Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad er meningen med volapyk spam?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Budapest
Tilmeldt 1. Dec 08
Indlæg ialt: 43
Skrevet kl. 12:16
Hvor mange stjerner giver du? :

I den sidste halvanden uges tid er min kontaktformular blevet spammet et par gange dagligt med volapyk. De forskellige felter bliver udfyldt med linktekst og links til domæner der ikke eksisterer (jkahfhawr.com og den slags). Emailadressen er også volapyk med et ikke-eksisterende .com domæne.

Jeg kunne forstå hvis en spambot eller en evnesvag knold kunne få den opfattelse at en forespørgselsformular kunne resultere i et kommentarindlæg og ville prøve at promovere sin blog eller blå piller, men denne slags volapykspam virker fuldstændig formålsløst.

Er der nogen her der ved hvad der er formålet med denne type spam?

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9729
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 12:21

Der kan være flere formål - og årsager.

En af de mest almindelige formål er at teste systemer. Der tages måske udgangspunkt i en database med millioner af sites der kan spammes, som der så i første omgang postes ren volapyk til - både for enkelt at kunne spore det og for ikke at efterlade så mange fodaftryk, der kan spores tilbage til spammeren. Bagefter kan systemet så tjekke hvilke steder der ryger igennem, og hvor det afvises. Resultatet er så en "ren" database, som spammerne så kan gå i gang med at bruge mere målrettet.

Af andre årsager er den mest almindelige, at en masse af disse spammere er amatører, der kludrer helt vildt i det :)

Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Indlæg ialt: 5907
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 16:58

Hej Thomas,

En robot kan kigge på hvilken tekst der står rundt om dit input felt. Står der eksempelvis email, eller er name tagget email, så er det jo sandsynligvis en streng som overholder reglerne for en valid email.

Hvis du vil undgå problemet fremover, så kan du sætte en udfordring op på din kontaktformular, som tester om det er et menneske bag. Det mest almindelige er at bruge en captha udfordring, der går ud på at brugeren skal skrive de tegn som står på et billede. Robotter kan ikke læse tegene i kildekoden, og de har svært ved at analysere billedet fordi tegnene er sløret/skæve etc.

Efter min mening skal de tiltag du laver mod robotter ikke gå udover brugervenligheden, og slet ikke koste dig kunder .Derfor vil jeg anbefale ikke at benytte captha udfordringer, hvor løsningen er casesensitiv.Det ikke er alle brugere som har forståelse for at "a" og "A" ikke er det samme. Du skal også være opmærksom på at tegn kan forveksles "I", "1", "O", "0" ved flere skriftyper.

Google captha syntes jeg personligt er meget svær at læse (for svær). Facebook captha er er nemmere, men typisk meget lang. Både Google og Facebooks captha udfordringer plejer at bygge rigtige engelske ord "mouse top", eller "spring cat". Andre captha udfordringer er rent volapyk som "eksempelvis XID8J".

Flere websites tilbyder captha udfordinger lige til at implamentere, så du kan prøve at søge på Google for at se de forskellige services.

En anden vej er lave en meget nem gåde, du kan se nogle eksempler som jeg har set på nettet:

"Hvad drikker møller? (øller)"
Robotter kan ikke udlede svaret direkte i teksten. Svaret er altid det samme, og det kræver du kan dansk.

"Skriv beta i feltet"

"Hvad er 1+9"
Jeg har set flere robotter som godt kan løse sådan en gåde her, så den løsning er ikke sikker mere.desværre

Selvom du ikke sprugte efter hvordan man løste problemet, men mere formålet, så håber jeg alligevel du kan få lidt ud af mit indlæg :-).

Med venlig hilsen
Casper Schneider

Fra Budapest
Tilmeldt 1. Dec 08
Indlæg ialt: 43
Skrevet kl. 00:38

Tak for svarene.

Forhåbentlig finder de snart ud af at de ikke får noget ud af at belemre mig med deres spam.

Jeg kan prøve med at ændre input id og navn for de forskellige felter til dansk eller ungarsk og så håbe på at det hjælper.

Indtil videre har det ikke været voldsomt med spamproblemer, så jeg vil helst undgå at komplicere tingene med captcha for ligitime brugere.

Jeg er i gang med at kigge på en geografisk ip database til forsiden så besøgende bliver sendt til startsiden med det rigtige sprog, så hvis det bliver værre med russerne, så kan det være at jeg bare blokkerer for alle rusiske ip adresser. Det ser nemlig ud til at det kun er russiske spammere der er blevet tiltrukket af min formular.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)