Jeg har registreret Sponsorplay som et varemærke, men kun i DK og i 3 såkaldte grupper. Jeg kan ikke huske prisen, men den har været nævnt flere gange herinde. Mener det er 2-3.000 kr., men det kan jo hurtigt løbe op, hvis du skal have sådan en i hvert land Men helt ærligt, hvis du navnebeskytter herhjemme og køber .dk + .com, så bliver de svære at tage fra dig og hvem har interesse i at starte noget op internationalt, hvis .com er uden for rækkevidde. |
Nå men nu har jeg så snakket med Patent - og Varemærkestyrelsen omkring registrering af domænenavne.
Jeg fik det (nedslående) svar, at jeg kun kan få beskyttet mit domænenavn hvis jeg udelukkende sælger et produkt der relaterer til navnet. Det har jeg selvfølgelig også tænkt mig - men derudover er planen også at sælge andre produkter/og mærker, men i samme genré.
Tænkt eks:
Jeg har fundet et særlig luxuriøst kaffe mærke (Kaffe X) der er kun få der forhandler WW. Det vil jeg gerne lave et forretningsfremstød for og jeg mener at der er en uopdyrket marked. Der er jo mange der sælger kaffe, men ikke lige denne helt lækre model. Derfor laver jeg et domæne der hedder Xcup.com - det vil jeg gerne navnebeskytte. Det kan jo være, at det går hen og bliver en bragende succes.
Men da jeg også ønsker at sælge kaffe generelt - dog stadig kun feinsmaker kaffe, så kan jeg ikke registrer mit Domæne XCup.com, da det så vil være "at vildlede kunderne", hvis de kan købe andre mærker end lige den lækre kaffeX.
Kan det virkelig være rigtigt? Der kommer jo tydeligt til at fremgå både på webshop og på mærkaterene, om det er kaffe X man køber eller om det er et af de andre lærke kaffeprodukter.