som CS Logistics så rigtigt skriver, så er det ret væsentligt i denne sammenhæng hvilken leveringsbetingelse der er aftalt mellem din leverandør og dig, da disse også regulere hvor risikoen overgår.
Så hvis du i første omgang, finder ud af hvilken leveringsbetingelse der er aftalt, så skal vi efterfølgende gerne prøve at hjælpe dig lidt videre. Du skal dog også være opmærksom på, at fragtfører netop har begrænset erstatningsansvar, og såfremt du bærer risikoen på det tidspunkt skaden sker og IKKE har tegnet transportforsikring, er der sandsynligvis ikke fuld erstatning at hente. Men, dette er naturligvis også afhængig af vægt og lignende for godset.
En opfordring til dig fremadrettet, er at tegne en transportforsikring hos et anerkendt forsikringsselskab. I tilfælde af transportskader, skal du så anmelde skaden til dit forsikringsselskab, hvor disse så tager et eventuelt slagsmål med transportøren.
Anders A - der professionelt beskæftiger sig med export søfragt...
Er virkelig glad for hjælpen herinde, det lyder som en god idé, vil prøve at ringe til mit forsikringsselskab og høre dem ad.
Det eneste jeg har krævet fra Schenker er blot at komme med et udspil, men det er jo ikke fordi de på noget tidspunkt har tilbudt 10 kr. eller lign...
Vores branche er vist ikke organiseret nok til at have ligefrem leveringsbetingelser, men altså leverandøren har i dette tilfælde stået for transport, jeg har betalt ham for fragten og han har så bestilt/betalt Schenker England så vidt jeg kan forstå, han spurgte mig i sin tid om jeg ville tegne en ekstra forsikring, det takkede jeg nej til da jeg i de 4 år vi har solgt disse produkter aldrig har oplevet et problem som dette ikke blive løst.... men jeg er da blevet klogere.
På faktura står der: All damage or shortages must be reported to us within 24hrs of receipt Title to the goods remains the property of SRB Power ltd until paid for in full
Som jeg læser dit, så kan du ikke vide hvem der har påkørt kassen (du antager at det er speditøren, men det kan du ikke vide). Derfor skal din klage gå til leverendøren at varen, om at varen er beskadet og gør dit krav overfor dem om levering af en ny vare. Leverendøren skal derefter gør krav overfor speditøren. Din leverendør har dokumentation for at varen var hel da den blev afhentet af speditøren og med din fragt seddel med bevis på at den er ødelagt ved modtagelsen, kan din leverendør stille krav overfor speditøren.
som jeg læser dette, så vil jeg måske også mere at du burde gå til din leverandør. Da han har købt og betalt fragten vil konsensus som regel være, at han også bærer risikoen, selvom dette ikke ligger en aftale om dette...
At han efterfølgende afregner fragten videre til dig, er i denne sammenhæng ikke relevant i min optik.
Anders A - der professionelt beskæftiger sig med export søfragt...
Beklager alle stave/skrive fejl er bare så sur og skuffet over Schenker.... totalt :o(
Hvordan kan du være sur på dem? Hvis du/I ik har forsikret jeres forsendelse, så er og bliver det da jeres problem. Om det så er dig eller din leverandør, som hænger på den, det ved du bedst selv. Men hvis du har frabedt forsikring på forsendelserne, for at spare nogle småpenge, så er det her dyre lærepenge til, hvordan det ik skal foregå i fremtiden. Lidt trist at et fragtfirma skal hænges sådan ud, fordi I ik selv sørger for at have styr på tingene eller have klare linier angående fragten!
som jeg læser dette, så vil jeg måske også mere at du burde gå til din leverandør. Da han har købt og betalt fragten vil konsensus som regel være, at han også bærer risikoen, selvom dette ikke ligger en aftale om dette...
At han efterfølgende afregner fragten videre til dig, er i denne sammenhæng ikke relevant i min optik.
Så simpelt er det jo ik. Det hele afhænger af, hvordan aftalen er mellem trådstarter og leverandøren. Hvis trådstarter har bedt leverandøren om at arrangere fragten, fordi det er billigst, så er leverandøren jo ik ansvarlig. Så har de jo blot ydet en extra service, så deres kunde kunne spare nogle penge. Har leverandøren tværtimod selv varetaget fragten, så er det en anden sag.
Det er stortset altid billigere for danske firmaer, at lade deres udenlandske leverandører fixe fragten, da danske fragtfirmaer er meget dyre i forhold til. Så det afhænger jo af hvordan sådan en aftale skrues sammen...
De har påkørt mit produkt med en GAFFELTRUCK og selv erkendt det, men vil blot ikke dække, er det kun mig der ser det som et problem???
jeg har fuld forståelse for hvis der er skader på produktet under normal håndtering, det var en chance jeg tog, men jeg kan jo ikke sørge for ting kan holde til påkørsler med så tunge maskiner?????
Det er stortset altid billigere for danske firmaer, at lade deres udenlandske leverandører fixe fragten, da danske fragtfirmaer er meget dyre i forhold til. Så det afhænger jo af hvordan sådan en aftale skrues sammen...
Det er nu langt fra altid korrekt det du skriver. Denne tråd viser jo hvor vanskeligt det kan være at have med udenlanske firmaer at gøre, det er jo lagt lettere at klage over eller føre sag mod en danske speditør.
Du står i en virkelig dum situation, men det du skulle have gjort var at du skulle have nægtet at modtage varen, da den var beskadiget på denne måde sikre du dig at du ikke står med varen og at sagen køre. Arbejder selv i et fragt firma, og den kloge nare den mindre kloge. For nogen firmaer er så griske virkelig griske, og vil ikke erstatte noget som helst. Det er noget med at en alm fly std forsikring som de fleste har på deres forsendelser giver 14 kroner per kg du sender. Så ergo sender du 100 kg får du 1400 kroner hvis noget går i stykker. hvilket er IKKE en skid. Så ALTID forsikre dig.
Forstår godt din frustration over denne uheldige episode, som ser ud til at have udviklet sig til en krigtig edelig sag.
Men når du siger at "de selv har erkendt" at have beskadiget varen, er det nok meget vigtigt at vide i hvilket led der er sket. Altså, hvilken af deres medarbejdere har "erkendt det" og på hvilken måde. Har du det f.eks. på skrift? (Jo,jo, på fragtsedlen fra den gang du modtog varen, men det er i den virkelige verden ikke sikkert det har nogen større virkning. Især ikke hvis varen ikke er tilstrækkelig tforsikret under transporten. Jura og moral hænger som bekendt ikke altid så skidegodt sammen).
Hvis det var mig, ville jeg nok vælge at acceptere de dyre lærepenge. Ved godt det kan være svært at gå imod sine principper, især når det samtidig koster en selv en del penge, men du skal nok i denne situation overveje hvor meget det vil koste dig hvis den tyske leverandør mister tilliden til dig? Er kampen virkelig værd at fortsætte? Nogle herinde foreslår advokathjælp, men er det udgiften værd? Der er stadigvæk en reel risiko for at du ikke får noget ud af det, og så er tabet måske fordoblet. Nogle gange er det bare vigtigere at komme videre...