Hejsa. Nå, nu er året ved sin slutning, så hvad siger du til, at vi lige bruge lidt tid på at top-tune din kundeservice, så den er klar til et nyt og spændende år. Er du interesseret, så jeg giver jeg dig lige et par super tips på, hvordan du kan forbedre din emailstrategi. Emails er jo helt fantastisk for de kan bruges til at fastholde eksisterende kunder, og kunderne elsker emails.. når de er relevante. Men husk på, at emails skal kun bruges når du ikke kan komme i telefonisk kontakt med kunden!!! De emails de får fra dig er jo relevante, du er jo deres bedste leverandør, ikke sandt ? Mange iværksættere har slet ikke gennemtænkt deres brug af emails, og måske har du heller ikke. Så lad mig lige hjælpe dig i de næste 2 minutter af din dyrebare tid, for du vil opleve et langt større respons fra dine bedste kunder. Du ved jo, at jeg brænder for, at du opnår større succes end dine konkurrenter. Har du overhovedet en strategi med dine emails eller bliver de bare sendt ud lidt tilfældigt ? En emailstrategi bruges til at sikre, at du hele tiden opnår dit formål, med din henvendelse, så du ikke spilder din tid og penge. Giver ovennævnte mening ? Sådan kan en emailstrategi bygges op. Det er super vigtigt for dig, at du forstår, at hver email du sender kan ikke stå alene, dvs. du skal altid sende en opfølgningsemail efter den første du sendte ud. Feks. Kunden sender et spørgsmål, og du svarer, enten svarer kunden tilbage eller du følge op på din egen email for at sikre, at kunden har forstået indholdet i din forige email. Feks. Du sender et tilbud ud, kunden svare tilbage, og du følger op på det kunden svarer tilbage. Som du nok har opdaget nu, er du er hele tiden i kontrol over kommunikationen med kunden. Det er kun passive iværksættere som ikke oplever vækst i deres omsætning! Der findes 2 slags strategier. Den reaktive emailstrategi, hvor kunden henvender sig til dig og du reagere derefter på den. Feks. når kunden lægger sin bestilling eller du får en forespørgelse. Den proaktive emailstrategi, hvor du sender en uopfordret email ud til kunden og kunden reagere derefter. F.eks. når du vil give en eksisterende kunde et fantastisk tilbud. Under hver strategi har du så emailkampagnerne, som du sagtens kan betragte som markedsføringskampagner. En emailkampagne har 1 af 2 målsætninger: S=At kunden betragter det som en excellent kundeservice. B=At kunden skal købe et produkt/ydelse. Nu skal vi identificere, hvornår du kan bruge emails Emails kan f.eks. sendes ud ved : - Bestilling af varer/ydelser (S). - Modtagelse af forespørgelse fra en potentiel kunde (S). - Modtagelse af forespørgelse fra en eksisterende kunde (S). - Uopfordret tilbud til eksisterende kunder (B). - Når du ønsker feedback til videreudvikling af din virksomhed (B). - Højtideligheder (B) - Påmindelse om at kunden skal huske dig (S). - Når du vil hjælpe kunden med at få større udbytte af det købte produkt/ydelse (S). Der er nok en hel del flere som du kan komme i tanke om. Nu skal vi finde frem til indholdet af emails for hver enkel kampagne. Jeg lavet et eksempel på en kampagne, du finder den her, så du selv kan lave resten i dag. God arbejdslyst /Glenn |
Hej Glenn
Super indlæg. Helt sikkert nogle råd, jeg kan bruge i min markedsføring, så tak for det :)
Med venlig hilsen
Iben Louise