Jeg har minus forstand på SEO, men jeg ved det kan være en dyr affære, hvis det skal være effektivt.
Det er sjovt at mange folk stadig har den opfattelse, for faktisk er det min erfaring at det forholder sig lige omvendt. I hvert fald hvis man ser på bundlinien: Altså hvor meget der tjenes på at lave ordentlig SEO i forhold til stort set alle andre markedsføringsmetoder. Og som købmand synes jeg da at det er bundlinien man bør se på :)
kan man bruge en udlændinge, f.eks en indere eller en kinisere eller en eller anden nationaliltet til at gøre arbejdet, eller skal det være en dansker.
En ting er hvad man kan, noget andet er hvad der er godt eller i praksis vil fungere optimalt.
At bruge underleverandører til vigtige opgaver i Indien eller Kina er bestemt ikke uden udfordringer i sig selv. Alene det at evaluere disse leverandører kan være meget svært.
Dertil komer så om de har de kvalifikatyioner som du skal bruge. En del af optimeringen er sprog-afhængig, og den kræver naturligvis at man kan det sprog som dit website er skrevet på. Og med andre dele af optimeringen kan det ofte være en fordel at være tæt på de udviklere, der skal implementere optimeringen.
Jeg har ike selv set nogle gode eksempler på virksomheder, der virkelig har rykket i søgemaskinerne alene ved at bruge Kinesisk eller Indisk arbejdskræft, men vi er mange der bruger dem til helt specifikke og mere rutineprægede opgaver.