Hej David
Skriver du, at jeg skal ringe samtlige op i mit netværk for at høre om de vil på min liste af modtagere af nyhedsbreve? De har jo tidligere tilkendegivet ved at kontakte mig først, at de er interesseret i min service.
Michael
Hej Michael,
Et godt fif er at se permission marketing (som den slags så fint hedder i branhcen) som en kontrakt eller aftale:
Hvis du tidligere har aftalt med folkene i dit netværk at du må sende dem markedsføring via e-mail, så må du det. Hvis du ikke har indgået en aftale om det, så må du ikke.
Uanset om du tror de er interesseret i din service, at de tidligere har sagt at de gerne vil vide mere og lignende, så kommer det i sidste ende ned til at hvis de klager over at modtage dine mails og du ikke med rimelighed kan dokumentere at de har sagt ja, tak til at modtage lige præcis reklamer via "kanalen" e-mail, så taber du sagen.
Det er sådan at man lovgivningsmæssigt i høj grad skeldner mellem hvilke kanaler markedsføringen kommer igennem. For de forskellige kanaler er der forskellige regler. F.eks. er der ikke så strenge regler på postforsendelser (dvs rigtige breve). Det skyldes at afsenderen har en relativ høj udgift ved at trykke og sende disse og risikoen for misbrug og chikane den vej er ganske lille for modtagerne, da det kræver en hel del penge at sende nok breve til en enkelt modtager til at det er en gene.
Ved e-mail-kanalen er det væsentlig billigere at være til gene overfor modtageren/forbrugeren i og med at det er med at det er relativt meget billigt at sende en mail i forhold til brevpost, samtidig kan tilpas mange e-mails blokkere for at modtageren kan bruge sin e-mail-funktionalitet, da eventuelle reklame-mails kan fylde de fleste mailbokse op hvorefter relevante e-mails bliver afvist. (det skal siges at jeg personligt gerne så samme regler indført for brevpost som der er for e-mails).
Det samme gælder telefon-markedsføring, hvor en telesælger eller en automatisk telefonrobot kan være til stor gene for modtageren.
Derfor har man i grove træk (sådan er lovgivninger ofte) besluttet at det ikke er tilladt at sende e-mails med det formål direkte eller indirekte at sælge noget til modtageren, uden at modtageren har givet tilladelse til dette.
Denne tilladelse kan sagtens være mundtlig, men som afsender står du meget dårlig i en eventuel klagesag på denne måde. Derfor er der mere eller mindre kommet en præcedens i samfundet på at hvis man vil modtage e-mail-markedsføring fra en virksomhed så tilmelder man sig en e-mail-liste, hvorefter man modtager en e-mail med et link man skal klikke på for at bekræfte sin tilmelding og at man er ejeren af e-mail-adressen (også kaldet opt-in). På denne måde sikre man sig bedre imod beskyldninger om spam m.v. da man kan dokumentere at man har en tilmeldingsproces som vanskeliggører misbrug fra afsenderens side og samtidig har man i den forbindelse også ofte et dokumenteret tidspunkt for hvornår modtageren har sagt ja tak til aftalen om at modtage markedsføring (det sidste afhænger selvfølgelig af systemet man benytter).
Rigtig mange har et netværk af mennesker de taler godt med og det kan derfor godt virke omsonst at man skal bede dem om at tilmelde sig på denne måde og man ved jo at de er interesseret og vil aldrig klage over at få bare en lille e-mail. De kan jo hurtigt slette den igen. Det er som regel den tankegang man har først. :) Men set fra et juridisk og kontraktuelt synspunkt så er det kun en selv man snyder ved at løbe risikoen, for skulle det værste ske, så kan man kun være vred på sig selv og betale en eventuel bøde. Det er lidt det samme som at en masse menesker hver dag går over for rødt og det går godt i de fleste tilfælde, men bliver de ramt af en bil, så vil de sjældent møde megen sympati. :-)
Vi ser hos Ubivox (tidligere eBrev) ofte kunder der skal i gang med at sende nyhedsbreve, som sætter sig ned og ringer deres netværk igennem for at "kickstarte" listen. Det har jeg hørt meget positivt om i modsætning til dem der bare har kastet en e-mail afsted først. Det giver for det første et godt indtryk at man spørger først, og dernæst er det en lejlighed for at tage kontakt til kunden/personen og få en mere personlig relation. Tager man juletiden i mente, så er det en glimrende lejlighed til at ønske sit netværk glædelig jul samtidig :-)