Jeg er jo helt "rå" - så I må tilgive mig hvis jeg kommer til at spørge" dumt".
Jeg skal have købt mig et domænenavn til min fremtidige webshop og så skal jeg jo bruge et webhotel.
1. Er det lige gyldigt hvor man køber sit domænenavnet eller skal man registrere sig der hvor man vil have hotel? Kan jo se en wee-forskel i prisniveauet og man er vel købmand.
2. Hvilke webhoteller er gode? Der må bestemt være nogen man skal gå udenom (de er hermed uinteressante), men hvilke er gode, det er jo en jungle når man er helt rå?
Hvor du køber selve domæne navnet er ligegyldigt - det kan du altid flytte som du vil, da det er din "ejendom". Men typisk kan det bedst betale sig at lade den udbyder som også skal stå for webhotel om at ordne det.
Personligt har jeg rigtig gode erfarringer med DanDomain www.dandomain.dk - det virker hver gang, driften er stabil og supporten hurtig hvis der skulel være brug for det. Og så er der en glimrende "selvbetjening" af opsætningen - f.eks. DNShosting, e-mail manager osv. De er næppe de billigste på markedet, men jeg har også prøvet nogle af de billige med dertilhørende skuffelser. Og helt ærligt om et enkelt webhotel koster 149,- eller 129,- om måneden er vel næppe afgørende for om man får success med sin forretning.
Hvis du allerede nu ved, hvilke domænenavn, du gerne vil have, kan du købe det med det samme. Just in case, nogen andre har fået ideen at bruge det samme domænenavn til noget. Det kan du f.eks. gøre hos GratisDNS, hvorfra du også efterfølgende kan styre, hvilke webhotel domænet skal lægges på.
Det giver dig så lidt tid til at researche på den jungle, der hedder hosting.
Ja det letteste er bare at købe det der, hvor du skal have webhotel og så er du fri for at tænke på at du skal have det flyttet. Det er jo kun på oprettelsen at webudbyderne, kan tjene en lillesmule, fremover betaler du direkte til DK-hostmaster. Så om domænet koster 60 eller 100 kr. det første år, det kan næsten være ligegyldigt, næste gang det skal fornyes vil det koste 45 kr for et DK domæne.
Med hensyn til webhotel, der skal du hvis du ikke allerede har gjort det, først overveje hvilket produkt du vil bruge til din webshop. Der findes en masse forskellige muligheder og jeg har desværre ingen erfaring med webshops. Men det er der nok en masse her på amino der kan hjælpe med
Du kan altid flytte domænet igen, så du kan godt starte med at bestille domæne og webhotel hos en af de billige udbydere. Et .dk domæne + et års webhotel koster 322,50 kr. inkl. moms hos One.com og med i købet får du en rabatkode på 400 kr. til Google Adwords, så det kan aldrig gå helt galt.
Når det så er sagt, så er One nok ikke det rigtige sted at have en seriøs webshop hosted.
Sagen er den, at der kommet til at gå noget tid før selve butikken er stablet på benene - så indtil videre handler det bare om at købe et domænenavn, det var jo træls hvis andre synes deres butik skulle hedde lige det, som jeg nu har fundet på.
Men jeg går så ud fra at den årlige afgift er ens uanset hvor man registrerer sig?
Hvordan er det så mht. til at købe flere domæner, her tænker jeg på (webshoppens navn) .com/.dk/.de./.fr osv.
Min målgruppe vil være hele europa - bør man købe alle domænerne? Kan man få tilbud på hele pakken ?
Ja det letteste er bare at købe det der, hvor du skal have webhotel og så er du fri for at tænke på at du skal have det flyttet.
Enig. Dette er langt det letteste. Hvis du føler dig lidt modig kan du også prøve dig med "GratisDNS" som det bliver anbefalet i en tidligere post. Det smarte er her at selve domæne navnet ligget separeret fra hosting hvilket betyder at man fx hurtigt kan skifte host hvis den host man har pludselig vælger at lukke biksen (hvis man har en backup selvfølgelig).
GratisDNS er dog temlig brugerfjendsk med mindre man ved hvad A og MX records er. Omvendt kan man jo altid lære noget nyt :)
Sagen er den, at der kommet til at gå noget tid før selve butikken er stablet på benene - så indtil videre handler det bare om at købe et domænenavn, det var jo træls hvis andre synes deres butik skulle hedde lige det, som jeg nu har fundet på.
Men jeg går så ud fra at den årlige afgift er ens uanset hvor man registrerer sig?
Hvordan er det så mht. til at købe flere domæner, her tænker jeg på (webshoppens navn) .com/.dk/.de./.fr osv.
Min målgruppe vil være hele europa - bør man købe alle domænerne? Kan man få tilbud på hele pakken ?
Hvis du vil købe domæner som .no, .se, .de osv., så skal du lige læse reglerne igennem først. Ved nogle domæner er det f.eks. et krav at man bor i landet. Men du kan jo smadre alle fluerne med én ketcher ved at købe et .com domæne
Hvis du kun skal bruge domænet her og nu, så ville jeg købe det hos gratisdns.dk. De har en super service og er rimelig billige.
Med hensyn til at købe alle domæner har jeg aldrig hørt om nogen pakkeløsning. Det vil også blive en lidt halvdyr fornøjelse (der er ret mange domæner). Køb DK domænet til de danske kunder og COM domænet til de internationale