Som i ved, så knokler vi løs med Amino Freelancer. Hver dag kommer der nye rettelser og forbedringer og servicen syntes jeg faktisk er noget af det bedste vi har lavet. Der kommer fede nye jobs på hver dag og der er næsten 700 freelancere tilknyttet, så vi leverer en møj stor værdi for alle parter.
Jeg må erkende at jeg faktisk ikke har gjort mig de store tanker vedr. hvordan vi skal tjene penge på den. Lige nu får vi lidt ind på bannere og en smule på Amino Plus, men det er selvfølgelig slet ikke nok i forhold til den investering vi har lavet og fortsat kommer til at lave og dertil vil vi gerne markedsføre den på andre medier, for at sætte endnu mere fut i den.
Jeg har nogle ideer til hvordan vi kan gøre det, men jeg vil også gerne høre jeres forslag. Hvordan kan man tjene penge på at give folk jobs og hjælpe andre til at få dem lavet?
Jeg har brugt freelance to gange nu, og ja, det er en fedt stykke værktøj i har lanceret.
De freelancere der ligger bud ind, kunne selvfølgelig få forbedret annoncerings muligheder samt mail notis når der kommer nye jobs, lidt ala plus medlemskabet.... men en anden interessant indgangsvinkel, kunne være at låse for mulige bud der kommer ind per opgave.
Lad os sige jeg opretter en opgave på produktion af 5 bannere. Som standard er det måske kun muligt at 2-3 freelancere byder på opgaven, men for X antal kroner, kan jeg få alle til at byde på opgaven.
Det nemmeste ville jo klart være at lade enten folk betale et fast gebyr for oprettelse som freelancere eller oprettelse af opgaver, men det ville jo begrænse mængden af freelancere såvel som potentielle kunder der ville anvende servicen. Alternativt kunne man tage et fast gebyr fra en freelancerpr. opgave de vinder, men mit indtryk er at opgavestørrelserne er meget forskellige så det ville nok også være en kedelig model.
Jeg har selv et site hvor jeg kobler potentielle købere af en bestemt service sammen med leverandører, her er brugen af servicen gratis for begge parter og leverandørerne betaler kun i tilfælde af at de vinder en kontrakt. Her betaler de så 10% af kontraktens værdi, hvilket gør alle parter glade - jeg scorer en god sjat når det er en stor handel, leverandørerne får kunder de ellers ikke ville have fået og kunderne får mulighed for nemt at gratis at indhente tilbud fra leverandører. Det mest bøvlede ved modellen er at der er en del administrativt arbejde forbundet med den hvis ikke man stoler blindt på leverandørerne, og her ud over findes der nogle leverandører der ikke har en høj nok dækningsgrad til at de vil betale f.eks. 10% i kommission for nye kunder.
Så vidt jeg ved fungerer de fleste lignende freelancer-sider (f.eks. RentACoder) på lignende måder, hvor leverandøren betaler X% af opgavens værdi til sitet.
Man kunne jo gøre det muligt at få lagt lidt reklame for sig selv ind i relevante kategorier, sådan at når en virksomhed vil oprette en ny opgave så bliver de samtidig præsenteret for en eller flere mulige leverandører.
En anden oplagt mulighed er at tage betaling for at kunne oprette en opgave.
Jeg er derimod ikke så vild med ideen om at tage betaling for at byde på opgaver, det kan hurtigt komme til at føles som om man smider penge ud af vinduet, når man har budt på et par stykker og ikke fået nogen jobs ud af det.
Apropos andre medier glæder jeg mig til i finder på noget der. Ligenu opdager jeg kun at der er kommet nye annoncer, når nogen (læs Thorborg) råber op om det på Twitter ;-)
I kunne lave en model der var gratis og en med udvidet portfolie
Den med udviddet portfolie kunne så koste penge. Her skulle det være muligt at lægge allerede udførte opgaver ind, så dem der står og skal bruge en arbejdskraft, hurtigt ved en søgning, f.eks. kunne se alle dem der havde billeder af deres arbejde inden for en bestemt gren, f.eks, visitkort kom frem. På den måde ville den der havde en opgave der skulle udføres, kunne sammenligne fakta og vælge den der passede bedst til opgaven efter deres smag.
Ligeledes kunne man også lave en prissøgen på emner, så freelancerne kunne prisfatsætte f.eks. hvad et logo kostede at lavede, idet det er individuelt, hvilket motiv folk har, når de søger folk til en opgave. Nogen priotere pris frem for design og omvendt.
Jeg ville nok tilbyde nogle pakkeløsninger, hvor man som freelancer kunne købe reklamer for sig selv, helt op til bannereklamer i toppen. I tilknytning hertil skulle konceptet bygge på en form for succesgebyr hvis størrelse kunne gradueres efter hvor megen reklameplads man tilkøber sig.
Man kunne evt tage x antal kroner for medlemskab/adgang til Amino Freelancer pr måned, og evt have mulighed for at købe års-medlemskab med x%rabat.
Alternativt blot et engangsbeløb for tilmelding..
Derudover kunne man give alle ikke-medlemmer mulighed for at se opgaverne på Freelancer. Men således at de ikke kan se udbyders kontaktoplysninger, og ikke kan byde ind på opgaver.
En freelancer kan således vælge først at købe adgang når personen har spottet en eller flere opgaver han/hun gerne vil byde ind på
@Boysen, tak for rosen. En sjov tanke, den har jeg ikke tænkt over. Kreativt :-)
@Sune, det er også den model jeg har tænkt over, men hvordan den lige skal fungere i praksis har jeg lidt problemer med. Så del endelig viden fra dit setup, evt.på mail.
@Jacob, det er lidt det vi gør med Amino Plus, der får Amino Plus medlemmer langt mere synlighed. Betaling for udbud af opgaver er jeg ikke vild med dog, det vil begrænse antallet og det vil være synd. Mht. markedsføring, så kører vi pt. lidt forsigtigt på Google, men det giver ikke så meget. Men vores SEO rykker!
@Herg, tjaaa, måske kan ideen bruges med nogle twists..
@Hulahoppigen, spændende ide tak! Lidt af det bruger vi til Amino Plus medlemmer, men jeg tænker over det.
@Dyrebilen, spændende ide med bannere. Når du siger succesgebyr, tænker du på betaling for vundne opgaver?
andre steder tager man enten procenter af ordrens pris, eller det koster penge at købe kontakinformationerne. Men jeg er enig med de andre i at det der skiller Amino ud fra flokken er jo netop at alt er tilgængeligt - men man kan købe sig til lidt ekstra via plus. Det er et koncept jeg personligt godt kan lide og gerne betaler for. En yderligere mulighed kunne være at annoncører af jobs og freelancere kunne købe sig til en bedre position, en større fremhævelse af deres job.
En ting jeg godt kunne tænke mig at se som plusmedlem er muligheden for at sortere på pris på job-tilbud-mails - jeg har flere gange modtaget mails om "nyt job" - og når jeg så kigger ind så er det en der vil have lavet et logo for 2-500 kr - og det føler jeg er spild af tid. Så en løsning til at sætte en min. beløb op - ELLER bare at få lidt info om jobbet med i mailen, det ville være fantastisk. :)