Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

En række spørgsmål i forhold til virksomhedsstart

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. Mar 09
Indlæg ialt: 30
Fra  PandaPanda.dk Skrevet kl. 00:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer!

En ven og jeg går og skal starte virkesomhed, vi er begge 18 år. Vi har så småt startet op med en hobbyvirksomhed men vil gerne have det lidt mere officielt, og have et CVR nummer + få adskilt økonomien.

Vi kommer til at omsætte for 60.000+ om året, dvs. ikke ret meget, men det er fint. Det kræver jo at vi skal momsregistreres. Vi to unge kan vores kram inden vores branche, men det at finde ud af hvilken type virksomhed vi skal starte og hvordan, det kan virke meget uoverskueligt. Vi har ikke råd til at smide et indskud til kapital, men fx at starte et I/S er heller ikke helt lukrativt udfra at vi er to om det, og så vidt jeg ved er dette ikke helt optimalt?

Jeg har allerede læst lidt på det, men er ikke helt sikker hvilken form for virksomhed vi skal kigge nærmere på. Er der nogle herinde som kan hjælpe med nogle forslag til virksomhedsform som passer godt udfra vores beskrivelse og krav? :

-Omsætning på 60.000+ om året.

-Adskillelse af privat og firmaøkonomi

-Ejerskab 50/50 af to personer

-Jo mindre krav til regnskab og lignende ting jo bedre, da det ikke er vores stærke side.

-Fjernsalg via hjemmeside, nærmere bestemt hosting af servere.

-Muligt fremtidig salg til andre EU kunder end danske. (Særlige momsregler?)

Håber at der er en venlig sjæl herinde som har overskud til at komme med et godt forslag.

På forhånd tak

Billigt legetøj online på PandaPanda.dk

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 00:14

Hej Daniel,

Jeg ved ikke, hvad det er der får dig til at dømme interessentskab I/S ude her? Som jeg ser det, så er det faktisk helt klart den bedste mulighed for jer. Jeg skal begrunde hvorfor:

1. I kan oprette virksomheden på 10 minutter, udskrive og indsende papirerne til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen og 2 uger senere er i igang.

2. Privat og virksomhedsøkonomi er adskilt.

3. Det som I skal beskæftige jer med er ikke noget, hvor der vil være risiko for, at I påtager jer store forpligtelser overfor 3.die part og derfor er der ingen grund til at vælge SMBA eller ApS, hvor sidstnævnte kræver indskudskapital på 80.000,-

4. I kan altid omdanne et I/S til et ApS, når der er opsparet tilstrækkeligt med kapital eller aktiver i virksomheden. Senere igen kan I oprette holdingsselskab og meget andet. Dette er totalt irrelevant lige nu, men så ved du muligheden er der.

5. Mest basale regler for regnskab og bogholderi.

6. Salg til andre EU lande omfattes af samme regler for alle typer virksomheder.

Bare gå til den!

Med venlig hilsen

Flemming

Tilmeldt 9. Mar 09
Fra  PandaPanda.dk Skrevet kl. 00:31

Hej Flemming, og tak for det hurtige svar!

På den måde du stiller det op ser det jo meget interessant ud ;)

Jeg er dog stadig lidt usikker på hvordan det helt fungerer med adskillelsen af økonomien. Lad os sige at virksomheden omsætter for 10.000 på en måned. 2.000 af dem er moms. Udgifter til drivsel af virksomhed beregnes til 3000 kroner. Så er der et overskud tilbage på 5.000.

De 5.000 er de så en del af virksomhedens kapital eller skal der tages yderligere hensyn i forhold til skat? Og den bankkonto pengene står på skal den stå i firmaet's navn med CVR, eller kan den stå i fx. mit navn?

Hvis jeg har forstået det ret skal der først betales skat af de 5000 når man ønsker dem udbetalt til løn. Vælger man at bruge dem på at udvide firmaet og derfor holder pengene i firmaet skal der vel ikke betales skat af dem?

Mvh

Daniel

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Skrevet kl. 01:22

Hej Daniel,

Det er smartest at have en separat konto til din virksomhed. Så kan du nemmest afstemme konti etc. Du behøver i princippet dog ikke at have det.

Du har ret i, at skatten først betales, når det udbetales som løn. (i praksis kan det være hen over året løbende som B-skat) Hvis du vælger at beholde overskuddet i virksomheden istedet for at udbetale det ved årets afslutning, så beskattes det efter gunstige regler i VSO (Virksomhedsskatteordningen). Du får altså ikke lov at beholde alle pengene som egenkapital i det kommende år.

PS: Når man snakker omsætning og bruttofortjeneste etc, så er det altid tallene ex moms, man oplyser. Momsen er ikke interessant, for den tilhører skattefar.

Held og lykke med det.

Flemming

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 06:52

Flemming:
Hvis du vælger at beholde overskuddet i virksomheden istedet for at udbetale det ved årets afslutning, så beskattes det efter gunstige regler i VSO (Virksomhedsskatteordningen). Du får altså ikke lov at beholde alle pengene som egenkapital i det kommende år.

Det skal vel lige præciseres, at et et I/S ikke er et selvstændigt skattesubjekt og skatten beregnes hos hver enkelt medejer, som selv kan afgøre om eksempelvis han vil bruge VSO eller lader sig fuldt beskatte af sin del af overskuddet.

Henrik

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Skrevet kl. 10:08

Henrik Krogh:

Det skal vel lige præciseres, at et et I/S ikke er et selvstændigt skattesubjekt og skatten beregnes hos hver enkelt medejer, som selv kan afgøre om eksempelvis han vil bruge VSO eller lader sig fuldt beskatte af sin del af overskuddet.

Henrik

Det har du ret i, Henrik - tak! Yes

Flemming

Tilmeldt 9. Mar 09
Fra  PandaPanda.dk Skrevet kl. 16:41

Tak for svarene :) Det var helt sikkert noget jeg kunne bruge

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)