Kan godt lide pointerne med dine spørgsmå
Mange tak 
For at optimere kundernes brugs- og købsoplevelse kræves et vis arbejde med teknisk konfiguration og programmering. For at differentiere sig fra sine konkurrenter bør enhver virksomhed søge at optimere ethvert hjørne af sin forretning. Hvis man vælger en platform, som man ikke kender minimeres ens forandringsevne, hvilket er økonomisk uoptimalt.
Jeg tror vi er rigtig mange udviklere herinde der har lavet vores eget Content Management System igennem tiderne. Så lad mig fortælle dig en lille historie).
Tilbage i 2003 lavede jeg et ret fedt CMS bygget på .net (bemærk at jeg havde lavet andre "mindre cms'er" før dette, men det i 2003 var det første store jeg lavede helt færdigt). På det tidspunkt solgte Dynamic Web ret godt (det var let at gå til og havde mange gode features) så jeg modellerede muligheder og interface nogenlunde efter dette. Det betød at jeg havde et .net cms der lignede Dynamic meget (som vel og mærke stadig kørte med "alm. asp"). Som den udvikler jeg nu gjorde jeg det mest fordi jeg synes det var sjovt. Da det stod færdigt var der dog lige pludselig firmaer der ville købe det (og jeg måtte så desvære igang med det vi alle hader mest... dokumentation).
Jeg har stadig et par store kunder på dette system, men jeg prøver at smyge mig uden om alle ændringsønsker og udvidelser mine kunder kan finde på. Jeg gider simpelthen ikke supportere det længere. Jeg tror ikke selv på det længere da jeg er blevet klogere (hvis jeg skulle lave et cms idag ville jeg vælge en generisk taxonomy opbygning som fx. Sitecore anvender, istedet for en "side centreret" opbygning som DynamicWeb anvender).
Tilbage i 2007 startede jeg sammen med en partner virksomheden 41concepts, vi arbejder som konsulenter på dels Microsoft produkter og teknologier såsom SharePoint og dels på Ruby on Rails (vores absolutte favorit). Da vi startede op skulle vi have en hjemmeside og vi tænkte, "vi er et rails hus - så vi skal da have en hjemmeside bygget i rails". Som tænkt, som gjort. Vores første hjemmeside blev lavet i et rails baseret cms.
Der var masser af problemer med dette og vi brugte forholdsvis lang tid på noget som burde have været simpelt.
Så for et halvt års tid siden mente jeg at vi skulle have en ny hjemmeside. Jeg havde stået for designet på den første og jeg er nok lidt æstetisk hæmmet (med et pænt ord). Samtidig vidste vi også at vi var gode til at analysere forretninger og skabe løsninger til disse, så vi gad ikke sidde og tumle med hjemmesiden endnu en gang, men ville hellere tjene penge ude hos vores kunder, så...
Denne gang lavede jeg alt indholdet, outsource alt design, opsætning løsningen op i en Wordpress blog (vi kan ikke selv kode php, men det var en "one click installer" på vores webhotel), implementation af det engelske indhold osv. for sølle 400$.
Vores første hjemmeside brugte vi 0 kroner på men vi brugte vel i omegnen af 50 mande timer på den. Den anden hjemmeside brugte vi i omegnen af 10 timer på og den kostede os som sagt 400$
Så moralen med denne historie.
1) Gør hvad du er bedst til
2) Teknikken er langt hen ad vejen ligegyldig så længe du kommer i mål (målet var her at vi skulle have en ny hjemmeside)!
Så sorry, en lidt lang post... men husk hvad målet er! Hvis målet så er at "jeg vil også lære lidt kodning undervejs" eller "Jeg nyder at sidde or nørkle med koden" (som fx. Morten her: http://www.v4d5.net/artikler/webshopweekend.php) jamen.. så "by all means" gå i krig. Men hvis målet er at jeg skal leve af denne shop, den skal indbringe mig nok grunker til at jeg kan kvitte mit dag job. Så hiv dog et standard produkt ned fra hylden som der allerede er investeret tusinde af udvikler timer i!