Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

At sikre sig imod folk der vil stjæle ens koncept

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 27. Sep 05
Indlæg ialt: 127
Skrevet kl. 15:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Hejsa.

Nu er jeg efterhånden ved at være pænt træt af at få en en god idé og se folk snuppe den fra mig. Derfor ville jeg lige høre hvilke forholdsregler i tager når i fx. videresælger varer og den slags. Hvad skal man egentlig gøre for at forhindre at ens kunder snupper ens koncept eller går udenom én og direkte til leverandør m.m..

Jeg ved ikke hvor mange af jer der kender iTunes o.l. I sin tid fik jeg en idé med at lave en lignende tjeneste for elektronisk musik (trance m.m) der kun udkommer på vinyl. Da jeg havde anskaffet DRM-udviklingsværktøjer, certifikater og brugt en del programmeringtimer og penge besluttede jeg mig for at sende en 10 siders engelsk .PDF ud til 50 pladeselskaber om initiativet. Jeg fik et svar. Resten ignorerede mig. Et par måneder efter bemærkede jeg så at flere af disse pladeselskaber var igang med deres egne services :) Det er bare et eksempel på hvad jeg vil undgå i fremtiden.

Mine egne forslag kunne være:
- lav en skriftlig aftale med din leverandør om eneret, hvis det er muligt
- forsøg, så vidt muligt, at formidle kontakt imellem kunde og leverandør selv (uden direkte kontakt..)
Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 19:48
Hvor mange stjerner giver du? :
  Det er desværre det som sker indimellem og det er forbandet svært at gardere sig imod.
 
Nu kan jeg kun forholde mig til den grafiske branche, da det trods at er den som jeg og mit firma færdes i, men har vi da oplevet nogle enkelte gange at vores ideér er blevet stjålet - typisk af kunderne selv
 
Den ene situation bestod i at en ny potentiel kunde dukkede op og gerne ville have os til at lave en hjemmeside for hans virksomhed. Kunden var ikke absolut ikke i den lille ende og hans krav til hjemmesiden var også relativt høje. Vi gav et prisoverslag på opgaven, estimeret på baggrund af de informationer vi havde fået. Efter noget ping-pong frem og tilbage, meldte han ud, at han godt ville videre med os som leverandør af hjemmesiden - men han ville dog godt se nogle enkelte forslag til det generelle look/design, inden han endeligt godkendte tilbudet. Han ville blot sikre sig, at den stil vi kunne levere passede med virksomheden. Da vi på dette tidspunkt havde haft en længere dialog, gik jeg med til at MediaMouse leverede to forskellige oplæg i form af nogle fiktive screenshots (præcist hvad kunden havde bedt om). Disse blev udarbejdet og sendt til kunden. Derefter hørte vi intet fra ham. Jeg kontaktede ham efter 14 dage og fik et koldt "jeg har valgt at gå med en anden leverandør". Det var det eneste jeg kunne få ud af ham.
 
Et halvt år senere, kommer jeg til at tænke på ham, og hans hjemmeside. Jeg prøvede bare for sjov at gå ind på virksomhedens domænenavn for at se om de havde fået en hjemmeside på plads - Hvilket de havde: med vores look og design!
 
Jeg blev faktisk så gal, at jeg ringede til virksomheden. Men jeg kunne ikke træffe ham, da han var i udlandet på forretning. Tilgengæld fik jeg en snak med en af hans kolleger, som gladeligt kunne fortælle, at deres kontorelev lavet siden siden på baggrund af "nogle skitser som xxxxx selv havde lavet". xxxxx er så navnet på narrø.... som vi i sin tid havde kontakt med.
 
Vi kunne intet stille op, da vi ikke havde sat noget form for copyright info på materialet. Så det var bare sur røv.
--
 
Hvordan man undgår sådanne "idé-tyverier" ved jeg ikke - men jeg tror desværre heller ikke at der er så meget at gøre ved det. Det er nok også derfor, at det er så vigtigt, når man søger patent på et eller andet, at man ikke på nogen tænkelig måde har "offentliggjort" sit produkt inden ansøgningen - Det er ligefrem et krav for Patent- og varemærke-styrelsen.
 
Så det er nok i bund grund blot om at holde kortene så tæt inde til kroppen som muligt - men det er jo omvendt nærmest umuligt, hvis man nu skal forsøge at vise en eventuel kunde hvad det er man prøver at sælge...
 
/Jesper
www.MediaMouse.dk     jesper snabelA mediamouse.dk
 
Fra Mageløs, Odense
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 958
Skrevet kl. 20:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 9/27/2005 7:48:14 PM
Forfatter: Jesper Norbøll
Vi kunne intet stille op, da vi ikke havde sat noget form for copyright info på materialet. Så det var bare sur røv.


I kunne nu nok have gjort noget alligevel - i Danmark har man implicit ophavsret til alt man producerer, også selv om man ikke har skrevet det nogen steder. Havde I f.eks. de originale PSD-filer med lag-informationer osv., kunne I nok have overbevist en dommer om, at I oprindeligt havde lavet designet. Spørgsmålet er dog om man gider bruge penge og tid på det, eller om man i stedet bør vælge at tage det som (dyre) lærepenge.
Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 21:17
Hvor mange stjerner giver du? :
  Hej David,
 
Vi har en jurist tilknyttet som generelt rådgiver os i forbindelse med større projekter (typisk ved samarbejde imellem større koncerner hvor vi let kan komme i klemme). Vedkommende vurderede i den situation, at vi ville bruge flere penge (og kræfter) på sagen, end vi eventuelt kunne få ud af den. Hvis vi skulle gøre det, så var det af rent principielle grunde. Men min synsvinkel på tingene var så, at det ikke var virksomheden, men manden personligt som jeg ønskede jordet. Ingen af de andre i virksomheden anede hvad han havde gjort - de troede det var ham selv som havde lavet udkastene. Så at sagsøge virksomheden (hvilket ville være den eneste mulighed, da han jo arbejder for dem) ville være nytteløst. Så er det nok bedre, at vi ved at han har taget røven på os - og at han ved at han han har taget røven på os - og ikke mindst: At han ved, at vi ved, at han har taget røven på os - og at vi aldrig vil glemme eller tilgive.....  
 
/Jesper
www.MediaMouse.dk     jesper snabelA mediamouse.dk
 
Fra Mageløs, Odense
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 958
Skrevet kl. 21:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg er helt enig i, at hvad I gjorde var det rigtige. Og som du selv siger, i virkeligheden er det "hævn" nok at vide, at han ved at I ved at han ved at I ved at han har gjort noget skidt. Længe leve kringlede formuleringer. ;)
Fra San Francisco
Tilmeldt 24. Apr 05
Indlæg ialt: 1335
Skrevet kl. 16:37
Hvor mange stjerner giver du? :
I kunne jo også have valgt at lade jeres jurist skrive et brev til virksomheden og gøre opmærksom på, at de overtrådte ophavsretsloven.
På den måde, havde "xxxx"''s chefer fundet ud af, at "xxxx" havde hustlet sig til designet og de havde nok valgt at betale jer en form for erstatning, frem for at tage sagen i retten - hvilket jo også ville koste dem penge.

Ang. den oprindelige post, så er det jo ikke sikkert at disse pladeselskaber stjal idéen. De har måske haft lign. projekter i ovnen i en længere periode (hvilket sikkert også er grunden til, at de ikke har svaret dig). Men generelt: Hvis du sender en uopfordret idé til dem, så må du regne med, at du har givet den væk.
Mere er der ikke i det.
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi står over for en revolution, som svarer til en ny oplysningstid: informationer er sluppet fri af fysiske medier og ideer går i frit løb.  Det giver mulighed for komplekse og flersidige samarbejder, der kommer til at ændre vores samfund og selvsyn radikalt. 

På den positive side: menneskeheden står over en realisering af kollektivt potentiale, som ingen sidestykke har i historien.  Vi kommer til at dele resurcer på nye måder i fremtiden, som måske (og forhåbentlig) giver mulighed for at skabe en global lighed.  På den negative side: profitten falder ud af informationer/ideer.  Dem, der lever af det ikke-eksklusive kommer i klem i den nærmeste fremtid, medmindre de selv står for realisering af deres ideer i fysisk (og eksklusiv form). At klynge sig til ophavsret er at klynge sig til fortiden.  At kæmpe mod et nyt paradigme er at blive dinosaurus.
 
Det kapitalistiske system har haft mange fede år med ideer som drivkraft og en mere eller mindre ulig deling af resurser som følge.  Ironisk nok bliver det ikke den store bussemand, kommunismen, der kommer til at knække kapitalismen, men den sociale bevidsthed, samt et af kapitalismens egne vigtigste redskaber: networking.
 
   
Tilmeldt 17. Aug 05
Indlæg ialt: 577
Skrevet kl. 01:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Høegh

 
Når vi udsender f.eks et ideoplæg står der altid i en indsat header, der går igennem hele dokumentet, hvem der er forfatter af ideoplægget, hvem der har copyright samt at offentliggørelse af dele eller hele dokumentet kun er tilladt efter forudgående skriftlig tilladelse fra os.
 
Ved animationer, billeder, tegninger etc bruger vi også copyright HVER GANG!
 
Det virker. Du skal iøvrigt huske, hvilket jeres jurist også burde have informeret jer om, at ophavsretten kun er juridisk gyldig såfremt du sætter copyright på.
 
Der er mange skrøner omkring hvilke rettigheder man har eller ikke har. Den eneste måde at sikrer sig på, er at være på forkant og have et godt netværk af juridisk kyndige.
 
Hvis I ikke har råd til det, vil jeg foreslå at I sætter et opslag op i kantinen på et af de juridiske fakulteter hvor I søger en jura stud til et sommerjob - der er mange jura stud''er der gerne vil yde en indsats for at lære noget mere - uden den store omkostning for jer. Hvis I ellers behandler dem pænt.
 
 
Med venlig hilsen
 
Lars C
Side 1 ud af 1 (8 indlæg)