Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Optimering af loadtider og reduktion af båndbredde

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære kloge aminoer,

Jeg regner med at gå i gang med en omgang optimering af mit hobbyprojekter Bergholts opskrifter inden længe. I første omgang satser jeg på at arbejde med at optimere loadtider og reducere trafikforbruget.

Jeg har kigget på Google Webmaster Tools' ny feature Webstedseffektivtitet og fået et par nøgleområder, jeg bør kigge på -- fx skalering af billeder i stedet for resizing. Det er jo til at gå til -- er der i den forbindelse nogen, der kan anbefale et godt værktøj til den slags? Altså at jeg smider en billedfil ind i den ene ende, og den kommer korrekt resizet ud i den anden ende? At tilpasse i Wordpress' editor må jo altså være en udyd, kan jeg se!

Jeg er rimelig tilfreds med mit WP-theme, Atahualpa, men er der noget, jeg kunne kigge på dér optimeringsmæssigt?

Andre bud?

Validering er ikke noget, jeg går op i pt. -- fordi siden vises fint i langt de fleste gængse browsere, men skulle der være noget grelt, der skurrer i øjnene, hører jeg naturligvis gerne om det også.

På forhånd tak for hjælp & indspark!

Fra Næstved
Tilmeldt 10. Dec 09
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 19:40

Pardon my English...

Your photos are only slightly larger than display size, so you aren't going to speed things up much, however it will help a little.

There are bulk tools for resizing, but you don't have so many, so I would just use the excellent and free graphics program paint.net (it's not their website--confusing) -- just go to http://download.com and you can get it.

You just want to match up the size with the size Wordpress is displaying them, but since your images are only 35 to 45 KB now, you're only going to save probably 10 KB per image.

Are you paying a lot for bandwidth, because most people with a site as efficient as yours wouldn't bother.

Wordpress is a good choice, btw.

You might take a look at two of my sites to get an idea of some other things which are possible with it:  http://Denmerica.com and http://DudaBeach.com

Twitter is hot, and I could see you Tweeting about wine and following the Tweets of some other wine experts and putting them on your site.

As I'm new to Amino, I'd be glad to give you some free help--I need some ratings ;-) (I read Danish, just don't speak it too well.)

Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Indlæg ialt: 5907
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 19:49

Hej Kasper,

Du er inde på noget af det helt rigtige, og der er masse af ting du kan gøre for at optimere dit website, så du ikke bruger så meget trafik og får nogle bedre loadtider. Du er begrænset af dine egne tekniske færdigheder, og nogle af punkterne må du selv vudere om er nødvendigt eller ej - men pas på, der kan gå sport i det :-)

Egentlig er det en sjov ting du er inde på. Jeg kan huske for nogle år siden, hvor man arbejdede med nogle maksimale grænser for hvor meget hvert enkelt element måtte fylde, og hvor meget en side som helhed måtte fylde. Det skyldes naturligvis de noget langsommere internetforbindelser.

- Du har rigtig meget kode, som kan flyttes over i eksterne filer. Her snakker jeg eksempelvis om dine javascript og din CSS stylesheet.

- Mange af dine refferencer fra HTML filen til CSS filen er lange, eksempelvis "cat-item cat-item-322". Det kan ændres til "ci322" på den måde spare du mange bytes i det lange løb.

- Du har meget whitespace i din fil. Steder med mange linieskift. Et linieskift koster 2bytes. Overvej om du ikke kan fjerne noget af det, uden at det går ud over læsevenligheden i din fil.

- Du har "category" som en fast del af URL. Kan du sætte wordpress op så du ikke behøver have "category" i din URL. På den måde spare du 8 bytes, pr. gang du har en et internt link på din side.

- Jeg er ikke lige klar over hvordan cache fungere i de forskellige browsere mere. Men du har mulighed for at sætte cache-control op i et meta tag. Du kan også styre cache via headeren på filen. http://www.mnot.net/cache_docs/

Vedrørende billeder så har du flere muligheder. Du kan bygge en PHP fil som grapper det orginale billede, resizer det, og outputter det igen. Det kan gøres automatisk, men kræver også at webserveren kommer (mere) på arbejde, da den skal fortolke hvert billede, hver gang det bliver forespurgt.
Den rigtige metode efter min mening, er at det er indbygget i upload funktionen, så den laver billederne i de størrelser som du skal bruge, en gang for alle.

Jeg håber mit indlæg kunne bruges, og du kan få nogle ideer til hvordan det kan løses.

Med venlig hilsen
Casper Schneider

Fra Næstved
Tilmeldt 10. Dec 09
Skrevet kl. 19:51

Btw, that kind of site might be of great interest to people in the English speaking world--I just happen to also do translations from Danish to English (I used to be a journalist.)

Fra Aarhus
Tilmeldt 5. Jul 08
Indlæg ialt: 471
Skrevet kl. 19:53

David,

Jeg er lidt i tvivl her:

• Du har været journalist
  • Du kan læse dansk
  • Du kan ikke skrive dansk
  • Du skriver "Pardon my english" <- Engelsk er formentligt ikke dit modersprog.

Hvilket land kommer du fra?

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:10

Engelsk er helt ok --

Nogle af billederne er temmelig kraftigt skaleret, fx billedet af den snittede rødkål: 720px × 632px (skaleret til 437px × 383px) -- der må da være noget at hente?

Wordpress er en fantastisk platform, helt enig. Det er NASA også begyndt at synes -- i hvert fald til nogle af deres projekter.

Jeg ta'r et kig på dine sites senere.

Twitter og sociale medier generelt har jeg rimelig godt styr på -- men du har helt ret i, at der er uopdyrket land dér.

Hostingudgifterne er lige nu rimelige, men med 20.000-30.000 unikke brugere per måned rammer jeg snart loftet (ca. 50GB pro måned). Derudover sender Google kraftige signaler om at loadtid, webstedseffektivitet generelt, bliver opprioriteret som rankingparameter fremadrettet.

Igen -- tak for input!

Fra Næstved
Tilmeldt 10. Dec 09
Skrevet kl. 20:13

USA -- pardon my English is a down home, friendly way of saying it.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:15

Hej Casper!

Mange tak for dit ganske udførlige svar -- det sætter jeg stor pris på. Jeg er nogenlunde teknisk habil -- det er mere et spørgsmål om prioritering (i forhold til effekt) og ressourceforbrug.

Hvis jeg ændrer i css- og theme-filer generelt -- vil jeg så ikke skulle lave ændringerne igen, når der kommer en ny udgave af Atahualpa (hvilket der gør forholdsvist ofte).

Hvad angår category lyder det som en fornuftig ændring, udover der er linkbuildet til en lang række af siderne allerede, de vil jo så skulle 301'es... Hvordan ændrer man det i praksis, ved du det?

Upload i rigtig størrelse lyder også helt rigtigt -- det burde der da være andre, der har haft brug for før mig? Et plugin? Evt. med "tilbagevirkende" kraft?

Endnu engang -- rigtig mange tak for inputs!

Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Indlæg ialt: 5907
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 20:17

Kasper du kan også overveje hvor tit Google Bot skal besøge dit website...

Fra Næstved
Tilmeldt 10. Dec 09
Skrevet kl. 20:25

Kasper--

I have Twitter Tweets on the site at DudaBeach.com which you can take a look at -- you can put them right in your blog.with the Twitter Widget Pro plugin for Wordpress.

Rescaling the roedkaal picture took it from 107 KB to 75 KB when saved at 90% quality jpg.  Rosastegt is 45 KB without resizing--that was the one I had looked at before.

I also just happen to have a webhosting company (since 1995) and my charge for a site like that is 500 DKK per year plus moms.  50 GB bandwidth is no problem these days.

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)