette din indtægt på selvangivelsen en gang om året. Der skal ikke indsendes et regnskab (men du skal alligevel kunne dokumentere, hvordan du er nået frem til din indtægt, så gem alle bilag).
Dvs. (beklager min uvidenhed) at jeg ska betale moms af de produkter jeg køber til firmaet, men mine kunder skal samtidig ikke betale moms af mine serviceydelser, som jeg vil yde gennem firmaet? Hvis vi antager jeg omsætter for mindre end 50.000 årligt og derfor ikke bliver momsregistreret.
Det er helt korrekt, at du skal betale moms af de varer, du køber men ikke opkræver moms hos dine kunder. En af ulemperne ved ikke at være momsregistreret :-)
Okay super, jeg burde egentlig også have nogenlunde styr på dette da jeg havde regnskab for 2 semestre siden på min HA uddannelse...
Eftersom du har styr på alle regnskabsreglerne Anette vil jeg gerne udnytte du ved alt :) Så et sidste spg. Jeg har i forvejen et job ved siden af min SU, og som du nok er bekendt med er der er grænse for hvor meget jeg må tjene ved siden af min SU, den grænse nåede jeg præcis i år, derfor ved en ekstra indtægt næste år vil jeg måske overstige den.
Mit spg. lyder derfor, er det muligt at køre den indtjening fra virksomheden over min kærestes B-indkomst så længe det er under 50.000 kr. årligt, så jeg netop ikke overstiger grænsen?
"Mit spg. lyder derfor, er det muligt at køre den indtjening fra
virksomheden over min kærestes B-indkomst så længe det er under 50.000
kr. årligt, så jeg netop ikke overstiger grænsen?"
Det burde være muligt, så længe hun indberetter indkomsten i hendes navn. Ligesom hvis man er under 18 og vil starte eget virksomhed, så kan man bruge en af forældrene f.eks. som ejer. ret mig hvis jeg tager fejl!
Okay, men hvis jeg nu opretter virksomhedens i vores begge to's navne, så er det vel lovligt? Er desværre ikke fra københavnsområddet, ellers ville jeg have været interesseret :)