Jeg blev idag introduceret til wix.com, som er et flash baseret cms system. Systemet gør det muligt for brugeren at designe hjemmesider på ganske kort tid. Systemet har mange gode features, og man kan faktisk lave nogle rigtige flotte sider....MEN....de forskellige sider bliver gemt som flash-sider, og det er så her min SEO-lampe begynder at blinke. for google kan da ikke læse flash...eller kan den?
Siderne bliver som sagt gemt som flash-filer, men alle tekster er et lag for sig selv på selve siden. (her er et eksempel: http://www.uniqconsult.dk/)
Da flash i langt tid har været "totalt forbudt" mht. seo, undre jeg mig stadig lidt over dette emne.
Det kunne derfor være spændende at høre jeres mening omkring brugen af dette medie - specielt af wix.com
Der er ikke rigtig noget vigtigt nyt i forhold til Flash og SEO. Hvis du laver et website i ren Flash, så er du fucket i forhold til din SEO. Sådan er det bare. Så vælger du det, så glem alt om søgemaskiner og køb nogle TV reklamer i stedet for :)
Som jeg umiddelbart ser det så er siden www.uniqconsult.dk ikke helt umulig at mht. til SEO. Selve teksten står faktisk i kildekoden og ikke kun i flash-filen.
Men når det er sagt så er der vist heller ikke mere at komme efter. Hvis man går op i SEO vil jeg bestemt ikke anbefale denne løsning. Der er brugt en mængde kode som Google og de andre søgemaskiner skal tygge sig igennem. Det værste er nok at det er samme title-tag der går igen på alle sider. Der bliver heller ikke brugt overskrifter i koden.
Flash er noget skidt! Selvom at google prøver at blive bedre til at indexere flashsiderne, er det stadig noget man skal holde sig væk fra, hvis man vil opnå gode resultater...
Bruger du 25.000 kr på SEO i en flashløsning - hvorimod et tilsvarende firma bruger det samme på en html / php / asp osv. løsning, vil det firma der ikke bruger flash få langt bedre resultater på seo-kanten!
Wordpress er også nemt at bruge som CMS, og med et flot design kan det også se lækkert ud - du drømmer ikke hvor mange gange mere effektivt det er end et flash-cms!