Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Aconto betaling i Summa?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Kettinge
Tilmeldt 28. Sep 05
Indlæg ialt: 48
Skrevet kl. 22:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Hvordan gøres følgende:

Jeg har en kunde som har en faktura på kr. 1.900,-

Kunden indbetaler kr. 2.000,-

Hvordan bogføres dette i Summasumarum således at de overskydende kr. 100,- optræder på kundens konto, og kan bruges når næste faktura udlignes?

Og hvordan gøres det omvendt, - altså kunden har en faktura på kr. 1.900,- og indbetaler kr. 1.000,-

Det skal gøres på en måde så der ikke senere optræder fakturaer der er forfaldne selv om de er betalt

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:50
Hej!

Det kommer vel an på, om du kører åben post eller saldometoden.

Peter

Fra Give
Tilmeldt 8. Aug 06
Indlæg ialt: 116
Skrevet kl. 23:16
Du skal bare bogføre i kassekladen som du normalt gør når en faktura er betalt. Men du skal så ændre det beløb som Summa sætter ind i kassekladen til det beløb kunden har sat ind. Så vil kundens konto, enten stå i minus eller i plus, og det samme beløb bliver så automatisk fra posteret næste gang der laves en faktura til denne kunde.
Fra Kettinge
Tilmeldt 28. Sep 05
Skrevet kl. 19:04
Dato: 17-10-2006 22:50:27 Forfatter: Peter - Revisor
Hej!

Det kommer vel an på, om du kører åben post eller saldometoden.

Peter

Nu er jeg ikke sikker på hvad Summa gør, men går ud fra at det er saldometoden.

Jeg er ikke så meget hjemme i bogføringens kunst, så du må gerne forklare forskellen.

Fra Kettinge
Tilmeldt 28. Sep 05
Skrevet kl. 19:07
Dato: 17-10-2006 23:16:11 Forfatter: Hedeby.Net Du skal bare bogføre i kassekladen som du normalt gør når en faktura er betalt. Men du skal så ændre det beløb som Summa sætter ind i kassekladen til det beløb kunden har sat ind. Så vil kundens konto, enten stå i minus eller i plus, og det samme beløb bliver så automatisk fra posteret næste gang der laves en faktura til denne kunde.

Det prøvede jeg så, men nu figurerer fakturaen så som forfalden til betaling, selv om der er sat mere ind, end fakturaen lyder på, - findes der andre måder at styre den form for aconto betaling?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:21
Hej!

Ja...tyder på det er saldometoden.

Hvis det var åben-post, ville du have det for meget betalte beløb stående som

som en forudbetaling/for meget betalt.

Peter

Tilmeldt 27. Jan 07
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 16:38
Hej,

Hvis kunden har betalt 2000 for en faktura på 1900, så kan du bogføre (i kassekladen) først at kunden har betalt 1900 kr, som så udligner den faktura han har udestående. Derefter kan du så bogføre de sidste 100 kr. Så burde fakturaen være registreret som betalt, også er der bare yderligere 100 kr på den konkrete debitor.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)