Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Magento .NET

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 15. Nov 09
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 02:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med jer,

Jeg står og skal til at starte en webshop.

Jeg har arbejdet en hel del med DotNetNuke, som er et open source CMS, og det er jeg meget tilfreds med. Der er dog det men, at shop-delen ikke er helt tilfredsstillende i min situation. Shop-delen i DotNetNuke er meget standard, så jeg har umiddelbart tænkt mig at videreudvikle open source projektet NB Shop, så det kan integrere med en dansk betalingsgateway og lave de andre små-justeringer, som jeg har brug for. Jeg arbejder til dagligt som .NET udvikler, så det er ikke et stort problem for mig. Jeg har også kigget lidt på Umbraco, men der har jeg ikke fundet en open source shop-løsning endnu. Det eneste minus ved DotNetNuke løsningen er, at det vil tage mig noget tid at videreudvikle. Derfor vil jeg undersøge alle alternativer først.

Jeg har hørt meget godt om Magento herinde på forummet, og det ser også ud til at kunne det jeg skal bruge det til. Jeg er bare ikke helt sikker på, at jeg vil bruge det alligevel, da det er skrevet i PHP, og jeg gerne selv vil have kontrollen over systemet og lave ikke-standard udvidelser til det.

Derfor ville jeg høre, om I amino'er har erfaring med et e-commerce system a'la Magento, men som er skrevet i .NET og som er open source og som kan anbefales?

Mvh Jonas

Fra Kgs Lyngby
Tilmeldt 7. Apr 09
Indlæg ialt: 2798
Fra  Infospray Media Skrevet kl. 09:16
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Nu laver hovedsageligt .net og Ruby on Rails i min konsulentvirksomhed mens vi udelukkende arbejder med Magento i min anden virksomhed her. Og jeg har kun to spørgsmål til dig:

1) Tror du dine potentielle kunder bekymrer sig om den shop de anvender er skrevet i php eller i c#/vb.net?

2) Hvad er vigtigst for dig i dit shop projekt, at have en teknisk platform du kender eller sælge varer?

Hvis du skal ud og starte en shop vil mit råd umiddelbart være at i første omgang glemme alt det der hedder teknik og fokusere lidt mere på købsoplevelsen.

Tilmeldt 28. Jun 07
Indlæg ialt: 284
Skrevet kl. 10:14
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Rasmus!

Kan godt lide pointerne med dine spørgsmål, men jeg er ikke helt enig i, at det kan opstilles så firkantet. Jeg tolker dit svar sådan, at du opfatter Jonas som en ren detailhandler og at han derfor ikke skal bruge tid på platform, mv, men enten outsource det, eller bruge et standardsystem. Du har helt ret i, at kunderne er ret ligeglade med teknisk platform og programmeringsprog, og at kunder fokuserer på varer, pris, brand, bruger- og købsoplevelse.

Jeg synes dog, at Jonas spørgsmål er helt i orden.

For at optimere kundernes brugs- og købsoplevelse kræves et vis arbejde med teknisk konfiguration og programmering. For at differentiere sig fra sine konkurrenter bør enhver virksomhed søge at optimere ethvert hjørne af sin forretning. Hvis man vælger en platform, som man ikke kender minimeres ens forandringsevne, hvilket er økonomisk uoptimalt. 

Desuden gør man sin forretning sårbar, så snart man outsourcer eller på anden måde anvender en forretningsplatform, som man ikke selv kan håndtere. Denne sårbarhed ønsker Jonas at minimere, hvilket jeg synes er helt fornuftigt - især når Jonas tilsyneladende har de rette tekniske kvalifikationer.

Jonas: Jeg har desværre ikke noget svar til dit spørgsmål.

Bedste hilsener,
Aleksander :-)

Fra Kgs Lyngby
Tilmeldt 7. Apr 09
Fra  Infospray Media Skrevet kl. 12:14

Aleksander:
Kan godt lide pointerne med dine spørgsmå

Mange tak Smile

Aleksander:
For at optimere kundernes brugs- og købsoplevelse kræves et vis arbejde med teknisk konfiguration og programmering. For at differentiere sig fra sine konkurrenter bør enhver virksomhed søge at optimere ethvert hjørne af sin forretning. Hvis man vælger en platform, som man ikke kender minimeres ens forandringsevne, hvilket er økonomisk uoptimalt. 

Jeg tror vi er rigtig mange udviklere herinde der har lavet vores eget Content Management System igennem tiderne. Så lad mig fortælle dig en lille historie).

Tilbage i 2003 lavede jeg et ret fedt CMS bygget på .net (bemærk at jeg havde lavet andre "mindre cms'er" før dette, men det i 2003 var det første store jeg lavede helt færdigt). På det tidspunkt solgte Dynamic Web ret godt (det var let at gå til og havde mange gode features) så jeg modellerede muligheder og interface nogenlunde efter dette. Det betød at jeg havde et .net cms der lignede Dynamic meget (som vel og mærke stadig kørte med "alm. asp"). Som den udvikler jeg nu gjorde jeg det mest fordi jeg synes det var sjovt. Da det stod færdigt var der dog lige pludselig firmaer der ville købe det (og jeg måtte så desvære igang med det vi alle hader mest... dokumentation).

Jeg har stadig et par store kunder på dette system, men jeg prøver at smyge mig uden om alle ændringsønsker og udvidelser mine kunder kan finde på. Jeg gider simpelthen ikke supportere det længere. Jeg tror ikke selv på det længere da jeg er blevet klogere (hvis jeg skulle lave et cms idag ville jeg vælge en generisk taxonomy opbygning som fx. Sitecore anvender, istedet for en "side centreret" opbygning som DynamicWeb anvender).

Tilbage i 2007 startede jeg sammen med en partner virksomheden 41concepts, vi arbejder som konsulenter på dels Microsoft produkter og teknologier såsom SharePoint og dels på Ruby on Rails (vores absolutte favorit). Da vi startede op skulle vi have en hjemmeside og vi tænkte, "vi er et rails hus - så vi skal da have en hjemmeside bygget i rails". Som tænkt, som gjort. Vores første hjemmeside blev lavet i et rails baseret cms.

Der var masser af problemer med dette og vi brugte forholdsvis lang tid på noget som burde have været simpelt. 

Så for et halvt års tid siden mente jeg at vi skulle have en ny hjemmeside. Jeg havde stået for designet på den første og jeg er nok lidt æstetisk hæmmet (med et pænt ord). Samtidig vidste vi også at vi var gode til at analysere forretninger og skabe løsninger til disse, så vi gad ikke sidde og tumle med hjemmesiden endnu en gang, men ville hellere tjene penge ude hos vores kunder, så... 

Denne gang lavede jeg alt indholdet, outsource alt design, opsætning løsningen op i en Wordpress blog (vi kan ikke selv kode php, men det var en "one click installer" på vores webhotel), implementation af det engelske indhold osv. for sølle 400$.

Vores første hjemmeside brugte vi 0 kroner på men vi brugte vel i omegnen af 50 mande timer på den. Den anden hjemmeside brugte vi i omegnen af 10 timer på og den kostede os som sagt 400$

Så moralen med denne historie.

1) Gør hvad du er bedst til

2) Teknikken er langt hen ad vejen ligegyldig så længe du kommer i mål (målet var her at vi skulle have en ny hjemmeside)!

Så sorry, en lidt lang post... men husk hvad målet er! Hvis målet så er at "jeg vil også lære lidt kodning undervejs" eller "Jeg nyder at sidde or nørkle med koden" (som fx. Morten her: http://www.v4d5.net/artikler/webshopweekend.php) jamen.. så "by all means" gå i krig. Men hvis målet er at jeg skal leve af denne shop, den skal indbringe mig nok grunker til at jeg kan kvitte mit dag job. Så hiv dog et standard produkt ned fra hylden som der allerede er investeret tusinde af udvikler timer i!

Tilmeldt 28. Jun 07
Skrevet kl. 13:37

Hej Rasmus!

Det er en interessant snak det her, og jeg er både enig med dig og uenig. Jeg er enig i, at man altid skal prioritere sine indsatsområder, og at visse områder har bedst af at man bare vælger en hyldeløsning.

Du vælger som i dit eksempel et CMS til en hjemmeside. I netop denne situation ville jeg gøre det samme som dig, da payoff fra "uniqness" i CMS platform er dokumenteret begrænset - ikke pga. platformen i sig selv, men pga. at brugeroplevelses-scopet er begrænset (lidt ligesom at brugeroplevelsen fra en trykt annonce i Euroman er ret begrænset, hvorfor man som afsender ikke behøver at tænke på platform, men bare indhold).

Når vi taler shop er det (efter min mening) en helt anden sag. Her er der meget brede rammer for bruger- og købsoplevelse, og vi (verden) har kun set isbjerget af den udvikling som venter os på dette område.

Hvis man i dette lys implementerer et standard shopware, så har man samtidigt afskåret sig fra en væsentlig konkurrenceparameter, netop optimering af bruger- og købsoplevelse. Det er der mange som bliver nødt til at fravælge, men hvis man som Jonas har kompetencerne/lysten/tiden/økonomien for at optimere på dette, så skal man efter min mening absolut gøre det. Du kan sagtens fremføre, at det nok ikke er sandsynligt, at Jonas skaber "the next big thing" i bruger- og købsoplevelse, men hvis alle handler efter dette princip, hvor skal nyudvikling så komme fra?

Bedste hilsener,
Aleksander

Tilmeldt 15. Nov 09
Skrevet kl. 14:25

Rasmus Lindgren:

1) Tror du dine potentielle kunder bekymrer sig om den shop de anvender er skrevet i php eller i c#/vb.net?

2) Hvad er vigtigst for dig i dit shop projekt, at have en teknisk platform du kender eller sælge varer?

Hvis du skal ud og starte en shop vil mit råd umiddelbart være at i første omgang glemme alt det der hedder teknik og fokusere lidt mere på købsoplevelsen.

Hej Rasmus,

Tak for dit svar. Og tak for din historie. Jeg kan fortælle dig, at jeg er helt enig, hvad angår standardsoftware i virksomheds øjemed. Jeg har selv for nylig været med til at få skrottet vores eget udviklede CMS på min arbejdsplads og fået os over på en standard platform. Jeg er helt med på princippet om at man skal bruge så meget man kan fra andre og sætte det man får foræret den vej med den tid/penge, man ville bruge på at udvikle det selv.

Men som Aleksander ganske rigtigt siger, så er jeg ikke ren detailhandler, og det er ikke en shop i traditionel forstand, jeg er ved at lave mig. Det er heller ikke arbejdsrelateret, men et projekt jeg arbejder på i min fritid, og så ser jeg hvor det bevæger sig henad. Og i og med at det ikke er en standard løsning, jeg leder efter men derimod en specialløsning, så ville jeg have det bedst med, at der fandtes en løsning a'la Magento i .NET så mit system ikke fremstår som en blackbox for mig - jeg har nemlig intet imod at sidde og nørde lidt med det for at få det til at opføre sig præcis som jeg vil have det.

Derfor - for at svare på din quote...

1. Nej kunderne er ret ligeglade, hvis det virker. Men hvis ikke det virker som det skal, så får de ikke den ønskede brugeroplevelse. Det kan jeg sikre mig imod, hvis jeg koder det selv, eller hvis systemet er kodet i .NET, så jeg kan udvikle videre på det.

2. Det lyder måske mærkeligt, men da det ikke er en shop i traditionel forstand så er det lige så vigtigt for mig at have en teknisk platform jeg kender som at sælge varerne - for de to ting hænger i mit tilfælde meget nært sammen.

Derfor leder jeg efter en .NET løsning Smile

Hvis jeg havde en helt traditionel shop, som jeg skulle lave, og jeg vidste, at jeg ikke ville ende med at have special features, så ville jeg være 100% enig med dig, og så ville jeg nok foretrække Magento, da det ser ud som om at det kan alt, hvad man skal bruge i sådan et system.

Mvh Jonas

Fra Kgs Lyngby
Tilmeldt 7. Apr 09
Fra  Infospray Media Skrevet kl. 15:45

Ja valget er jo 110% dit Smile

Så for at svare på dit spørgsmål, så har jeg ikke set noget der bare ligner Magento i .NET (jeg har efterhånden testet en del webshop systemer, både open source og kommercielle systemer).

Tilmeldt 28. Jun 07
Skrevet kl. 09:29
Tilmeldt 15. Nov 09
Skrevet kl. 11:44

Hej Aleksander,

Super tak! Jeg har slet ikke tænkt over at kigge codeplex igennem... Embarrassed

Men det ser umiddelbart rigtig fornuftigt ud. Tak for tippet Smile

Mvh Jonas

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6569
Fra  TextReactor Skrevet kl. 11:47

Jonas Agertoft:
Jeg har også kigget lidt på Umbraco, men der har jeg ikke fundet en open source shop-løsning endnu.

Faktisk vil det ikke være svært at lave en shop-løsning til Umbraco. Jeg kigger selv meget på Umbraco i øjetblikket og faldt over deres API som gør det muligt at lave mange gode ting til det.

Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)