Vi er 3 der skal til at stifte et firma, men er kommet lidt i tvivl om hvilken selskabsform der passer os bedst. Vi vil gerne eje lige meget fra start af, og helt uden at evt. skulle hæfte personligt hvis noget skulle gå den forkerte vej, men vi har ikke 80.000 til at ligge til et ApS.
Jeg ville helt klart vælge et Aps, når i er 3 personer skal i kun indskyde små 42.000 hver.
En anden mulighed er naturligvis et SMBA, der er mange både fordele og ulemper ved denne selskabsform og det er en selskabsform der deler vandene og som mange har en klar holdning til. søg evt. lidt på amino der er mange tråde om emnet.
Du er godt klar over at der ikke skal være 125.000 i kontanter, men bare være værdier for 125.000 i selskabet. Jeg er faktisk ikke helt klar over om en bankgaranti er nok, andre der kan byde ind der?
Nå, men for lige at rette det på plads, så er det 80.000 kr. pr. 1 januar og indtil den tid er det 125.000 kr. det kræver i opstartskapital.
Men jeg vil foreslå at i hver går i banken og låner hver 27.000 kr. Hvis man ikke er villig til at satse dem, så er produktet ikke godt nok. Hvis I har et produkt som holder er disse jo tjent ind igen på kort tid. Ydermere er de jo ikke mistet bare fordi man sætter dem på Aps'ets konto.
Ikrafttrædelsesbestemmelsen er ikke 1. januar 2010.....
Per Aaskov:
Men jeg vil foreslå at i hver går i banken og låner hver 27.000 kr. Hvis man ikke er villig til at satse dem, så er produktet ikke godt nok. Hvis I har et produkt som holder er disse jo tjent ind igen på kort tid. Ydermere er de jo ikke mistet bare fordi man sætter dem på Aps'ets konto.
Det synes jeg er noger vrøvl. Du har ikke nogen baggrund for at vurdere deres villlighed til at risikere noget, omfanget af deres virksomhed mv. Når tråden starter med at man ikke har de 80.000, der skal til at starte et ApS fra formentlig medio januar. Hvorfor skal de så gældsætte sig, hvis de kan nå samme fordele med et SMBA?
Ikrafttrædelsesbestemmelsen er ikke 1. januar 2010.....
Hvornår er det så?
Jeg må erkende at jeg ikke kender noget til SMBA andet end at jeg har en negativ opfattelse af denne selskabsform, efter jeg har læst en del indlæg herinde. Men for at udbrede mit kendskab til det, så har du vel ikke et godt link hvor man kan læse mere om det (fordele/ulemper)?