Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Schenker - Snyder mig?? Hjælp :o(

Side 3 ud af 4 (32 indlæg)
Fra Flensburg
Tilmeldt 22. Jan 09
Indlæg ialt: 414
Skrevet kl. 02:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej jeg sender lige et link omkring frankaturer:

http://www.firstmarine.dk/?p=1&download=115

Download den og der står helt klar hvor ansvaret skilles og samtidig har Schenker fuldstædig ret i det de gør - de arbejder efter NSAB 2000 samt CMR reglerne og det er dem som man altid handler efter når man laver international transport og faktisk også ved postforsendelser efterhånden. Desuden er der en grund til at man bør tegne ekstra vareforsikring når man har varer som koster over 8,33 SDR pr. kg.  - for ellers står den som bestiler og betaler for fragten med en unødvendig risiko.. Det koster minimalt at tegne vareforsikring. så godt råd - brug pengene på det og minimer en risiko..

Men i dette tilfælde bære sælger risikoen.. og derved må han også erstatte for varen. og hvis han ikke gør det må jeg sige at han ikke er sin opgave voksen som sælger... Men igen et god råd få skrevet sådan noget ind i en handelskontrakt. - SÅ er man over sådan nogle problemer som du uheldigvis er løbet ind i..

Men omkring Schenkers handlemåde - det er dybt professionel det de gør, da de holder snot for sig og så videre... - man kan ikke blande transportopgaver sammen - kun i det tilfælde at de gør inkasso mod dine varer, hvis du ikke betaler dine regninger, igen i flg. NSAB.

Det er bare et godt råd.

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15050
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 07:22

Ravn:

Fashion-Seller:
Det er stortset altid billigere for danske firmaer, at lade deres udenlandske leverandører fixe fragten, da danske fragtfirmaer er meget dyre i forhold til. Så det afhænger jo af hvordan sådan en aftale skrues sammen... 

Det er nu langt fra altid korrekt det du skriver. Denne tråd viser jo hvor vanskeligt det kan være at have med udenlanske firmaer at gøre, det  er jo lagt lettere at klage over eller føre sag mod en danske speditør.

Tjoo men når der ik er tegnet forsikring, så er der jo ik så meget at klage over. Prøv at sende et maxibrev med 6000 kr i og det bliver væk. Om du så råber og skriger, så dækker PostDanmark det ik. Havde du sendt som pakke eller værdibrev, så havde du fået dine penge.

Så at stille det så simpelt op, er måske ik helt fair. Der er lavet mange fejl og misforståelser i trådstarters forsendelse, og så bliver det sku svært, uanset om firmaet ligger i DK, DE, UK, USA eller what ever!

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12856
Skrevet kl. 15:00

Fashion-Seller:

Tjoo men når der ik er tegnet forsikring, så er der jo ik så meget at klage over. Prøv at sende et maxibrev med 6000 kr i og det bliver væk. Om du så råber og skriger, så dækker PostDanmark det ik. Havde du sendt som pakke eller værdibrev, så havde du fået dine penge.

havde du sendt 6000 kr i ne  pakke havde du ikke fået en øre da man ikke må sende kontanter,  Husk iøvrigt på at Post  Danmark kun erstatter din indkøbsspris  for varen op til en vis max grænse.

Havde trådstarteren brugt et dansk speditør firma havde han da i det mindste fået lidt erstatning iht. CMR loven.

Mvh

Ravn

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15050
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 15:39

Ravn:

Fashion-Seller:

havde du  sendt 6000 kr i ne  pakke havde du ikke fået en øre da man ikke må sende kontanter,  Husk iøvrigt på at Post  Danmark kun erstatter din indkøbsspris  for varen op til en vis max grænse.

Havde trådstarteren brugt et dansk speditør firma havde han da i det mindste fået lidt erstatning iht. CMR loven.

Skrivefejl, mente selvfølgelig en værdi på 6000 kr. Og ja de dækker ved pakke op til 4000 kr? tror jeg det er, men du kan jo værdiforsikre det for resten.

Tilmeldt 4. Feb 08
Indlæg ialt: 1318
Fra  Kirstens Quilt Skrevet kl. 22:33

vierhurtigst:

Eftersom det er din leverandør der har bestilt transporten er det også ham der skal rejse krav mod transportøren,

Det kommer da an på handelsbetingelsersne. INCO-terms beskriver meget præcist, hvem der bærer risikoen, hvem der har ansvaret for dokumenter mv.

Kirsten www.kirstensquiltshop.dk

Fra Klim Kobakke
Tilmeldt 29. Mar 09
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 23:42

Nu er jeg selv vognmand, og lige så længe godset er i min varetægt er det mit ansvar, ergo, går noget i stykker er det mig der skal erstatte..

Har selv kørt for Schenker, og dengang henviste de til CMR-Loven, jfr. lov af 10. marts 1965 om fragtaftaler ved internationale transporter..

Det er denne lov der begrænser ansvaret til 8,33 pr. kg..

Og ja, er afsender der skal gå videre til transportøren med erstatningskravet..

Hvis der er nogen der seriøst mener Schenker ikke skal erstatte det ødelagte gods, vil jeg have fat i Tryg mandag morgen og have mine forsikringer afmeldt, vil ikke betale for noget jeg ikke skal bruge i tilfælde af jeg ødelægger godset under af eller pålæsning.!

Tilmeldt 4. Feb 08
Indlæg ialt: 1318
Fra  Kirstens Quilt Skrevet kl. 08:08

Det er rigtigt, at du har et fragtføreransvar. Til gengæld er 8,33 kr/kg jo ikke ret meget - hvor mange har gods, der kan erstattes fuldt ud for det beløb?

Derfor er det vigtigt, at man - som importør - forholder sig til til handelsebetingelser og sørger for selv at tegne forsikringer i nødvendigt omfang for sine transporter. En skade, som den omtalte ville jeg bare anmelde til mit transportforsikringsselskab, og så sørger de for at opkræve evt. erstatning hos transportøren.

Kirsten www.kirstensquiltshop.dk

Fra København
Tilmeldt 25. Aug 09
Indlæg ialt: 109
Skrevet kl. 08:43

For lige at udrede misforståelser, så opgøres erstatningpligten i SDR (special drawing rights). Dette er et vejet gennemsnit af US Dollars, Engelske Pund, Euro og Japanske Yen. Hér til morgen står 1 SDR i DKK 8,0038.

Anders A - der professionelt beskæftiger sig med export søfragt...

Fra Ølgod
Tilmeldt 28. Aug 06
Indlæg ialt: 92
Fra  Astina.dk A/S Skrevet kl. 08:57

birgisson:

Forstår godt din frustration over denne uheldige episode, som ser ud til at have udviklet sig til en krigtig edelig sag.

Men når du siger at "de selv har erkendt" at have beskadiget varen, er det nok meget vigtigt at vide i hvilket led der er sket.  Altså, hvilken af deres medarbejdere har "erkendt det" og på hvilken måde.  Har du det f.eks. på skrift? (Jo,jo, på fragtsedlen fra den gang du modtog varen, men det er i den virkelige verden ikke sikkert det har nogen større virkning.  Især ikke hvis varen ikke er tilstrækkelig tforsikret under transporten.  Jura og moral hænger som bekendt ikke altid så skidegodt sammen).

Hvis det var mig, ville jeg nok vælge at acceptere de dyre lærepenge.  Ved godt det kan være svært at gå imod sine principper, især når det samtidig koster en selv en del penge, men du skal nok i denne situation overveje hvor meget det vil koste dig hvis den tyske leverandør mister tilliden til dig?  Er kampen virkelig værd at fortsætte?  Nogle herinde foreslår advokathjælp, men er det udgiften værd?  Der er stadigvæk en reel risiko for at du ikke får noget ud af det, og så er tabet måske fordoblet.  Nogle gange er det bare vigtigere at komme videre...

Jeg er lige præcis på den side af bogen... det der bare irriterer mig er at de ikke gider forsøge hjælpe, problemet er min leverandør siger Schenker england blot afviser den, derfor syntes jeg godt jeg kan forlange Schenker DK forsøger at skubbe til dem og komme videre... fragtmanden der leverede (transportgruppen) stod jo selv at sagde den var blevet påkørt...

Jeg er helt med på jeg ikke kan få hjelmen erstattet og har jeg aldrig forlangt, det er mere princippet i at de aldrig på noget tidspunkt har tilbudt mig 2 kr. i erstatning for en skade som er så åbenlys og de selv har erkendt (chaufføren ihvertfald) det er DET der bringer mit pis i kog, havde de sagde jamen jvf. CMR kan vi dække 87 DKK... så har de givet mig et svar, at holde mig for nar er pisse irriterende og uproffesionelt i mine øjne, vi har da haft mange andre skader tilsvarende hvor der altid er fundet en løsning (hovedsageligt Danske Fragtmænd, DSV osv.) så jeg syntes bare det her er total uprofessionelt, det eneste jeg forlanger er AFKLARING.. hvad det så end må være...

astina.dk alt i styling unikt biludstyr

Fra Flensburg
Tilmeldt 22. Jan 09
Indlæg ialt: 414
Skrevet kl. 17:07

Hej Kirsten det er ikke 8,33 kr pr kg men i stedet 8,33 sdr pr. kilo - svarende til 66,24 kr. pr. kilo - lidt af en forskel - men stadig ikke mange penge når vi taler om 5 eller 10 kg..

Det er rigtigt at man bør tegne en transportforsikring, men det er de færeste som kender til det.. og derfor et råd - tegn altid en forsikring, vi taler om små beløb i forhold til besværet og ærgelser efterfølgende.

Jesper

Side 3 ud af 4 (32 indlæg)