Personlig effektivitet eller produktivitet synes jeg handler om 3 ting: 1. først at danne sig en klar fornemmelse af en opgaves vigtighed det lyder nemt, men kræver faktisk at man begynder at registrere alt du fortager dig for at kunne visualisere og prioritere opgaver. Det kræver et værktøj hvor dette kan gøres ekstremt nemt netop for at få det gjort. 2. Dernæst handler det om at skærpe sit fokus på den givende opgave. Her kan jeg anbefale "the pomodoro technique" som netop er en teknik til at skærpe dit fokus og blive bedre til at håndtere forstyrrelser. http://www.pomodorotechnique.com/ 3. Til sidst kan man være rigtig god til at prioritere og fokusere men måske have en arbejdsgang som ikke giver nok værdi i den sidste ende. Til at optimere ens arbejdsgang eller workflow vil jeg anbefale teknikken http://www.personalkanban.com. Jeg er selv i færd med at udvikle et værktøj der er inspireret af ovenstående samt flere andre teknikker der kan findes her: http://kanbana.com/ Jeg synes det er et spændende emne, da jeg tror mange mennesker kan gøre meget for at øge deres egen motivation i hverdagen ved at lære noget omkring hvordan man er skruet sammen og hvad man rent faktisk selv kan gøre for at forbedre sin effektivitet. |