Alle de billeder? Al den tekst? Kigger vi på den samme hjemmeside? Billederne ved jeg ikke hvad koster. Så mange er der bare heller ikke af dem. Jeg kan se fire fotografier på forsiden, et billede af en computer, en knap og et billede af de fire medlemmer af organisationen. Mht. tekster så tænker jeg ikke nødvendigvis i volumen, men i kvalitet. Jeg mener ikke der er nogen sammenhæng mellem den betalte pris og så den vare, der er blevet leveret. Det kan vi diskutere fra nu af og til solen går ned. Jeg elsker at skrive - jeg tilbyder faktisk ofte iværksættere, at skrive for dem gratis. Hvis de vælger ikke at bruge mine tekster, så er det sådan. Jeg tager kun penge for noget, hvis kunderne finder det skaber værdi nok til, at de har lyst til at betale for det. Men så igen, tekstforfatteriet er heller ikke min levevej. Jeg har ingen forretning der afhænger af, om jeg synes prisen er rimelig eller ej. |
BZR:Kvalitetsmæssigt synes jeg ikke der er nogen forskel, hvis man sammenligner enkelte tekster
Nu skriver du selv, BZR, at du ikke skal drive forretning på at skrive tekster. Du giver - muligvis ufrivilligt - et eksempel på forskellen på professionel tekst og "tilfældig tekst".
Når man ikke arbejde professionelt med tekst, kan det være vanskeligt at se forskellen, og det er faktisk ét af de problemer, vi tumler med som professionelle tekstforfattere. Vi, der arbejder professionelt og seriøst med tekst, træffer bevidste valg og fravalg. Hotelsystemet har valgt en ret agressiv og postulerende stil i overskrifterne og en ret grundig og uddybende stil i brødteksten. Andre ville have valgt en blødere linje hele vejen igennem, men det er tydeligt, at der er truffet bevidste valg - formentlig i samarbejde med kunden - eller i hvert fald som udtryk for forståelse af kundens ønsker.
Om de to teksttyper.
Hotelsystemet:
100% korrekt dansk sprog, grammatik og tegnsætning.
Parfumeteksterne:
Mangler korrektur.
Hotelteksten:
Er sammenhængende og ensartet i sprogniveau og sætningslængde.
Parfumeteksten:
Har meget varieret sætningslængde, hvilket formentlig ikke er et bevidst valg. Det er nærmere udtryk for, at for megen information ønskes præsenteret på for lidt plads.
Hotelteksten:
Kreativ. Der er f.eks. opfundet et helt nyt ord "hotelbooster", som optræder sammen med en punchline om, at man booster salg og service.
Parfumeteksten:
Har i høj grad fokus på parfumesiden selv.
Hotelteksten:
Har i høj grad fokus på kundens behov.
Parfumesiden:
Ligner en standard webshop (det er ikke sikkert, at den er det, men der er ikke megen individualitet i den)
Hotelsiden:
Fremstår som et individuelt, gennemtænkt stykke arbejde med bevidst sammenhæng mellem tekst, grafiske elementer og interaktive muligheder.
Når det er sagt, kan jeg selvfølgelig sagtens finde ting på hotelsiden, som ville have været anderledes med mig som tekstforfatter. Det er ikke nødvendigvis tekstforfatterens "skyld" - det er et udtryk for den synergi, der er opstået mellem kundens ideer og de kreatives udførelse.
Jeg kan sagtens se, hvor de timer, der retfærdiggør en pris på 100 kilo, er brugt.
Om de 100.000 kr. så er udtryk for sidens egentlige værdi, kommer an på mange ting - først og fremmest om det lykkes at sælge nogle hotelsystemer.
Men en Wordpressblog med titleline "Hello World" og en fejlkommateret tekst som "Vi vil helt vildt geren sælge en masse hotelsystemer så skynd dig lige at slå vores nummer op i telefonbogen og ring til os så vi kan sælge noget til dig i en fart," der ville kunne laves for ca. 150 kr. ville bestemt ikke signalere, at der er tale om et professionelt system, som man kan overlade styringen af en millionomsætning i serviceerhverv til.
- eller med andre ord: Et professionelt udtryk kræver professionel bistand.
mvh Hans