Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Værdiansættelse

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Vil høre hvordan man værdiansætter en virksomhed generelt. Hvad skal man tage højde for og hvad skal man lægge vægt på.

I et konkret tilfælde, står jeg og overvejer et køb af en webshop som sælger ringetoner og billeder til mobilbruger. Shoppen omsætter for ca. 50.000 om måneden, hvor udbetalingen efter teleskaberne og gateway udbyderen har taget sin del af kagen, ligger på ca. 22.000. Her af er der udgifter til drift, som iflg. sælger næsten er lig nul (kan det passe, selv om det er en webshop), og så er der skattefar til sidst.

Jeg håber jeg kan få nogle gode svar eller henvisninger til, hvor jeg kan finde svarerne.

God dag

Fra Aalborg
Tilmeldt 15. Jan 09
Indlæg ialt: 857
Fra  Lejenspand.dk Skrevet kl. 09:41

Hej,

Jeg mindes at man plejer at sige de sidste 3 års overskud tager man gennemsnittet af og så ganger med mellem 8-10 for at finde værdien af firmaet. 

Angående omkostninger til at holde en webshop kørende, så er de sikkert ikke meget mere end 100,- i måneden, eftersom du hverken har logistik eller betalingskort.

Mvh

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:10

Hej Jonas

Tak for dit svar.

Dvs. hvis firmaet har et overskud på 100.000 kr om året, har den værdi på 1 million? Er det ikke lidt voldsomt.

Jeg har nemlig hørt noget lign. det du siger, men kan bare ikke huske helt eksakt hvordan det var.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:12

Hej Jonas

Tak for dit svar.

Dvs. hvis firmaet har et overskud på 100.000 kr om året, har den værdi på 800.000 kr.? Er det ikke lidt voldsomt.

Jeg har nemlig hørt noget lign. det du siger, men kan bare ikke huske helt præcist hvordan det var.

Tilmeldt 1. Jun 08
Indlæg ialt: 284
Skrevet kl. 11:34

I bobletiden måske, men multiplen er helt sikker mindre nu. Modellen bliver mere og mere usikker jo nyere butikken er, jo mere uudnyttet potentiale etc., så nøgletal på den måde er bedre på meget stabile virksomheder, med samme overskud og omsætning år for år.

Husk også lige at du ved beregningen, skal fratrække den løn, der skal til for at drive den. Hvis sitet tjener 28.000 om måneden, men kræver at man passer den fuldtid, er der jo ikke noget reelt overskud.

I sidste ende skal du huske det kun er vejledende beregninger. Hvis den kun er 100.000 værd for dig, jamen så er det kun det den er værd og hvis du ser at du kan rulle den ud til hele verden og tjene 100 mio om året, jamen så er den mere værd.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)