Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opløsning af Aps og holding selskab i byretten

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 21. Nov 09
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 00:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg ejer et ApS samt et holding selskab sammen med min forretningspartner.
ApS'et og holding selskabet blev stiftet i slutningen af 2007 da vi der fik mulighed for eneforhandling af et teknisk produkt i norden. Første år havde vi en pæn omsætning i millionklassen. herefter er det gået stærkt ned af bakken og vi har i 2009 haft en ubetydelig omsætning. Da både min forretningspartner og jeg driver selskaberne som sekundære erhverv har vi nu talt om at afvikle selskaberne da vi ikke ønsker de faste omkostninger til bogholderi, revision af årsregnskaber osv.

Vi var egentligt fast besluttet på at lade en revisor opløse ApS'et og holding selskabet, da vi ikke vil risikere at skulle hæfte privat for de produkter vi har solgt i flere år efter salget. Vi har så fået et tip om at det ikke er nødvendigt at lade en revisor klare lukning af selskaberne. Vi skal bare lade være med at aflevere årsregnskabet så kører det hele af sig selv og virksomhederne vil bliver tvangsopløst af byretten (det skulle iflg. vores kilde være uden omkostninger for os). Det bør lige nævnes at vi ikke har nogen udeståender hverken ift. leverandører, kunder, moms, skat etc.

Jeg kunne godt tænke mig at høre jeres mening omkring lukning af selskaberne i byretten og om det virkeligt kan passe at denne metode skulle være lige så god som at lade en revisor / advokat klare opløsningen af selskaberne.

Fra København
Tilmeldt 25. Oct 09
Indlæg ialt: 119
Skrevet kl. 00:33

Ja - i kan bare lade være med at indlevere regnskab. Så bliver det opløst af Skifteretten. MEN - sidste direktør bliver indkaldt og kommer i et mindre forhør i Skifteretten. Der kan gå lang tid og i den periode bliver selskabet,og adressen beskrevet alle steder. Er firmaet på privatadressen, så sørg for at flytte hjemstedet, så jeres privatadresser ikke bliver registreret med en konkurs. Det som jeg ville gøre er som følger: Gå ned i skifteretten og meld selv selskabet konkurs. Når der er en gyldig grund, så bliver i behandlet meget respektfuldt og med fuld forståelse. Skifteretten sender derfor meddelelse til alle kreditorer, og så er der fuldstændig ro. Bare at lade selskabet vente på en tvangsopløsning, kan give en masse ubehagelige dønninger, sure kreditorer, trusler og andet fra folk, der mister penge. Lad fald hvad ikke kan stå, men sådan er det ikke for alle. det var så mit råd. har selv prøvet flere gange da jeg har virket som afviklingsdirektør. Held og lykke. Håber at i kan bruge indlægget.

Fra København
Tilmeldt 25. Oct 09
Indlæg ialt: 119
Skrevet kl. 00:35

Læste lige i sidste linie at i ikke havde nogen gæld, eller selskabet har ingen gæld. Så skal i bare sende en meddelelse til Erhvervs og Selskabsstyrelsen. Så opløses det med det samme. De har telefon 33307700. Det koster iøvrigt ikke noget.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 00:23

I kan få problemer med at få fradrag for tabet på jeres anparter idet Skat jo i mangel af regnskab ikke kan følge hvor værdierne i selskaberne er blevet af. Jeg siger ikke at I får det og har også set eksempler på at man har godkendt tab i sådanne situationer men efter min opfattelse kan de faktisk nægte det. Hvis der ikke er nogen gæld i selskaberne som det bliver skrevet kan I opløse selskabet ved en såkaldt betalingserklæring (§59 opløsning) men I kommer til at hæfte personligt for skat mv. 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 21. Nov 09
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 00:01

Det er vigtigt for os at vi ikke kommre til at hæfte for noget privat efter selskaberne er blevet opløst. En §59 opløsning vil derfor ikke være aktuel.

Spørgsmålet er så. Hvis vi vælger at lade skifteretten opløse selskaberne som en tvangsopløsning af et solvent selskab. Vil vi så efterfølgende kunne hæfte privat for de produkter vi i sin tid solgte gennem aps'et.

Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 1129
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 12:32

Næppe som ejere, men måske kan ledelsen i selskabet påføre sig et ledelsesansvar..

Være opmærksom på at I personligt fremover i styrelsens systemer vil have et "cv" hvoraf fremgår at I har efterladt tvangsopløste selskaber bag jer... Det ser ikke pænt ud på ens CV og kan senere hen skabe et useriøst billede af en person.

I skal aldrig aldrig aldrig aldrig aldrig anvende APSL § 59.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)