Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvis en person skal ud af firmaet

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. May 05
Indlæg ialt: 46
Skrevet kl. 20:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Goddag,

Jeg har sammen med to andre startet et firma, men nu ser det ud til, at én af dem bliver nød til at takke for tiden og trække sig ud af firmaet. Spørgsmålet er så, hvordan gør man det rent juridisk?

Det er et I/S, og vi er somsagt 3 personer i det, vi alle har skrevet under på bl.a. momsregistrering.

Men det er egentlig også det eneste, skal vi bare sende et brev ind med alle vores underskifter som sig at vi nu kun er to i firmaet?

Jeg takker på forhånd for hjælpen
Fra København
Tilmeldt 6. Apr 05
Indlæg ialt: 115
Skrevet kl. 22:36
Er der nogle stridspunkter mellem de involverede?

Tilmeldt 17. May 05
Skrevet kl. 17:38
Der er ikke større uenigheder om det, end at vi alle er enige om at det er den bedste beslutning og derfor er alle også villige til at underskrive eventuelle frasigelses papirer. Hvis det altså er det du tænker på. Jeg mener, man kan vel aldrig være 100% enige, det er vel også forcen ved at være flere.

Kort sagt, ja, vi er enige.
Tilmeldt 17. May 05
Skrevet kl. 17:49
Svaret skulle selvfølgelig have været, nej, der er ingen stridighedspunkter mellem de invoverede.
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:22

Hej Morten,

I skal lige have tungen lige i munden, når én af medejerne skal ud af firmaet. Da I har et interessentskab, vil/bør det stå i jeres interessenskabskontrakt, hvordan I i praksis håndterer denne situation.

Hvis jeres interessenskabskontrakt ikke - i detaljer - beskriver situationen, men I alle tre er enige om, at samarbejdet ikke kan fortsætte, skal I blive enige om en vilkårene for vedkommendes udtræden af I/S''et, dvs. f.eks. salgsprisen for vedkommendes andel af I/S''et, underretning af eksterne leverandører og samarbejdspartnere om, at vedkommende forlader I/S''et (så vedkommende ikke kommer til at hæfte for gæld efter vedkommende har forladt I/S''et), hæftelse for gammel gæld i I/S''et, konkurrencemæssige begrænsninger for den udtrædende interessent, hvis det er relevant etc.

Hvis I ikke er enige om, hvem der skal forlade firmaet, til hvilken pris og under hvilke betingelser dette skal ske, har I et helt andet problem. Der kan blive tale om forskellige løsninger afhængig af hvad ueningheden drejer sig om.

Prøv af finde en mindelig løsning, keep it simple, og sørg for at få alle lavpraktiske forhold og alle detaljer taget i betragning.

Mvh - og god fornøjelse

Karsten 
Tilmeldt 17. May 05
Skrevet kl. 15:53

Tak for svaret...

Vi talte sammen i går, og han forslog selv at forlade firmaet. Vi har nu tænkt os at skrive en kontrakt på hvor mange pct. han får af det næste salg. Så der er ingen komplikationer.

Hvis jeg har forstået dig korrekt, skal vi lige informere alle samarbejdspartnere, og folk som vi har købt varer/ydelser af, at han nu forlader firmaet. Vi skal vel også skrive ham ud af firmaet, hvad angår vores momsregistrering hos Told & Skat?

Og igen, jeg takker inderligt for dine gode svar
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:16

Kære Morten,

Det lyder godt, at I har en fælles forståelse for, at jeres samarbejde må ophøre. Nu mangler I så bare at få ”lukket posen”, og få jeres økonomiske mellemværende afsluttet på en ordentlig måde.

Dvs. I skal overtage hans andel af firmaet (pas på skatten for jer alle) og betale for den – hvis den er noget værd, ellers skal han vel betale for at slippe ud af selskabet? Og I skal orientere alle relevante offentlige myndigheder, samt orientere samarbejdspartnere og leverandører – hans interesse er, at han slipper for at hæfte for fremtidig gæld, og jeres interesse er, at han ikke længere kan forpligte I/S’et.

Dvs. I har et ”mindre” økonomisk mellemværende, der skal gøres op. Men sådan er det jo. Det lyder jo som om I alle tre er klar over, at der skal findes en fornuftig.

God fornøjelse med opgaven.

Karsten

PS: Du er selvfølgeligt velkommen til at vende tilbage, hvis du har yderligere spørgsmål eller bemærkninger.

Med venlig hilsen

Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 1129
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 16:13
Ja han skal frigøres i forhold til T&S. Han skal frigøres for sin hæftelse, og i skal opgøre hans tilgodehavende (kapitalkonto) i selskabet. Når der bliver skrevet pas på med skatten af min advokatkollega, skal I tage det meget alvorligt. Tjek med jeres revisor - ellers kan det blive dyrt. Det er tillige afgørende når I køber hans Ideelle andel (som det kaldes) om det I så køber er inventarandele eller goddwill andele. Er du i tvivl så ring for en uforbindende snak.
Tilmeldt 14. Oct 05
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 16:30
Tilmeldt 17. May 05
Skrevet kl. 17:25
Jeg takker for de mange input, det har været til virkelig stor hjælp.

Tak
Side 1 ud af 1 (10 indlæg)