Nu er jeg efterhånden ved at være pænt træt af at få en en god idé og se folk snuppe den fra mig. Derfor ville jeg lige høre hvilke forholdsregler i tager når i fx. videresælger varer og den slags. Hvad skal man egentlig gøre for at forhindre at ens kunder snupper ens koncept eller går udenom én og direkte til leverandør m.m.. Jeg ved ikke hvor mange af jer der kender iTunes o.l. I sin tid fik jeg en idé med at lave en lignende tjeneste for elektronisk musik (trance m.m) der kun udkommer på vinyl. Da jeg havde anskaffet DRM-udviklingsværktøjer, certifikater og brugt en del programmeringtimer og penge besluttede jeg mig for at sende en 10 siders engelsk .PDF ud til 50 pladeselskaber om initiativet. Jeg fik et svar. Resten ignorerede mig. Et par måneder efter bemærkede jeg så at flere af disse pladeselskaber var igang med deres egne services :) Det er bare et eksempel på hvad jeg vil undgå i fremtiden. Mine egne forslag kunne være: - lav en skriftlig aftale med din leverandør om eneret, hvis det er muligt - forsøg, så vidt muligt, at formidle kontakt imellem kunde og leverandør selv (uden direkte kontakt..) |
Det er desværre det som sker indimellem og det er forbandet svært at gardere sig imod.
Nu kan jeg kun forholde mig til den grafiske branche, da det trods at er den som jeg og mit firma færdes i, men har vi da oplevet nogle enkelte gange at vores ideér er blevet stjålet - typisk af kunderne selv ![]()
Den ene situation bestod i at en ny potentiel kunde dukkede op og gerne ville have os til at lave en hjemmeside for hans virksomhed. Kunden var ikke absolut ikke i den lille ende og hans krav til hjemmesiden var også relativt høje. Vi gav et prisoverslag på opgaven, estimeret på baggrund af de informationer vi havde fået. Efter noget ping-pong frem og tilbage, meldte han ud, at han godt ville videre med os som leverandør af hjemmesiden - men han ville dog godt se nogle enkelte forslag til det generelle look/design, inden han endeligt godkendte tilbudet. Han ville blot sikre sig, at den stil vi kunne levere passede med virksomheden. Da vi på dette tidspunkt havde haft en længere dialog, gik jeg med til at MediaMouse leverede to forskellige oplæg i form af nogle fiktive screenshots (præcist hvad kunden havde bedt om). Disse blev udarbejdet og sendt til kunden. Derefter hørte vi intet fra ham. Jeg kontaktede ham efter 14 dage og fik et koldt "jeg har valgt at gå med en anden leverandør". Det var det eneste jeg kunne få ud af ham.
Et halvt år senere, kommer jeg til at tænke på ham, og hans hjemmeside. Jeg prøvede bare for sjov at gå ind på virksomhedens domænenavn for at se om de havde fået en hjemmeside på plads - Hvilket de havde: med vores look og design!
Jeg blev faktisk så gal, at jeg ringede til virksomheden. Men jeg kunne ikke træffe ham, da han var i udlandet på forretning. Tilgengæld fik jeg en snak med en af hans kolleger, som gladeligt kunne fortælle, at deres kontorelev lavet siden siden på baggrund af "nogle skitser som xxxxx selv havde lavet". xxxxx er så navnet på narrø.... som vi i sin tid havde kontakt med.
Vi kunne intet stille op, da vi ikke havde sat noget form for copyright info på materialet. Så det var bare sur røv.
--
Hvordan man undgår sådanne "idé-tyverier" ved jeg ikke - men jeg tror desværre heller ikke at der er så meget at gøre ved det. Det er nok også derfor, at det er så vigtigt, når man søger patent på et eller andet, at man ikke på nogen tænkelig måde har "offentliggjort" sit produkt inden ansøgningen - Det er ligefrem et krav for Patent- og varemærke-styrelsen.
Så det er nok i bund grund blot om at holde kortene så tæt inde til kroppen som muligt - men det er jo omvendt nærmest umuligt, hvis man nu skal forsøge at vise en eventuel kunde hvad det er man prøver at sælge...
/Jesper
www.MediaMouse.dk jesper snabelA mediamouse.dk