Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

fortsat god dag do/don't

Side 1 ud af 3 (21 indlæg)
Fra Aalborg
Tilmeldt 15. Jan 09
Indlæg ialt: 857
Fra  Lejenspand.dk Skrevet kl. 13:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg har en lille diskussion med en veninde om hvor vidt man må sige "fortsat god dag" hvis du ikke i forvejen kender personens dag. 

Min veninde mener at man kun bør sige "fortsat god dag" hvis du har været sammen med denne person, længe nok til at vide om det rent faktisk har været en god dag samt at det er en meget dum idé at sige det hvis du ikke ved det. 

Jeg mener derimod at man sagtens kan slutte f.eks. alle sine mails af med "fortsat god dag" eller når en af mine kunder afhenter en bil og så i stedet for at sige farvel så bruger jeg "fortsat god dag"

Bør/bør man ikke bruge denne sætning og hvad kunne man sige som alternativ for at lukke en samtale?

I ønskes en god dag og en dejlig omsætning ;)

Med Venlig Hilsen

Jonas/siv

Fra København S
Tilmeldt 9. May 09
Indlæg ialt: 282
Skrevet kl. 13:52

Det kan man da sagtens, lyder til at i ikke har så meget at snakke om :D

Men man kan også sige: "Hav en god dag".. Folk tager det ikke ilde op.

Altid en ny ide!

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:54

Jeg mener ikke man bør bruge "fortsat god dag". Hver gang jeg hører det tænker jeg "tænk hvis personens mor eller lignende lige er død".

Jeg finder det meget bedre at sige "ha en god dag", i min verden bør man ikke bruge fortsat.

Fra Hillerød
Tilmeldt 9. Nov 07
Indlæg ialt: 2846
Skrevet kl. 13:54

En "fortsat god dag" hilsen signalerer overskud og godt humør. Hvis man tager dårligt imod sådan en, har man virkelig haft en dårlig dag. (og så er det nok ikke din hilsen, der ødelægger dagen).

Hvis det ligger dig mest naturligt at sige "fortsat god dag", så bliv ved med det. Alternativt kan du hugge Thorborgs "Ha' en super dag"  - men der skal man nok være en bestemt type person, før det falder helt naturligt Smile

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 13:55

Jeg hader personligt folk der siger "Hav en fortsat god dag" i telefonen.

Det bedste eksempel var da jeg blev ringet op efter jeg lige havde været til begravelse af et nært familiemedlem, hvor jeg blev ønsket en "fortsat god dag" af en sælger i den anden ende af røret.

Der kom jeg til at kommentere at jeg lige havde været til begravelse og på ingen måde mente at det havde været en god dag indtil da.

Og så ønskede jeg ham en god dag. Smile

Jeg kan forestille mig at han har ændret sit ordvalg ved de efterfølgende opkald han har lavet.

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 13:57

Jeg bliver voldsomt irriteret, når folk siger "ha' en fortsat god dag" til mig.

Jeg kan lige gå med til det i en situation, som din veninde beskriver.

Hvad er der galt med farvel; farvel og tak; ha' det nu rigtig godt? - eller måske noget helt nyt (som ikke er inspireret fra det engelske)?

Hilsen Birte

Tilmeldt 3. Nov 09
Indlæg ialt: 79
Skrevet kl. 13:59

Jeg arbejdede på et tidspunkt i en tøjforretning, hvor jeg med et smil altid sagde "Fortsat god dag" når jeg havde afsluttet noget med en kunde. Det var der ret mange der fik ondt i røven over, og begyndte at belærer mig om, at sådan skulle jeg ikke sige fremover.

Ja, mennesker er forskellige, og alt jeg ville var jo egentlig bare at sige "farvel" på en pæn måde, men gik så over til "Ha' en god dag" istedet - Selvom "Fortsat god dag" ligger bedre i min mund :)

Fra Hillerød
Tilmeldt 9. Nov 07
Indlæg ialt: 2846
Skrevet kl. 14:05
Gennemsnit 4,5 stjerner givet af 2 person

Hm, når det generer så mange blandt det rare Amino-folk, må jeg hellere revidere min indstilling. Bøj dig for mængden og ændr din hilsen til "Ha' en god dag", når du taler med kunder.

Så kan du altid være dig selv og sige "fortsat god dag", når du er uden for firmasammenhæng.

Fra Hadsten
Tilmeldt 29. Jan 09
Indlæg ialt: 4780
Fra  Nielco IT OnlineSynlighed.dk Skrevet kl. 14:29

Frank Hellerup Madsen:
Hm, når det generer så mange blandt det rare Amino-folk, må jeg hellere revidere min indstilling. Bøj dig for mængden og ændr din hilsen til "Ha' en god dag", når du taler med kunder.

Så kan du altid være dig selv og sige "fortsat god dag", når du er uden for firmasammenhæng.

Jeg er både enig og uenig i, om man må / bør sige "Ha' en fortsat god dag".

Normalt afholder jeg mig også helst fra at ønske "fortsat god dag.", men har jeg haft et rigtigt godt møde med en kunde eller en leverandør, og vedkommende giver udtryk for at have haft et godt møde. Så har jeg altså ingen som helst problemer med at sige "i lige måde" og afslutte mødet med "Ha' en fortsat god dag".

I den situation har jeg endnu ikke hørt, at det skulle genere nogen, og det sker da med jævne mellemrum, at jeg så siger det... Smile

Så kære Aminoer.. ha' en fortsat god dag! Wink

OnlineSynlighed.dk | Søgemaskineoptimering (SEO), Google Ads, Facebook Annoncering og Online Reputation Management.
Kontakt os på mail@onlinesynlighed.dk eller telefon +45 70 13 63 23
Find mig på LinkedIn

Fra Silkeborg
Tilmeldt 11. Aug 06
Indlæg ialt: 743
Fra  Kommunikationspartiet Renegade Leadership Skrevet kl. 14:46

"Ha' en fortsat god dag"

Der er jo heldigvis endnu ikke et alment udøvende sprogpoliti, der fanger og afstraffer de formastelige fortsat god dag'ere - men at det mildest talt kan være en uheldig og upassende formulering, det er der ingen tvivl om.

Personligt synes jeg, der i ordlyd og udtale kan være noget lidt klæbrigt og forsøgt venligt over udtrykket. Jeg bruger derfor aldrig termen. Til gengæld bruger jeg tit "God weekend" eller "God dag".

Rigtig god mandag til jer alle... her fra kl. 14.46 og frem ;-)

Side 1 ud af 3 (21 indlæg)