Både adlibris.com og g.dk og saxo.com (en anden af de store danske internetboghandler) har valgt at vise hele teksten, så google kan læse det hele (den spider-tester jeg plejer at bruge kunne i hvert fald fint finde al teksten).
Mit forslag ville være at starte med at klippe noget af teksten ud, og vise resten med via et javascript - sådan som andre har foreslået.
Den største udfordring i det vil nok være at finde eller lave en funktion, som finder et godt sted at klippe teksten - sådan at teksten stadig giver mening.
Hvis det ikke giver gode placeringer, så bør du overveje at lade google se hele teksten - for det er jo trods alt det de etablerede erfarne folk har gjort.
En anden mulighed var at se på hvornår de andre henter deres data fra Boghandlerforeningen. Og så forsøge at opdatere før de gør - og derved vil det være alle de andre der får DC på alle de nye bøger.
I dataleverancen kommer der en ready-fil, når det hele er klar (det gjorde der i hvert fald da jeg oprindeligt lavede systemet).
Hvis du (eller din teknikker, eller jeg) sætter jeres opdateringsjob til at stå og kigge efter den fra et bestemt tidspunkt, og så henter filen med nye bøger så snart den er klar - så kan i være først med den nye bøger.
Det kan eventuelt trimmes endnu mere ved at kigge på hvornår de enkelte filer dukker op på Boghandlerforeningens server. Hvis de dannes direkte på FTP-serveren, så kan man måske finde frem til hvilken fil der dannes lige efter den med de nye bøger - og hente de nye så snart den dannes.
Det kræver nok lidt research nogle tidlige morgener, når dataene dukker op.....
Bagefter kan i så hente opdateringerne til de eksisterende bøger. De opdateringer er selvfølgelig også vigtige at være først med, men ikke så vigtige som de nye bøger - efter min mening.
I sidste ende er det selvfølgelig et spørgsmål om hvornår google kommer forbi din side, og hvornår de kommer forbi de andre internetboghandler - men måske kan man trimme lidt på det med noget sitemap eller lign.
Som sagt har jeg lavet det oprindelige system til dataleverancen fra Boghandlerforeningen, og desuden en masse andre websites i bogbranchen. Så hvis i har tekniske spørgsmål eller idéer i har brug for at prøve af, så bare skriv eller ring til mig.