> Google has stated this multiple times and we have nothing to gain by lying or making things up
Man skal ikke have være i søgemaskinebranchen ret mange år for at vide, at dette er i direkte modstrid med virkeligheden. Google har over tid, igen og igen, forsøgt at manipulere webmastere ved at sige det som gavner Google - uanset om dette var i præcis overensstemmelse med virkeligheden. Fair nok, fordi ...
Googles opgave er at bygge en god søgemaskine - det er IKKE at markedsføre jeres websites. Husk det! Der er en væsentlig forskel.
Dertil kommer, at selv Googles egne teknikkere ikke altid kan forklare hvorfor nogle sider ranker som de gørl. Det kan naturligvis lyde underligt - at de ikke har styr på deres lort, men det har de nu. Faktum er bare, at alle de makanismer, filtre og beregninger som der anvendes indvirker på milliarder af dokumentaer og 100-vis af millioner af søgninger på alverdens sprog på så mange måder, at ingen teknikere med sikkerhed kan kende konsekvensen i alle led. Og det er heller ikke det de bruger det meste af deres tid på at analysere. Det er kvaliteten af resultaterne og brugeroplevelsen de, med rette, har fokus på.
Os der arbejder med SEO har derimod fokus på lige præcis de små detaljer, som vi gennem tests og erfaring kan konstatere påvirker vores resultater. Det er vores arbejde. Og det er helt anderledes end søgemaskinerne.
I forhold til de konkrete spørgsmål om IP, så er det lidt mere kompliceret end det fremstilles i svarene ovenfor ...
Links fra forskellige unikke IP-adresser vil alt andet lige give mere linkværdi. Og links fra forskellige "C-klasser" (som er den betegnelse de fleste dødelige fortsat bruger :)) lidt mere. Men nu er "alt andet" bare næsten aldrig lige. Og det er her det begynder at blive rigtig komplekst.
For hvis hver af de forskellige domæner - uanset IP i øvrigt, har et helt unikt "foot print" (bl.a. på baggrund af links, DNS, ejerskab osv) så kan links derfra sagtens være en masse værd, også selvom de ligger indenfor samme IP eller C-klasse. Det er dog sjældent at forskellige domæner der liger på samme IP har et så unikt foot print - men det er absolut ikke usædvanligt mellem domæner under samme C-klasse.
Hvis søgemaskinerne - gennem summen af alle deres data og analyser, vurderer, at links imellem forskellige sites blot er links mellem samme virksomhed eller person, eller hvis det er et direkte linknetværk, så vil disse links normalt tælle mindre - eller slet ikke noget.
Så, alt i alt kan man på ingen måde sige, at links fra samme IP eller C-klasse tæller lige så lidt som links med rel=NOFOLLOW. Det kan de godt, men det er ikke sikkert.
Jeg vil dog fortsat anbefale, at man satser på så god en spredning afsine links som muligt. Uanset hvad kan det i hvert fald ikke skade - og meget taler for, at det kan gavne.