Kære ITEE
Du efterspørger en person som ville kunne hjælpe dig med at blive mere produktiv - det kan jeg!
Jeg arbejder til dagligt med at hjælpe folk, der ønsker at få overblik over deres opgaver samt blive mere effektive. Derfor synes jeg selvfølgelig, at din problemstilling er interessant, og jeg vil også meget gerne give dig et par tips med på vejen. Jeg synes, de andre der har kommenteret på dit indlæg, er kommer med nogle gode forslag i forhold til, hvad du kan gøre for at hjælpe dig selv. Du skal dog være meget opmærksom på, hvordan du vælger at gribe opgaven an.
Som jeg ser det er der 2 ting du skal overveje før du overhovedet går igang:
1. Vil du starte med at planlægge dine langsigtede mål herunder din livsvision eller vil du starte med at få overblik over de ting som du allerede har sagt ja til overfor dig selv og andre. Det er 2 forskellige tilgange med meget forskelligt resultat. Jeg kender ikke din problemstilling tilbunds, men de fleste mennesker får faktisk mest ud af løsning 2.
2. Vil du klare det alene eller vil du have hjælp fra en professionel. Hvis man vælger, at gøre det alene eller med hjælp fra venner er det formodentligt den billigste løsning. Det kan dog også tage meget længere tid, hvilket selvfølgelig kan påvirke, om man synes resultatet har været billigt eller ej. Kvaliteten af resultatet skulle gerne blive bedre, hvis du får hjælp fra en professionel. I mine øjne er det for de fleste ikke så svært, at forstå, hvad det er man skal gøre for at blive mere produktiv; det som gør det hele svært er implementeringen, og det er her at en professionel kan gøre en stor forskel.
Når alt kommer til alt, har vi alle forskellige behov og ønsker, men det er efter min mening vigtigt, at du tager stilling til de 2 førnævnte tilgange som noget af det første.
Hvis du gerne vil sætte dig ind i emnet før du beslutter dig for, hvilken tilgang du vælger, er jeg helt enig med de andre forslag du har modtaget omkring at både "4hWW" og "7 habits of highly effective people" er rigtig gode bøger.
Jeg ville dog personligt starte med en helt 3. bog nemlig "Getting Things Done" af David Allen (fås både på dansk og engelsk samt på lydbånd). Min erfaring er, at de fleste mennekser har behov for at få overblik over, hvad de har på tallerkenen foran dem her og nu, før de begynder, at se på deres livsvision og andre langsigtede mål. "Getting things Done" forklarer efter min mening dette bedre end de 2 andre bøger.
De folk som jeg hjælper, har mere gavn af at se på de mere operationelle ting, dvs. hvad har jeg forpligtet mig til overfor mig selv og andre. Både "4hWW" og "7 habits..." er mere livsstilsorienteret, og ikke så fokuseret på det operationelle niveu eller dagligdagen som "Getting Things Done" er.
De skal lige siges, at mange synes, at Getting Things Done" er meget amerikansk med en masse engelske udtryk og formuleringer, hvilket man lige skal være forberedt på. Kan man se igennem fingre med det, så er det en meget håndgribelig bog at læse. Derudover kan jeg anbefale, at man læser et kapitel af gangen og implementere det, før man går igang med det næste. Det er min erfaring, at det er den bedste måde at læse bogen på.
Mere konkrete tips afhænger af dit valg af tilgang samt dine behov og ønsker. Det betyder, at før jeg kan sige dig, hvilke best practices og værktøjer jeg ville anbefale dig, skal jeg have en bedre forståelse af din problemstilling.
Hvis du har afklarende spørgsmål eller brug for hjælp, så er du eller andre, der måtte læse denne post meget velkommen til at kontakte mig.
Mvh.
Mark
www.personligworkflow.com
mm@personligworkflow.com